Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

När jag körde in med bröstsele sist så tog jag bort de "riktiga" draglinorna (de breda i läder som fästes som ett skärp i bröstan), ersatte med rep som jag satte snabbhakar i änden på. Ena änden av repet i svängeln som vanligt, den andra fästet med snabbhaken i bröstans "skärpspänne". Snabbhakarna rycker du ju ut som en sprint bara så släpper haken, jag satte ett litet snöre i ringen på snabbkopplingen för det skulle gå ännu fortare att knäppa loss om det behövdes.

Gick lika snabbt att bara få loss skakeln ur hållaren som att få loss draglinan, gick och dra samtidigt i princip.

Jag hade repen med snabbhakar redan när det drogs däck och släpa, så det var ganska naturligt att låta de "följa med" och inledningsvis ersätta draglinorna i läder. Speciellt som min mardröm var/är att hästen ska få fnatt och man inte snabbt nog lyckas spänna ifrån den. (Fast jag behövde aldrig ens fundera på någon panikfrånspänning, tack och lov. Och oftast går det ju alldeles utmärkt vid inkörning =))

Har era hästar brytt sig om bakselen i början eller hur ska man öva/introducera den?

Måste man vara typ 3 man för att öva med den? (en som tömkör och en på varsin sida gå och dra i bakselen?) Eller hur har ni gjort?

Ingen av mina har reagerat på den, inte ens han som fick totalt tuppjuck på svanskappan. Om du menar första gången de har den på sig bara. Fast jag brukar med flit se till att yttertömmen går både runt rumpan och strax över hasena på dem ibland när jag tömkör, så ev reaktioner brukar ju vara avklarade då.

Eller tänker du på första gången de känner den i funktion när de är i vagn?

Jag har bara låtit den vara där först, sen har jag lite allmänt dragit och joxat i den, någon gång (tror det var med spunkhästen) så såg jag till att remmarna gick så långt fram att jag kunde lägga lite tyngd i den (ja så himla tung är jag ju inte, men..) och be hästen rygga samtidigt, just så den kände trycket och för att få den att fatta att den INTE ska gå undan för det trycket - ologiskt nog.

Ja precis, första gången den gör sin funktion...

Jag har ju tömkört min ponny hela vintern nu med den där hängandes och slängandes och även haft både tömmar och rep runt rumpan på honom och även lyckats flertalet gånger att trassla in benen på honom i linorna när han har släpat däck :o :meh:

Han har aldrig brytt sig utan står stilla tills jag trasslat klart....

Men det var min stallägare som frågade idag då hon varit med en gång om en ponny som varit körd mycket tidigare men när dom satte på bakselen och den fick göra sin funktion hade ponnyn blivit galen och börjat sparka bakut! Det är ju helst något man vill undvika....

Vi provade lite idag att dra i bakselen när jag tömkörde men det var svårt att få till det när vi bara var två stycken... Men tycker inte ponnyn reagerade något direkt.

När vi sen spände på vagnen så räckte tyvärr inte min baksele-skarv ända fram så vi körde med draglinorna idag men utan baksele.

Tyvärr blev ponnyn rädd för en springande unghäst i en hage och skuttade framåt men jag fick direkt stopp på honom men vagnen hoppade fram typ 2dm nästan i hållarna. Som tur var är ponnyn lite för liten för skacklarna så han slog aldrig i haserna i bak.

Sedan blev han lugn direkt och vi fortsatte som om inget hänt så ingen skada skedd, snarare tvärt om att jag fick se lite reaktion av hästen och kunde lätt avstyra den.

Men jag funderade på sen hur han ev. hade reagerat om han haft bakselen på i det ögonblicket han blev rädd och då jag sedan stannade honom så hade det garanterat blivit tryck i bakselen..... Jaja, det får vi ju inte veta. Imorrn ska jag ju då även komma ihåg att ta med remmarna till bakselen... Jag trodde jag hade dom i stallet men icke... så typiskt. Och i morgon kör vi en annan väg utan nyfikna unghästar som precis kommit ut på bete ;)

Går det så bra som jag hoppas på i morgon så får ponnyn vila till nästa helg och jag kan vara stolt som fullföljt min plan!

Onsdag: tömkörning på ridbanan, inkl galopp i töm för första gången
Torsdag: Släpa däcket på grus så det låter lite extra, även trava med däcket
Fredag, lördag, söndag: Gå med vagn för första gången

Senast ändrad:

Det är ju alltid svårt att säga, men jag tror inte de flesta brukar reagera (och de reagerar nog garanterat mer om de skulle råka få vagnen på sig). Men jag vet faktiskt inte om man brukar göra på något speciellt sätt för att vänja dem faktiskt? Någon annan kanske har koll? =)

WOW, Idag hade jag ALLA remmar på plats!

Och bakselen räckte fram till öglan i fram, det var ju inga problem alls! Så idag kändes det verkligen som att rockarden satt som den skulle! Vi spände för direkt utanför stallet (tidigare har jag tömkört en bit och min kompis har gått med rockarden bredvid och skramlat lite extra).

Och medan jag och min kompis skulle få ihop alla remmar på rätt plats (Humle och Dumle kör in ponny, ungefär) så stod pålle helt lugnt och snällt och väntade på oss. Sedan gick vi!

På tillbakavägen blev vi omkörda av en bil och pålle blev lite spänd men det gick jättebra! Och tillbaka i stallet så sluttar det ytterst lite men tillräckligt för att pålle fick känna på bakselen och som naturlig reaktion (tycker jag?) så gick han fortare men när jag höll in honom så var det inga problem även om han nog inte fattade riktigt... Det tar nog några gånger till innan han hajar vad bakselen går ut på!

Nu har vi intensivat här 5 dagar i rad så nu får han en välförtjänt vila att tänka över allt, enda till nästa helg! :)

Heja heja =)

Och ja normalt de ökar farten när de känner bakselen i början. I allt annat tränar vi dem ju att ge efter för och gå undan för tryck - plötsligt ska de hålla emot tryck - snurrigt värre liksom ;) Men de brukar lära sig fort, antagligen för det är rätt bekvämt (i ordentliga lut) att ligga och bromsa i bakselen hellre än få hela däckeln framskjuten.

Vad kul! Vilken fin vagn du har, vad är det för sort? Är det en sån där cavaletti eller oxer?

Skulle säga att det är en "aningens-billigare-kopia", tror inte det är någon riktig oxer i alla fall. Hjälp va dåligt minne jag hade nu :o

För övrigt har jag inte använt baksele än, vi har ju inte börjat köra ordentligt, (jag har suttit i vagnen 10 sekunder en gång i början av december, thats it).

Nu kommer jag endast att hålla mig till den nedlagda banvallen (som går längs med min hage -lyx!) så det finns inte minsta sluttning på flera mil ändå. Men jag längtar så klart till den dagen man vågar spänna fast allt man behöver för att köra "bra", gah nervöst bara att tänka på :nailbiting: haha!

kl

Hur mycket gör det om skaklarna är lite olika långa? Misstänker att den ena är lagad en gång, varför den är lite kortare än den andra...

Nu är rockarden färdigfixad! :D

Före:
vagninnan.jpg

Efter:
vagnklar.jpg

Nu är det bara den "lilla detaljen" kvar; att få hästen att dra den ;)

Snyggt!!

DENNA har jag vart och köpt/hämtat idag!! Nu kliar det verkligen att få på ponnyn selen snart igen men det blir nog först i slutet av veckan eller nästa helg...

:D

Hur sitter svängeln fast på din rockard?

Håller själv på att göra sista delarna på min rockard, och däribland svängeln. och den vet jag inte ännu hur den kommer att se ut.. ;)

Provade fö min nnya sele idag, its a fit! men en längre bukgjord krävs, beställde dubbla men den Längre gjorden visade sig vara ännu kortare!!
/Djezima med matglad häst på sommarbete!:d

Hur sitter svängeln fast på din rockard?

Den sitter liksom med ett sådant där tjockt spännband/lyftstropp (kommer inte på vad de heter...man kan iaf lyfta maskiner och sådant med det) som vi har satt runt och skruvat fast i både svängeln och i stången på rockarden (skruvade för att det inte skulle kunna glida i sidled). Sedan har vi dragit två ordentliga bultar genom själva spännbandsdelen (tog den delen där den själv var ihopsydd, för att få en stabil och stadig del mellan rockarden och svängeln).

Känner att det är lite svårt att förklara, så jag kan fota och visa!

:D
Så fantastiskt vackert ich pedagogiskt!!
Fattar precis vilken sorts lyftstropp du menar, vilken smart lösning, garanterat gnisselfritt!

Woho, tråden får tillskott!

Har bestämt mig för att börja köra in mitt sto. Jag är inte helt säker på att det kommer gå hela vägen, men jag tänker försöka.

Här är min lilla donna:
Hattrick Noreena, 2002-05-14. New forest.

Inte finaste bilden direkt, men söt är hon! :D Hon är något opålitlig, men jag tror det kan jobbas bort. Det svåraste är att hon är gammal hopponny, riden av barn. Hon vet att hon kan sticka.. Det har blivit mycket bättre, men inte så bra att jag vågar sätta vagn bakom henne. Men det kommer, det kommer.

Och det är inte aktuellt än på länge, har precis börjat tömköra och lära henne att inte få panik och rusa på volt så fort jag håller pisk i handen. Provat ut min andra ponnys bröstsele (skönt att de har samma storlek!). Längre än så har vi inte kommit än :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 123
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 913
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"