Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag gillar föresten inte heller nosgrimman på det där huvudlaget, jag har ju samma. Satt jättekonstigt på Tummen så tog bort den.

tack! ja det är en startsele stl shettis. Vagnen är en oxer och när den väl är inpassad så ser den ju faktiskt ut att passa :)

*kl*

Här har det vräkt ner snö sen vid 3 :bump:
imorn sägs det bli mellan -2 till -13 grader kallt!
Då ska här tolkas hela dagen!

*kl*

Skulle ta mig i kragen idag och försöka tömköra Tiara. Har haft medhjälpare två gånger men det är så svårt att få till när det passar att jag tänkte försöka om det kunde funka då jag är själv oxå. Vi gick iväg en lite sväng bara oxå tänkte jag att det kanske går att få henne att gå själv på vägen hemåt. Men nej det gick inte, hon förstod inte alls vad jag ville så det var bara att konstatera att det kommer inte fungera själv, måste ha nån som leder tills hon fattar riktigt.

Vi får se hur jag kommer göra, jag känner egentligen att jag inte har ork för en till inkörning men jag gillar hästen så mycket. Det är så svårt när man alltid är själv då man har en som är helt grön. Men, men, får se till våren hur jag känner då.

Hon är då söt som socker iaf :love::love:
tiara2-1.jpg

tiara1.jpg

Isak. Shetlandsponny f.2009, hingst.

Här är vi från idag! Han är tömkörd en del i höstas men har haft vintervila nu. Nu är han så hyper och understimulerad så kände att det var dags att börja jobba igen. Har ju införskaffat en sprillans ny både sele och vagn, SÅÅÅÅÅ sugen på att prova dem båda ordentligt. Får se om han hinner dra nån pulka innan snön försvinner :D

Han är hur cool som helst och älskar att jobba i töm. Han kan kommando för skritt, trav, sakta och stanna. Backa har jag börjat att lära honom för rösten också. Sen kan han såklart svänga och stanna i töm. Han söker sig fint framåt-nedåt. Min första körponny så det ska bli spännande :D

(han är rakad på halsen för han var en sväng till djursjukhuset och fick dropp för inte så länge sen.)

Bilder från tidigare i höstas

Och en bild på vagnen

Så skoj! Vagnen ser ju behaglig och nätt ut.

Här har vi hast sämsta tänkbara underlag: för halt för vagn, för lite snö för släde. Och stelfruset, så inte ens krattning funkar. Så mitt projekt har fått öva på tricks istället, bland annat att stå still i vagnen. Han tycker att det är ett straff att stå stilla, så tråkigt är det... men med godis stod han faktiskt helt still, även när jag gick runt vagnen.

Här är en liten film där han tricksar:

http://www.youtube.com/watch?v=9Bea2pzDNws&feature=youtube_gdata

Det ÄR vrålkul. Fick jag välja mellan att rida eller tricksa skulle jag nästan ta tricksen, det trigger fantasin och Lirio tycker att det är hemskt kul att få använda huvudet. Det är bästa sättet att trötta ut honom, med tanke på att han har huvud som en bordercollie.

Så skoj! Vagnen ser ju behaglig och nätt ut.

Här har vi hast sämsta tänkbara underlag: för halt för vagn, för lite snö för släde. Och stelfruset, så inte ens krattning funkar. Så mitt projekt har fått öva på tricks istället, bland annat att stå still i vagnen. Han tycker att det är ett straff att stå stilla, så tråkigt är det... men med godis stod han faktiskt helt still, även när jag gick runt vagnen.

Här är en liten film där han tricksar:

http://www.youtube.com/watch?v=9Bea2pzDNws&feature=youtube_gdata

Ja det ska bli så spännande att prova den när han är redo för det :D

Men uuusch, här i Skåne fick vi första snön nu i slutet av veckan och temperaturen ligger på 1-2 +, alltså bara slask. Inte så trevligt det heller. Hoppas bara det inte fryser på nu :grin:

Aawh vad duktiga ni är :D Tricktränar min lilla också :D Han kan t ex spansk skritt, spansk trav (enstaka steg), stegra, ligg, spela död, "skutt" och lite sådär :laugh:

Tufft! Vi borde starta en tricktråd :), så får du berätta mer om hur du gjort.

Ja! Jag är dock lite emot att berätta precis hur jag gjort över internet då det är många småtjejer som försöker själva som tyvärr inte vet vad de ger sig in på riktigt.

Men isak är iallafall klickertränad :)

Sassiball;

Bakselen bör sitta högre upp :)

Sedan tycker jag, personligen, att skaklarna är i kortaste laget. Hade velat ha mer avstånd mellan häst och vagn.

Senast ändrad:

Mmm, jag har en häst som fullkomligt skulle älska att tricksträna. Hjärna som en Border Collie - jag skulle nog säga min buse har en som motsvarar en hel flock Border Collies... :D :love: Han älskar att vara till lags och att vara världens centrum, men han kan bara inte komma på tillräckligt många sätt att vara till lags på så det slutar som busstreck och allmäna galenskaper för att få uppmärksamhet.

Jag är tyvärr en dålig matte som inte har tid att sysselsätta den där fullfartshjärnan tillräckligt. En hel dag utan sysselsättning är bra nära en tortyrdag! Jag borde nog skaffa en cirkusmed"ryttare" för att han skulle kunna få utlopp för all hans kreativitet..! :idea: En sån sak som att apportera skulle han tycka vore precis hur kul som helst när han lärt sig (och han har vissa.... anlag. Border Collie var det...)... :D

Jag startade en tråd på hästhantering, så kika gärna in där. Jag förstår vad du menar med att beskriva steg för steg, men det var inte det jag hade tänkt mig. Snarare detaljtips om hur man gjort i ett visst läge, utifrån vilka svårigheter andra har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 937
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar