Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

Nu när det börjar gå bättre med Tummen så börjar jag äntligen få lite motivation över till att börja träna med Tiara. Börjar nu se fram emot att starta hennes projekt på riktigt oxå :)

Åh jag förstår det, vad kul :) Såg att du funderar på ny sele till henne, kan du ha samma vagn till båda?

Jag har kört med båda ponnyerna idag, gick hur bra som helst, trots fruset underlag så det var lite väl skumpigt i paddocken. Körde lite på grusvägen också, tyvärr är Dingla lite ömfotad nu när det är hårt så vi får ta det lugnt. Provade att köra lite på stubbfältet men det skumpade rätt bra där :p

Har moddat den gamla vagnen lite. Målade om den svart i stället för blå, målade träet och alltihop. Sen köpte jag gummimattor att ha på "golvet" och har mjuk dyna att sitta på. Köpte även en ny fleecefilt så man inte sitter o fryser när man kör. Nu är det bara svängel och bakseleöglor som saknas!

Va skoj att göra iordning vagnen lite!

Nä jag kommer va tvungen att köpa ny vagn åt henne men har tänkt försöka göra det närmare sommaren oxå har jag vintern/våren på mig att tömköra, prova på lite lösa skaklar och så.

*kl*

Har följt den här tråden en tid nu och nu har även jag bestämt mig för och köra in pojken.

Låt mig presentera: Affe. Islandsvalack, -97.
Maj 2011

Kul! Välkommern! :)

Tack! :) Behöver tips och råd och några att bolla lite ideér samt träning med :)

sassiball; Säger också välkommen! Har du påbörjat något ännu? Han ser trevlig ut.

Tack! :) Har tömkört från och till sen ca 5-6 år tillbaka men mer regelbundet nu de senaste två åren. Både långa skogs/bypromenader samt träning uppe på banan. Drog lite bom i våras, köpte in tolksele nu i höstars och har provgått med det (ingen snö här än så långt ögat når...) Han drar även ett gammalt järnsvängel, så ska kanske börja harva lite smått och sånt än så länge till en början. Så kommer mest öva tills våren då jag ska se över ett bättre sele samt hitta vagn :)

*kl*

Wiii! Nu har jag och min gamla dam rusat fram ett par steg i inkörningen. Ikväll åkte jag lastpall efter henne på vägarna i skogen! Utan medhjälpare (men jag var inte själv). Grymma trygga gamla Loppan lade sig i lokorna och drog som hon aldrig gjort annat, och på hemvägen vågade vi oss på att trava en bit också... Allt gick löjligt bra, och hade det inte varit för att jag köpt henne direkt från uppfödaren och skött utbildningen av henne själv hade jag kunnat svära på att hon redan var inkörd.... :bump:

Det enda som inte är helt perfekt var att hon inte gärna ville stå med draglinorna sträckta när vi gjorde halt, utan tar ett halvt steg bakåt. Det gör ju att det blir ett ryck när hon börjar röra sig framåt igen. Hon tolererar det, men det är knappast särskilt bekvämt och jag ser att hon tvekar. Men hur lär jag henne att stanna och stå med draglinorna sträckta?

Så ni som någon gång har undrat om man kan köra in en 22 år gammal helt okörd häst - japp, det verkar fungerar hur bra som helst...

Jättekul!

Pappa är nu färdig med de nya skaklarna, provade dem på Dingla igår och det blev perfekt, plötsligt är inte draglinorna korta längre utan verkar passa :)

Nu är det bara Hammarlack som ska köpas och målas på. Och de "gamla" skakeländarna har jag ju kvar ifall jag skulle skaffa större ponny längre fram.

moiran
Roligt att de går så bra för er! :)

sassiball
Vi se bild när allt är färdigt! :d

Åh vad roligt att du ska köra in honom!

Ser fram emot lååånga inlägg med uppdateringar :D

*Kastar över en burk hammarlack* är på jobb i färgbutiken ;)

Hur mycket kör du nu när dom är inkörda? Eller planerar att köra..

Jag planerar att köra 2 ggr i veckan, fredagar och söndagar. Jag är ledig fredagar och hinner då köra innan det blir mörkt och är ledig de flesta söndagar så det passar bra :)

Den lilla skimmeln är till salu och dessutom dräktig så vi får väl se hur länge hon finns kvar här.

*kl*

Fina, fiiiiiiina Tummen :love: Ikväll har han dragit vagnen så fint och jag har kört själv och vi har både svängt snett igenom och travat utan problem! :love:

krtummen.jpg

Ja jag har funderat länge nu ett tag och nu är det dags :)
Hehe, jag ska försöka vara duktig på att uppdatera mig ofta!

Nu har jag lyckas få in bilden från i måndags när han fick dra en svängel för första gången (dragit lätta saker och bom innan).
Vi hittade en gammal från när gårdens arbetshästar stod här, så den är i järn och låter jättemycket i gruset - bra träning inför tolkningen (det snöar ute nu!)

Okej, är dom omusklade då? Hur gammal är dom du kör? Nyfiken :angel:

Pinkilly: Tänk snart är ni "klara", du har gjort ett kanonjobb med honom :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar