Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Bra ;)

Duktig han är! Ser ut som han inte bryr dig alls.
Vad är nästa steg? hur ser planen ut?

Jag drog den först själv bakom honom och då va den läskig i början i med att den lär så mycket, men sen när jag spände den efter honom så var den inte så farlig.
Nästa steg nu är att trava lite med svängeln för och se hur han reagerar vid det. Har ett rep fäst vid den så jag kan lyfta upp den om han reagerar mycket.
Sen vill jag gärna tolka, har kommit snö inatt men inte mycket och det håller på att smälta nu, men på lördag lovas det mer snö :)

Sen blir det till och dra däck, pall och kanske även harven.

En bra sele eller vagn har jag ej men ska nog fixas till våren/ sommaren och då även få tag på en kunnig person till detta. Vet inte riktigt hur man justerar vagnen i balans och sånt, blir nog en enkelt rockard samt bröstsele.

Här ska det ju snöa tio cm i helgen och sen vara minusgrader några dagar, så jag hoppas också på att kunna åka lite efter min gamla dam. Exakt på vad är lite oklart dock. En bob kanske..? Ska klura på det. :)

(SÅ synd att timmerslädarna som stod i ladugården när vi flyttade in slängdes bort... Det var innan jag tänkte tanken på att köra in någon häst. Klantigt. Å andra sidan har vi ju inte övat på några skaklar än)

Senast ändrad:

Släde hade ju inte varit helt fel att äga!
Men då väntas lite snö och minusgrader för det tyvärr :(

Ja en bob borde ju gå!
Själv ska inte jag orka i början utan jag sitter hellre på hästen och styr, men jag har en som ska åka skidor efter - enklast att styra och bromsa då tror vi :) när jag känner mig säker så ska jag prova åka efter i pulka (kan inte åka skidor..)

Anledningen att jag inte kör mer är mest för att jag från början enbart köpte dem som barnponnyer (och sällskap till min halvblodsunghäst) och hade inte ens tänkt köra in dem.

Men så kom jag på att jag skulle testa tömkörning lite och när jag väl börjat med det så kunde jag inte låta bli att löpa linan ut. Ponnyerna är födda 09 och 08. Mina barn är ganska små ännu, 5 och snart 3 år så de åker lite ibland bara på ponnyerna. Men de hade självklart kunnat bli körda mer, eller ridna.

Jag sitter här och bara och längtar, längtar efter att köra igen! :D

Men nu är vagnen hemtagen från ridhuset igen för att min man ska fixa till den ännu mer. Vi behöver bättre avvägning på den så man kan sitta på hela sätet utan att den blir baktung så vi ska flytta bak hela hjulaxeln en bit. Jag hoppas att han har tid att göra det under helgen eller iaf i början på nästa vecka så jag kan åka iväg och köra igen nån kväll till veckan iaf! :)

Åhh, vad roligt att det går så bra för dig!

Kl

Vi håller på som bäst med att göra oss bekväma med att dra vår lilla kälke och då kan det se ut såhär

STP85140.jpg

STP85139.jpg

Vad bra det går!

Här kommer en bild på mina små körhästar i sin hage med kompisarna! De var jätteduktiga idag, har kört båda två, både lite på ridbanan, testade stubbfältet och sen lite på grusvägen. Silver är roligast att köra för henne är det lite drag i, alltid pigg och framåt. Dingla kan tänka sig att länga på steget på hemvägen :p

32858032.jpg

Va duktiga ni är! :) Ser ut som om det är inga som helst problem!

*kl*
Hur brukar ni tänka när det är dags för tyngre saker så som pall och däck? Jag drar just nu med lätta saker på 2-4 kg. som jag kan lyfta upp om hästen blir rädd.

Bilder från idag!

Hade snöat igen under natten men det höll på att töa bort under dagen vilket blev rejäl kramsnö/slask och det gick inte rida så mycket så vi begav oss upp på banan där vi mest skrittar runt.

Drog först svängeln och provade några travsteg innan vi "kopplade" på en stor plastkon som lät precis som en pulka. Den va liite farlig, speciellt när vi provade på några travsteg men han lugnade ner sig snabbt.
I själva konen fyllde vi sen snö så jag tror han drog ca 4 kg iaf ;)

Och jag är påpälsad allt jag äger som vanligt!

Meh! Har du snott min häst?!?! ;)

De ser väldigt lika ut haha, samma färg och klippta likadant, tom att det ligger lite man framme på vänster sida är lika :p

Vad duktiga ni är! Ser bra ut :)
Får hoppas att min vill gå lika fint som din snart...

Håller med, vad duktiga ni är! Bra grej att öva med konen!

32858504.jpg

32858503.jpg

Nu har jag fått hjälp att passa in vagnen och sele. Tjejen tyckte att min vagn var fin och hade rejäla hjul och att den passar min ponny, så det känns jätteskönt då jag varit lite fundersam. Däremot ska vi vrida skaklarna utåt så att de inte riskerar sticka ponnyn i bogen när hon svänger, ni ser på den understa bilden hur det ser ut nu. Men det ska vi ordna !

Nu har jag inte kört med den ännu, men snart så :)

Och den ena remmen som går under magen ska kortas och så kanske en annan nosgrimma då den jag har nu är lite klumpig, men det är småjusteringar, däckelgjorden kan jag nog lämna in till en sadelmakare i närheten.

Senast ändrad:

Haha, va skoj!
Tack! Vi kommer inte gå mycket mer framåt nu på ett tag, bara dra lite tyngre saker men har varken råd med en bra sele eller vagn förens till sommaren tror jag.

Hoppas det kommer gå bra för er! :)

Tack! :) Ja nu väntar jag bara på snö och minusgrader - samtidigt! Så man kan tolka! :)

Tack! Man taver vad man haver ;)

Sjukt snygg vagn, sele och häst :love:
Det är ju min drömvagn!
Vad är det för en sele? I nosgrimman ser det ut som en drive out start?

Åh så snyggt! :love: Tycker vagnstorleken ser perfekt ut på ponnyn! Det är nog bara att det känns ovanligt att sätet är så högt, jag tycker det ser jättebra ut!:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 937
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar