Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Grattis!!
Jag börjar ju inte längta mindre efter att köra själv av att se dina bilder precis :p

Kl
Idag gjorde L och jag ett ryck igen och släpade på den lilla kälken. Det går bra, nu ska vi bara bli riktigt bekväma med den innan vi tar ut vagnen och luktar på den :p

Men det går ju riktigt bra för dig med :) Är det stor skilland på kälke och rockard hur dom reagerar?

Jag vet inte riktigt :o L är första hästen jag kör in... Kälken drar jag med svängel och draglinor, även ljudet blir ju ett annat av kälken så jag antar reaktionerna blir olika. Jag kan redovisa skillnaderna när jag provat :idea:

Övriga här hur har skillnaderna varit när ny bytt från att släpa däck och liknande till rockard/vagn?

För mina hästars del har det nog inte varit någon större skillnad, mer än att vagnen låter mindre än släpan gjorde, den förde ett himla oväsen.

Lirio tyckte det var lättare att gå med vagnen- tystare och skacklarna går aldrig någonsin emot benen.

Fått hem min startsele från Drivout idag ! Ser jättefin ut, men huvudlaget kommer nog att vara för stort har jag en känsla av, ändå beställde jag shettis :p

Draglinorna ser mysko ut, hur ska de sättas på svängeln?

Det är ju en ring på slutet, så du drar remmen igenom den så att det blir en ögla. Ta alltså änden och dra genom ringen så det blir en ögla och den fäster du i svängeln och andra sidan ställer du in längden då du fäster den i bröstan.

Svammel, svammel....hoppas du fattar :D

Aha ok det ska testas! Men varför är det liksom en liten läderbit på ca 7 cm som liksom också sitter i "ringen" ? vad ska den vara bra för?

Den har ingen särskild betydelse förutom att den är bra att dra lite i då man vill lossa draglinorna, lättare att öppna upp öglan så.

Lappen är bara för att det ska vara snyggt, tror jag :) Jag har också en sådan.

Ja det var ju faktiskt rätt snyggt när det kom på plats :)

Jag köpte shettis storlek till mina welsh mountains, fick ha det mesta på innersta hålet och fick göra ett par hål till svanskappan och i huvudlaget ! Den minsta ponnyn kan inte ha huvudlaget då hon har minihuvud, men på Dingla blev det bra :)

Jag blev lite fundersam över om draglinorna var i kortaste laget, när den är som mest utspänd (yttersta hålet) så är det ca 40-50 cm till svängeln. Men jag hoppas det räcker då svängeln sitter ganska högt.

Draglinorna för korta och skaklarna för långa , gud va bra :angel:
Men pappa hjälper mig att korta skaklarna något så det kommer nog bli bra, dessutom ska jag få hjälp av en mer erfaren körtjej att passa in alltihopa, jag kommer fortsätta köra med den gamla utrustningen så länge.

Måste bara fråga, om någon orkar svara, jo de piggarna som sitter nästan längst fram på skakeln, de är väl till för att inte skakeln ska åka ut igenom öglan? Jag funderar på var vi ska sätta piggen då vi gör nya framändar till skaklarna. Tycker de gamla satt långt ifrån själva böjen liksom.

Piggarna kommer väl att vara framför själva öglan på selen?

Ja precis, piggen ska vara framför öglan!

Angående draglinorna så kan du mäta avståndet från hasen och ner till marken på ponnyn och samma avstånd som du får då ska du ha till närmsta del på vagnen.(blir ju svängeln)

Åh vad roligt! Hoppas det går lika bra idag :)

Pappa har varit snäll och fixat nya skakeländar till min vagn och jag provade den på Dingla ikväll i stallgången med nya selen och allt, det blev jättebra! Ändarna på skaklarna måste dock justeras lite, de är nu raka men måste peka lite utåt för att inte störa hästen.

Vad smidigt det är med snabbspänne på selen, perfekt när jag skulle sela av :)

Han var så duktig ikväll Tummen! Mycket lugnare, var så nöjd! Ikväll satte på bakselen oxå men ganska löst och det gick bra!

13.jpg

12.jpg

Ska åka iväg i helgen oxå! :D

Åh vad nöjda ni ser ut båda två på sista bilden ! Härligt!

Måste bara fråga om någon sett filmen "Lär dig Köra" som finns att köpa på Hööks? Fler duktiga kuskar såsom Tomas Eriksson, Marie Karhle, m flera är med i den och man får följa en liten ponny som barn får lära sig köra med. De är tom med på en tävling men har inte svängel eller draglinor eller baksele. Och vagnen (en rockard) ser ut att ligga i framvikt med mycket tyngd i själva selen.

Är inte det lite konstigt? Filmen verkar ju vara gjord i undervisningssyfte? eller är det en reklamfilm för hööksselarna :p ?

Min fina ponny! :love:

Kan nästan inte fatta det men han drar nu vagnen så fint! Hade på bakselen rätt tillspänd nu oxå och han reagerade inte alls på den då han gjorde halter. Han fick prova att trava några långsidor också och en kurva, var så duktig! Åhhh så lycklig. Jag kan verkligen inte fatta det :D

Mycket jobb kvar än men nu tror jag näääästan att jag har en körponny :banana::banana:

*kl*

Nu vet jag inte om ni redan har löst problemen (har inte läst hela tråden) men såg att Lazer och the_connemara hade hästar som inte backade rakt in mellan skaklarna. Jag bara funderar lite: ställer ni hästen rakt framför skaklarna och sen backar hela vägen in?

Det vi gjorde på min gamla 4H-gård (med nordisar och fjordar och ett och annat russ) var ett ganska fiffigt knep. Nu ska vi se om jag kan förklara dethär bra.

1. Ställ hästen vinkelrätt mot skaklarna (alltså som att ni ska gå över cavaletti) med dig själv framför hästen (i träns).
2. Led långsamt, steg för steg, hästen över skaklarna tills bakhovarna är innanför skaklarna. Viktigt att gå långsamt och flytta ett steg i taget.
3. Flytta hästens framdel, steg för steg, tills hästen står med bakbenen mellan skaklarna och frambenen framför.
4. Backa ev nåt steg så att hästen kommer i exakt rätt position.

Hoppas iallafall någon förstår vad jag menar, annars kan jag försöka rita en bild.

/ananya som saaaaaknar körningen något otroligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare