Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad duktig han är. Det syns att han lyssnar. Vi övar också på att stå still, det är guds straff till hästarna tycker Lirio. Allt ska gå i raketfart, annars kan man göra skolor ovan mark om man inte får röra sig framåt. När jag ledde honom yill hagen i tisdags gjorde han minst tre kaprioler på vägen:rofl:

32842935.jpg

Silver har dragit rockarden idag! Jag kommer fortsätta använda den här gamla som inkörningsvagn, den ska dock modereras lite med svängel och dyna mm. Hon var så duktig! Körde även en sväng med Dingla och det gick så bra så, underbart körväder :)

Pinkilly, vad duktig han är !

Åh grattis! Första gången? Fy så roligt! Jag är jätteavis :D

Kan man få låna dig till skåne kanske? :angel:

Tack ja det är jättekul! Det är inte första gången hon drar vagnen men idag var hon mycket lugnare och jag kände mig säkrare med henne, hon verkade förstå så mycket mer, och som du ser kunde jag prova på lite utan medhjälpare som höll i linan!

Tack för smickret, men jag tror nog det finns de som är bättre lämpade för inkörning än jag :p , fast är det inte för långt bort hjälper jag gärna till.

*kl*

Imorgon ska vi äntligen komma iväg till ridhuset och få hjälp att sätta på vagnen på Tummen igen! Jag är så upprymd så det går nästan inte att förklara hihi. Fast jag försöker behärska mig för ju mer upprymd jag är desto mer nervös kommer jag vara imorgon :p:D

Åh vad roligt! Det kommer säkert gå jättebra :) Men jag förstår att du är nervös, det är jag också inför körningen, då det fortfarande är såpass nytt.

Jag har funderat på en sak angående selar. Jag har beställt en driveout startsele som kommer nästa vecka. Den hade jag först och främst tänkt ha till Dingla och den nya vagnen som har den typen av fästen.

Men till Silver har jag funderat på om man inte kan sätta draglinan i den fasta bröstan? eller är det helknas att göra så? hittade även baksele på ponnytravprylar till ett hyffsat pris som man borde kunna kombinera.

har fått hem grejer idag till att få fast svängeln på den lilla blå vagnen så jag hoppas det ska ordna sig inom några dagar med hjälp av en snäll pappa :angel:

Annars hoppas jag kunna ha den nya selen till båda ponnyerna, tänkte mer att då slipper man ju ställa om den inför varje ponnybyte. Och om man vill köra med båda ponnyerna samtidigt så blir det ju svårt med samma sele.

Det jag har förstått så blir det ju def bättre av att ha draglinor och baksele till sele med fast brösta fast det är ju inte optimalt, riktig sele med lös brösta är ju förstås det bästa. Men du kanske kan ha drive out start till båda iaf för längre turer och om du ska dressyrköra (för lös brösta möjliggör ju till mer frihet för bogarna och frampartiet) för de ser ju ut att vara ganska lika stora oxå har du den gamla selen med draglinor och baksele som extrasele och om båda ska köras mm.

Senast ändrad:

Kom bara på en sak att tänka på för dig när du byter sele. Bakselens funktion har ju inte dina ponnyer fått känna på förut. För de flesta hästar funkar det nog utan problem på en gång men det kan vara bra att ha i bakhuvudet att de kan reagera på bakselen. Tummen stack ju några gånger förra vintern när vi hade vagnen på och jag uppfattade det som att han blev stressad då bakselen tryckte på och "sa" gå framåt enligt honom medans jag tog i tömmarna och sa stopp tillsammans med att han inte var tillräckligt trygg med vagnen så klart.

Kan vara värt att ha i huvudet iaf!

Senast ändrad:

Tack för att du påminde mig om det!

Onödigt att skrämma dem nu när det gått så bra.

Jag hade tänkt tömköra lite med bakselen på först och försöka få till ett tryck runt baken på dem med hjälp av en lina, får se hur jag går tillväga :)

Jag piper in här med lite frågor om det är ok?

Jag har tänkt köra in min häst, men det har fått ligga på is ett bra tag nu och jag har inte riktigt tagit mig vidare...

Han är under det senaste tömkörd i gjord och i loksele (gammal sele dock, kommer inte att använda den till att dra släde med) - och nu är det dags för draglinor. Nu är min frga - måste jag köpa draglinor eller kan man tillverka dem själv på något vis? Det är evigheter sedan jag använde sådana så jag minns inte alls hur de ser ut eller är konstruerade... Jag har även lösa skaklar färdiga att taytterligare nästa steg... men sen då? Svängel?

*kl*

Nu är Tummen redo för träning! Hoppas jag kommer med glada utrop när vi kommer tillbaka :p

trning.jpg

Hoppas det går bra för er idag :)

Själv har jag kört båda mina ponnyer idag, Silver körde jag nog en 5 minuter blandat skritt och trav utan ledare. Gick väldigt bra, men hon är pigg och laddad i början av passet och vill gärna trava direkt.. efter ett tag slappnar hon av mer och sänker halsen och jobbar fint även i skritten.

Dingla körde jag ett litet dressyrpass med på ridbanan. Hon var pigg hon också, men gick stundtals fint så hon var också jätteduktig.

Nu blir det vila i veckan och då ska jag passa på att måla om den lilla vagnen. Har gjort en dyna till den av skumgummimadrass och konstskinn som ser helt ok ut.

Ja fina Tummen var så duktig! Han var ju lite nervös eftersom vi inte varit där på länge men skötte sig jättebra!

Vi började visa va duktiga vi är att dra däck :D
2012-01-08134419.jpg

Sen tog vi på vagnen och gick med den
2012-01-08135346.jpg

Och sen fick Anna åka lite bakom :D
2012-01-08142946.jpg

Tummen var jätteduktig men han är en känslig liten kille så det känns bra att vi tagit det så pass lugnt som vi gjort. Nu ska vi försöka komma iväg till Anna några gånger så han kan dra lite vagn på träningen 5 februari :D

Åh Grattis, vad roligt :laugh:

Underbart att äntligen börja närma sig slutmålet!

Vad är det för vagn du har? vet du hur långa skaklar det är på den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?