Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag har ju faktiskt kört in min svenska lapphund hehe.

Hon är duktig på att svänga/gå fram/stanna på kommando.
Det skulle vara kul om det ville komma lite snö för då kunde vi spänna för hunden och "visa" hästen hur det går till :D (Och hoppas att ingen ser oss, haha vilken syn!)

Håller på att designa selen nu. Vill göra bröstselen som ett mellanting mellan lok och vanlig, med så mycket bogfrihet som möjligt då han ska kunna tölta framför vagnen också. Vill inte heller ha mycket tryck på nacken som jag sett vissa selar har. För när vagnen drar borde det samtidigt trycka en del på nacken eftersom det är den remmen som gör att inte bröstan ramlar ner?

Funderingar, funderingar..

Fått hem min nya rockard nu, den är jättefin! Ser häftigt ut med broms :p Hjulen är väldigt rejäla och kraftiga tycker jag i alla fall.

Frågan är bara om den inte är för stor, klumpig till mina småfisar ... jag har bett om hjälp att passa in den så jag hoppas det går att få till.. den känns liksom så mycket tyngre än min gamla lilla rockard. Jag tog hövågen och vägde tyngden som blir i skakeln när man håller upp vagnen och det blev då 8 kg tyngd som kommer trycka på pållens rygg, den gamla rockarden har nog bara något kg. Men 8 kg ska väl vara normalt egentligen?

Nu satt ju ingen i rockarden så jag vet inte hur det ändras då. Sen måste jag ha något "skydd" eftersom det blev ganska stor öppning under sättet och bakom korgen för benen liksom, om någon förstår vad jag menar :angel:

Sen den här "knäckta" vinkeln som det är på skakeln för att passa ett högre fäste i selen, frågan är om man inte kan räta ut den vinkeln något? Jag tänker mina pållar är ju ganska låga, och skaklarna är för b-d ponny, det blir liksom för lågt där fram även om jag har högt fäste på selen.

Ja hon blev inkörd, och en riktigt trevlig körhäst! Jag sålde henne 2007 eftersom tiden inte riktigt räckte till, men det finns bilder på henne i bildtråden här på körforumet! Nu har jag en ny förmåga som varit i vagn ett par gånger men som jag valt att helt börja om med så jag får en riktigt säker unghäst!

32839775.jpg

32839792.jpg

Såhär ser den ut.

Jag tog hövågen och vägde tyngden som blir i skakeln när man håller upp vagnen och det blev då 8 kg tyngd som kommer trycka på pållens rygg, den gamla rockarden har nog bara något kg. Men 8 kg ska väl vara normalt egentligen?

Du ska väl sitta i den för att vågen ska visa ett rättvist värde, och så skjuver man väl fram/bak sätet för att balansera upp den (antar att du kan göra det på den på något sätt) i det läge skacklarna hamnar när din häst är förspänd? Det ska väl vara minimalt med tyngd i skacklarna. Rockarden ska ju lägga så mycket vikt som möjligt på sina egna hjul, och hästen ska lägga sin kraft på att dra den bara, om jag förstått det hela rätt.

Ja precis, det bör gå att justera sätet så att man får den rätt avvägd. Det ska vara så pass tyngd i skaklarna att de ligger ner i skakelhållarna och inte hoppar upp och ner. Va kul att den kom så fort!

Ok, ja jag får lägga lite tyngd i vagnen och väga på nytt. Såg sen att det går att justera skaklarna så de blir lägre, även sätet går att justera så det ska nog ordna sig.

Vilken snygg en! Precis en sådan skulle jag också vilja ha.

Får lugna mig några månader till..

Kl

Nu är vi tillbaka på banan! Idag drog L kälken ett och ett halvt varv runt ridbanan!

Wihoo, jag ser ljuset i tunneln, att sätta på vagnen är inom räckhåll :bump: *längtar*

Kan tillägga att backningen går bra nu oxå :)

Grattis, vad roligt. Jag är lite avundsjuk på er som har snö (antar jag?).

Tyvärr ingen snö här :( Kälken bör väl kanske inte kallas kälke egentligen, det är ett enklare hemmabygge som får gå på barmarken. Tyvärr har jag inga bilder på den, men kan fixa så kan vi avgöra vad det är för nåt egentligen :p

*kl*
Denna kille ska jag börja köra in nu under våren :D Han är en 10:a. Har lite problem då det inte finns selar i lagom storlek till honom i sverige utan blir beställa från usa. Kommer även fortsätta med att få Nalle säker själv framför vagnen sedan till hösten hade jag tänkt köra ihop honom med min redan inkörda shettis i par :D

Ja lille Ove!
Vad kul, då kan vi följa varandra här också :)
Perfekt att din också är 10:a, då kan jag härma dig :p har aldrig kört in tidigare.

Hur är det egentligen med körning?

Om vi nu säger att jag kör in min innan inridningen väldigt lugnt och i en lätt rockard där enbart jag sitter (50kg) små rundor 1-2 ggr veckan i kanske 3 månader innan insittning sen kör lite mer innan ordentlig inridning 3 månader till.

Det logiska är ju att han får bra balans, stärker sig, blir lättare att rida in och känsligare för hjälper. Men är det någon som har bevis på detta? Som kanske gjort det själv?

Hur (och var) blir/sätter sig musklernas uppbyggnad om man kör varierad träning mellan körning och ridning? Hjälper eller stjälper gångarterna?

Tycker det är en intressant fråga och vill gärna veta hur du upplever det.

Intressant fråga.

Jag tricktränar mina hästar mycket också, så en del kommandon kommer både från körningen och från trickträningen.

Min erfarenhet är att de som fungerat bra vid inridning/ridning tack vare körning är:
- Att stå still (vid anspänning/uppsittning)
- Att konstiga saker kan hända (som att matte plötsligt sitter på)
- Kommandot för skritt. Mina hästar har fattat direkt att de ska gå framåt när jag smackar och gör en liten förhållning, även när jag sitter på.
- Kommandot för halt.
- Kommandot för trav.
- Att svänga.
- Ryggning

Dock vill jag absolut inte rida hästen som jag kör- vill jag att den ska gå till höger när jag rider vill jag att den svänger för sätet, inte för att jag tar i höger tygel. Jag har helt enkelt gett körkommandot (höger tygel) plus ridkommandot (kroppen svängd, lägger an vänster skänkel) och successivt tagit bort körkommandot i ridningen.

Ytterligare en fördel är ju att hästen är van med alla miljöer runt omkring, att den håller sig cool även om något oväntat händer etc.

Det jag inte tycker blir bättre av körning före inridning:
- Hästens balans med ryttare. Märker ingen som helst skillnad på de hästar jag ridit in som varit inkörde eller icke inkörda. Jag tror helt enkelt att belastningen skiljer sig så mycket åt.

Angående muskler så är det ju lite olika krafter man tränar- grovt sett bärkraft i ridningen och skjutkraft i körningen. Jag tror absolut att det kan vara bra att kombinera dessa förmågor.

Bra inlägg men det var inte alls det jag menade. Även då det var intressant läsning :)

Vill veta om hästen ex får mer muskler rumpa/rygg. Om dom får starkare ben och om det skulle hjälpa vid inridning.
Om hästen känns mognare än en oinkörd häst.
Och OM då dessa muskler sätter sig "dumt" för vanliga ridningen sen och stjälper gångarterna. Kan tex tänka mig att med sele och vagn bakom kortar hästen steget - blir det en vana även vid ridning?

Lite klyddigt men fick nog fram det bättre än förra gången ;)

Ah, jag fastnade nog på om hästen "blir känsligare för hjälper". Som sagt, jag upplever inte balansen som bättre men visst får de fina muskler av körningen även om det framförallt handlar om påskjut. Vet inte om man har så värst stor glädje av det i ridningen? Jag har hört många som tycker att ridning och körning kompletterar varandra på ett för hästen bra sätt, men vet inte riktigt hur. Hoppas någon annan har mer koll på detta.

*kl*

Tummen och jag har lekt lite på gårdsplanen ikväll. Tränade att stå stilla länge medans jag höll på och grejade med lite allt möjligt. Först stod jag bakom och kastade linan över baken på honom från sida till sida. Han funderade en stund vad vi höll på med sen när han fattade såg han lycklig ut "jaha jag ska bara stå stilla här och då får jag godis!"

Slutade med att jag stod bakom honom och hoppade, stutsade och skrek som en galning, tur att man inte har nå grannar! :rofl:

Men han var så duktig och rörde inte en fena fast jag freakade ut totalt bakom honom:love:

kvll.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA