Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Har tjuvkikat och sett dig på fälttavlansforumet, vad kul att du ska köra in din!

Kl

Idag tänkte jag att jag skulle precisionsbacka med L, det var inte hans grej... Det var mycket roligare att försöka gräva i mina fickor efter godis :D
Så en fråga till er här; hur har ni gjort när ni övat på att backa in mellan skacklarna?

Jag lånar knapp!

Måste hästen backas in mellan skaklarna?

Min extremt snälla och välvilliga lillla ponny tyckte inte de var kul att peta i skakeln med hoven (verkligen en liten dutt, inget allvarligt alls) och ville sedan inte backa in. Mao så drar jag fram vagnen och spänner för och det bryr han sig inte ett jota om. Kan man fortsätta så?

Han är annars som en hund att styra från marken (och ryggen, han är ridhäst), inkl backning. Snäll som ett lam, lydig som jag vet inte vad och han uppskattar våra få turer med vagnen väldigt mycket. Han är omsorgsfullt inkörd hos en vänlig gammal hästkarl under en halvårsperiod som 2.5-åring och har alltid varit stensäker med vagn.

Han gillar liksom bara inte att riskera att backa in i något. Precis som han inte går att flytta runt hur som helst i stallgången om man är mer än en, han ser sig för och vill ha säkerhetsmarginal - vilket han inte tycker att han har till skaklarna på marken. Smala utrymmen backar hans annars utan problem genom, självmanövrerad, styrd fysiskt eller styrd på håll.

Så det känns inte som en big deal att han vill att man ska lyfta upp och dra fram skaklarna? Iaf inte när jag ensam hobbykör någon gång per år utan planer på så mycket mer än möjligvis lite dressyr/precisionsträning många år framåt om tid finnes?

Men jag är ingen körmänniska öht så det kan ju finnas något jag missat :idea:

Han kan backa med vagn oxå fö, har testat!

32835159.jpg

Jag och Scott tog en liten åktur idag! Pappan var med i bakgrunden ifall något skulle hända. Allt gick jättebra! Förutom att jag ser på bilden att tömmarna ramlat ner, det ska inte hända igen! Förstår inte hur jag lyckades med det, jag sitter alltid på tömmänden.

Silver har också dragit vagnen idag, med hjälp av två ledare. Hon tycker fortfarande det är lite läskigt att vända, men hon var jätteduktig hon med.

Måste tillägga att jag är på jakt efter ny sele med baksele och draglinor, när hästen bromsar in här så ser man att bröstan åker fram, den är på gränsen till för stor också.

Jag är ju oxå lite ny på det här med körning och tycker mig ha förstått att man backar in, men det kanke helt enkelt är bättre att dra fram vagnen :idea:

Vad säger ni som är mer erfarna, vad är lämpligast; att backa hästen till vagnen eller dra fram vagnen till hästen?
En fundering i skrivanden stund, det kanske är svårt att dra fram vagnen om man kör med en större, tyngre vagn. Det kanske är därför man lär hästarna att backa till?

Jag har lärt mina ponnyer att backa in mellan skaklarna, jag tror att det liksom hör till körkunskapens grunder, tror att det har att göra med hästens "förtroende" ? för vagnen. Men för det mesta så drar jag också fram vagnen då det är enklare, de får lära sig båda delar här :) Min ena har ju ändå inte fullt förtroende för vagnen ännu så jag vet egentligen inte om det har med det att göra. Hon är ju också den som inte direkt gillar att backa in mellan skaklarna men hon gör det ändå.

Men som ni båda påpekat, har man en tung vagn så är det ju en fördel om man slipper dra fram den.

Det är jätteroligt :laugh: ska bara skaffa lite ordentliga grejer också.

Någon som vet något om giggselen de har på en sida som heter ridmedoss? Den är ju ganska billig, innebär det att det är skräp?
Jag länkar inte eftersom jag tror man inte får det. De hade också en hel del bröstselar på en sida som hette ponnytravprylar.

Och jag har nu nästan bestämt mig för en rockard som heter Oxer, som säljs både hos ädelssons och hos jäboruder. Det enda jag funderar på är om den kanske är lite stor, mina b ponnys är ju små. Men för liten vill jag inte heller ha. Tips mottages gärna!

Ville ju egentligen köpa en ordentligare 4 hjulsvagn men då ponnyerna är unga och jag nybörjare inom körning så får det bli en rockard tillsvidare. Kanske större vagn lite senare :)

Synd att det inte stod så mycket om selarna. Jag hade iaf sett till att ta en sele som är nylonförstärkt så den är lite kraftigare. Oxå såg jag att det stod på nån att den inte hade öppningsbar svanskappa, det känns ju lite bökigt!

Men huvudsaken är ju att det är lös brösta och baksele.

Hur höga är ponnysarna dina? Tänk bara på att Oxern inte är tävlingsgodkänd för annat än lätt klass ifall du skulle vilja tävla, den är för smal i spårvidden. Men om du inte bryr dig om det så funkar den säkert.

DriveOut skulle ju ta in fler lite billigare alternativ för lite större ponnysar i februari oxå skrev dom, dom är jag nyfiken på vad det kan vara.

Jag håller oxå på och kollar på selar för Tiara ska få en egen tänkte jag eftersom jag måste ställa om och greja då jag byter mellan dom.

Ja jag håller med dig, en svanskappa bör nog vara öppningsbar, jobbigt annars. Den där selen för 15-1600 på ridmedoss var ju nylonförstärkt på vissa ställen. Kanske bör man välja en bättre, har inte du en startsele från driveout? har du shetlandsstorlek?

Mina ponnyer är 112 (född 08) resp 117 (född 09) så de växer väl någon cm till. Jag tror inte jag är tävlingsintresserad, känns inte så just nu i alla fall, jag har ju ridhäst också som jag tävlar med så det får räcka :p

Måste tillägga att Silver dragit rockarden idag också och det gick mycket mycket bättre idag, hon var mer avslappnad och tänkte mer framåt, krånglade inte alls vid grinden som igår.

Hur går det med din lille ponny?

Senast ändrad:

Nä jag har ponnystorlek och den passar både grova men lilla Tummen på 111cm och större Tiara på ca 127cm. Jag är jättenöd med den och det blir antagligen en till sån när jag ska köpa till Tiara om jag inte ser något särskilt kap någon annanstans.

Jo det går bra med Tummen. Men det är skönt att jul/nyårshelgerna är över nu så man kanske kan få till att åka iväg och få hjälp att ta på vagnen. Vi har ju så isigt ute så jag vågar inte träna mer med vagnen hemma utan vi ska åka iväg till ett ridhus och få hjälp men det gäller att det passar både dem vi ska hem till, dem jag får hjälp av att komma iväg med både häst och vagn och mig då förståss :D

Här kommer bonusbild på mina från igår :love:
gottnytt.jpg

Åh så söta och lurviga :) Ser härligt ut med snö, här är lera...

Måste bara fråga, fick du spänna in selen mycket till Tummen? Jag har ju varit i kontakt med några återförsäljare av selar och vissa rekommenderar ponnystorlek medan andra rekommenderar shettis. När jag läste om drive outs startsele så borde den passa i shettis storlek till mina.

Jag har inte gjort några nya hål, eller jo på svanskappan har jag nog gjort det förresten. Jag tror huvudlaget vart storlek shettis. Tummen är väldigt grov men det är möjligt att han hade kunna haft shettis oxå, tror han låg precis mitt emellan men ponny blev jätte bra.

Jag är inte alls erfaren, men jag backar alltid in min häst i vagnen. Det känns säkrare för mig, då har jag mer kontroll över hästen än om jag ska hålla i den samtidigt som jag drar fram vagnen (som dessutom är rätt tung). Att hästen blir rädd om hovarna när den gått i hade jag sett som ett problem som skall lösas- det kan ju hända att den någon gång hamnar fel och slår i ben/hovar mot skacklarna, och då vill inte jag att hästen ska få panik.

Jag har haft medhjälpare många gånger under inkörningen. Dels när jag kopplade två draglinor första gången, när släpan skulle på och när vagnen skulle på var vi tre-fyra stycken. Jag kör fortfarande aldrig utan medhjälpare (som sitter i vagnen). Jag har kört min häst 15 gånger kanske, men litar inte helt på honom. Ibland har han lite väl mycket "go" och tycker att man kan dansa med vagnen, eller lätta i fram. Då är det skönt att ha en medhjälpare som kan skutta ur om något skulle hända.

Ja, det är sant, det är ju inte säkert att hästen står still när man dra i vagnen :idea: Min blir inte rädd om fötterna, han backar bara inte, eller så backar han snett. Jag har dock märkt att det blir bättre ju fler gånger jag provar, så jag antar att det bara är att fortsätta öva.

Kl
Idag tog jag fram draglinorna och svängeln igen och drog för första gången på två månader. L skötte sig exemplariskt, det var som att ta vid där vi slutade för två månader sedan :bump:

Jag är inte alls erfaren, men jag backar alltid in min häst i vagnen. Det känns säkrare för mig, då har jag mer kontroll över hästen än om jag ska hålla i den samtidigt som jag drar fram vagnen (som dessutom är rätt tung). Att hästen blir rädd om hovarna när den gått i hade jag sett som ett problem som skall lösas- det kan ju hända att den någon gång hamnar fel och slår i ben/hovar mot skacklarna, och då vill inte jag att hästen ska få panik.

Jag vet dock inte riktigt hur man skulle lösa det med min (som blir "rädd om hovarna" som du så bra beskrev det :D)? Jag vill ju liksom inte lära honom att trampa på/gå in i saker?

Han har hamnat mycket fel när vi tolkat bla (men då med bara linor, inga hårda skaklar), när han fastnat i träd (!) i skogen o liknande men är mycket trygg i alla sådana situationer och har enl inkörningskarlen mycket gott körhuvud.

Tex så visade det sig att skaklarna på vagnen han spändes för första gången tryckte på bogen när han svängde (? jag är som sagt inte alls hemma på körning) och hästen svarade med att först resa sig och sedan vägra gå framåt. Byte av vagn och hästen ville först inte gå men var lätt övertalad och insåg direkt att den andra vagnen var ok. Den första vagnen (vår som vi har hemma) fixades till men hästen visste direkt när han skulle spännas för den igen att det var "den onda" vagenen och vägrade gå. Men lika lättövertalad då och lika snabbt insåg han att vagnen nu var ok.

Allt det skedde på totalt 3 körtillfällen (de 3 första) och sista passet gick han tryggt framför vagnen i trav både i ridhus och runt alla utebanorna med enbart mig vagnen. Vilade från körningen flera månader (i samband med vila efter 3-års) och var sedan bara att spänna för hemma och köra rakt ut i skogen.

Sedan dess är han körd ca 3 ggr/år sommartid och jag kör även honom själv numera. Han är verkligen en klippa i vagn, precis som i alla andra lägen.

Därför ser jag problemet med att backa in i vagnen som väldigt litet för vår del. Det har mig veterligen inte alls med vagnen att göra utan snarare med hans försiktighet tror jag. Det är inte så att han vägrar backa, han backar bara inte bakhovarna :D Utan tills slut sitter han nästan på bakbenen men vågar inte flytta dem bakåt för att riskera att trampa på skaklarna. Drar man fram vagnen kan man dra skaklarna mot både bak o framben, mage i allt möjligt jag lyckats pricka men han står som ett ljus och kikar lite bakåt på vagnen i bästa fall (annars står han och sover :p) och är sedan väldigt ivrig att skritta iväg med spetsade öron :)

Tips på att träna backningen tages dock tacksamt emot :) Jag kom inte på något och struntade helt i det pga ovanstående. Jag vill liksom inte börja strula med honom när jag inte ens har en aning om hur jag skulle kunna guida honom på ett enkelt vis.

KL*

Är grymt sugen på att köra in min pojke.

Han är född -10 och är nu 20 månader gammal.
När kan man börja med tömkörning? Han är van vid promenader och lyssnar hyfsat bra på kommando. Lugn och sammarbetsvillig. Jag kan gå vid bakbenen och "styra han" lite med rösten och grimskaftet.

Tänkte lämna iväg han sen för riktigt inkörning men tänkte göra grundjobbet själv.

IMG_2698.jpg

Min häst och jag har tävlat i något som heter "trail-in-hand", och där ska man kunna rygga hästen för hand mellan ett par bommar som ligger ganska smalt. Därför hade vi övat mycket på att backa spikrakt, och han var van vid att hovarna kunde slå i.

Hur reagerar din om han går över en markbom, och tar i med hovarna? Tycker hästen det är obehagligt kan man ju ta något smalare än bommar, t.ex smala pinnar. Men då har man något att förhålla sig till i sidled, och hästen får bli medveten om att man kan nudda utan att det är obehagligt.

Hjälp, så söt häst du har! Jag började "tömköra" när min häst var 1-2 år någonting. Först kan man ju ha grimma, och bara lära hästen att svänga för tryck. Det kräver inte hemskt mycket av dem att gå rakt fram med någon bakom som ibland vill byta riktning. Men jag har ju inte gjort något avancerat med min förrän han var 2-2,5. Då började vi t.ex. trava, svänga olika skarpt, högre krav på temo och takt, börja smått med skänkelvikning etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar