Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Idag lyckades jag få ett foto då det i alla fall fanns lite dassigt skymningsljus. Mobilkameran är ju inget under av kvalitet, men man ser ju att det är en häst i alla fall... ;)

Idag hade vi med oss en draglina ut (på fotot ligger den över ryggen). Jag hängde, svängde runt och mellan bakbenen och släpade den i backen, flyttade den sen till andra sidan och gjorde likadant. Som väntat var det inget som bekymrade henne alls - matte har gjort konstigare saker än så ;) - så hon lunkade friskt på och njöt av naturen som om ingenting var nytt!

Jag ska se om jag kan få med någon mer ut så att hon kan få känna på två draglinor och hänga i lite hårdare i dem innan jag sätter fast något i dem som hon kan släpa. Jag hade fullt sjå nog med att hålla ordning på tömmar, pisk, rep till draglinan och linan till panikutlösaren, så tänker inte försöka mig på det själv... :cool:

loppankor.jpg

Senast ändrad:

Det låter klokt att ta hjälp när fler linor kopplas in.

*kl
Här hemma har vi tagit fram en mini-kälke som Lirio fått dra med mig i. Jättekul, tycker både jag och han även om min komfort inte var den bästa. :D Om snön ligger kvar imorgon blir det en pulkatur.

Tjoho idag har jag åkt efter min lilla ponny Dingla för första gången !! :laugh:

Hon var superduktig. Jag passade på när mina systrar (före detta hästtjejer) var hemma och firade jul, så de fick hjälpa till att hålla i varsin longerlina och jag satt i vagnen. Skall lägga upp en liten film här också.

Silver tar vi en annan dag, fanns bara tid till Dingla idag.

Efter ett par gånger till med en lina hängde jag idag på två stycken och en syster. Nemas problemas. Hon protesterade inget mot att ta i när syster höll emot för allt vad tygen höll utan sänkte bara huvudet och skrittade på, min fina lilla häst. I svängarna klev hon undan finfint och hade inget emot att ytterlinan spändes och gick emot. Korsade linor och linor mellan benen var inget hon brydde sig något närmare om även om hon de första stegen klev lite högre med bakbenen eftersom det var obehagligt. Och hon var hela tiden koncentrerad på mig och vad jag hade att säga. Stå stilla med spända linor - inga konstigheter. Rasslande kedjor bakom - inte en min. Släpande grenkvastar efter - vaddå, skulle det vara något speciellt?

Men det bästa av allt var att hon inte gillar den här nya uppgiften längre. Hon ÄLSKAR den. :D

Ja jag är glad att det gick så fint!

Bara längtar till nästa gång :laugh:

Moiran, vad roligt att det går bra för din häst också! Hur länge planerar du att förbereda och köra med "grejer", innan du testar släpa?

Planerat och planerat... Det beror ju lite på hur hon reagerar framöver. När det går så här bra är det ju lätt att kanske gå för fort fram, så jag kör nog några varv till med bara draglinor, och sen hänger jag i ett däck i en svängel och kollar hur hon svarar på det. Efter det blir det släpa! :) Får väl se hur lång tid det tar. Nu när det varit lite extra ledigt har vi ju kunnat träna lite mer intensivt än vad jag kommer kunna göra sen en tid framöver.

Nej planera var kanske lite fel ord, man får ju se hur det går liksom :)

Men ändå intressant att läsa om andras tankegång och tillvägagångsätt.

Idag körde jag Dingla igen och det gick lika bra idag! Bara med en ledare idag och emellanåt gick hon väldigt långt ifrån så att det liksom var mig i vagnen som Dingla fick lyssna på. Hon var så duktig så.

Sen satte jag på vagnen på Silver inne i stallet och åkte lite fram och tillbaka med medhjälparen som höll i hästen längst fram. Hon har ju varit lite mer misstänksam mot vagnen så därför vill jag förbereda så mycket som möjligt innan jag väl spänner för vagnen ute. Det gick bra med henne också.

kl

Hallå alla kör-glada! Jag har fått ryggskott och således varit förpassad till sängen hela julen, inte speciellt kul men man har ju hunnit tänka en del medan kära sambon har fått slita i stallet (jag har känt mig otroligt dum som stått bredvid och pekat och sagt vad han ska göra...). Iaf, all den här tiden jag fått över till att fundera på tokigheter har lett till att jag fattat ett galet beslut. Jag ska försöka köra in min ena fälttävlanshäst!

Ja, det är ju som sagt en lite galen idé, men försöka kan man alltid! Jag har alltid varit ett stort fan av att tömköra och hästen har tömkörd mycket. Vi har även tolkat bakom henne bvilket hon inte brytt sig om alls. Så nu ska jag ge mig på ett försök att köra in henne på riktigt, om det går.

Hästen är ett åttaårigt fullblod som verkligen har kanonskalle! Hon kanske inte kommer orka dra så värst mycket, men en lättrullande vagn med mig i ska hon nog klara av.

Jag har tidigare kört en hel del med ponny, och även jobbat i ett travstall, men det är ju några år sedan och således ska jag ta hjälp av min stallvärd och en kompis som kört in flera hästar. Vi får väl se om det blir något av min galna idé eller om vi får avbryta operation inkörning, men det hade varit ganska kul att ha en häst som tävlar hoppning, dressyr, fälttävlan, teamchasing OCH är inkörd:) Snacka om allroundhäst! :)

img_3936_176650035.jpg

img_3922_176649941.jpg

img_3915_176649889.jpg

Senast ändrad:

Min gamla dam (21, snart 22) som jag just nu håller på att köra in är också duktig f.d. tävlingshäst i f.f.a. fälttävlan (gick fälttävlans-SM som sjuåring trots att hon blev inriden på hösten när hon var fyra)! Sonen (redan inkörd) ska också bli enligt planen (liksom syrrans tvååring som också är under inkörning)! Så jag tycker inte idén verkar särskilt tokig... ;)

Fullblod är inga klena hästar, varför skulle hon inte orka dra så mycket? Skadad?

Senast ändrad:

Va skönt! Då är jag inte helt galen kanske :D

Nä hon är kärnfrisk, men hon är ganska liten, ganska ponnyaktig i kroppen, så kommer ju inte direkt plöja åkern med henne :D Men som sagt, en lättrullande vagn eller en sulky/rockard ska hon ju säkert klara :)

Någon som har bra tips på vagnar och selar som kan tänkas passa ett litet fullblod? Hon har 135 i täcken så hon är ganska nätt i kroppen, ca 164cm hög.

Tycker ni är extra modiga som kör in stora hästar, jag är nervös tillräckligt för att köra in mina små b ponnyer.

Men jag är sugen på att köra in även min 1 1/2 åring (halvblod) , men vi får se lite hur det går först med de små.

Utrustning funderar jag också på en hel del, jag vill köpa en ordentlig sele och bättre vagn men tycker det är svårt när man inte kan så mycket... skulle gärna vilja ha en vagn som rymmer 4 personer men som ändå inte är för tung för en b ponny.

Utrustning funderar jag också på en hel del, jag vill köpa en ordentlig sele och bättre vagn men tycker det är svårt när man inte kan så mycket... skulle gärna vilja ha en vagn som rymmer 4 personer men som ändå inte är för tung för en b ponny.

Kolla med Koier. De har maratonvagnar med baksäte till väldigt bra pris och väldigt lätt vikt :)

Tack !

där fanns ju en modell som hette Glinkowski maraton miniature, den kanske vore något? såg iof inte vad den vägde, men jag fick uppfattningen att den var till mindre ponnyer, ska kolla igen, rolig sida!

Senast ändrad:

Ja de verkar bra, men jag hittade ingen liten? ska kolla igen

oj , jag hittade massor nu. Fanns något som hette jaktvagn mini? får man plats vuxna i den lilla vagnen? såg perfekt ut för ponnyerna annars.

Senast ändrad:

Vad är det för skillnad att köra in en häst för trav och en häst för vanlig fritids körning? Utrustningsmässigt vet jag men tidsmässigt?
De jag träffat som kan det där med trav skakar bara på huvudet, lite åt nedlåtande hållet, de tror att det är ett skämt typ, när jag säger att jag har planer på att köra in mitt sto. (Tömkör ut nu). Har ingen som kan hjälpa mig med inkörningen så det får jag fixa själv om det ska göras, ni som kört in vuxna hästar hur har attityden bland annat hästfolk varit? Hur gjorde ni när ni skulle sätta på vagnen och dra första gången, menar nu ni som inte har någon medhjälpare att rådfråga. Har inte råd att skicka iväg hästen för inkörning har redan kollat det. Har tänkt ta det mycket försiktigt frammåt, det får ta den tid det tar. Finns inga körkurser här just nu.

Ni som kör in era har ni tömkört mycket förut med andra hästar / eller kört häst tidigare?

Jag har kört in ett halvblod för 20 år sen, tog då hjälp av en travkille. Jag kan absolut inte mycket om tömkörning, har hjälpt till lite i ett travstall för några år sen och min uppfattning är att de inte förbereder sina så mycket som "ridhästfolk" gör.

Men jag tycker det är bättre att förbereda så mycket som möjligt, känner mig nästan lite löjlig som tränat så mycket med att dra vagnen bredvid hästen, men då min ena häst varit lite misstänksam mot vagnen känner jag att jag vill vara förberedd så mycket som möjligt innan jag går vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar