Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Sån duktig kille!:)

Och jooo jag drömmer om diverse vagnar! :D Drive Out mini älskar jag men även nhs sulkyn och andra diverse vagnar! Men jag lär väl försöka få han framför vagn innan jag gör nå mer utsvävningar :D

Kul att höra ifrån er alla. Jag var igår på Driveout och köpte jättetjusiga vagnslyktor till min vagn. Min vagn är en av deras rockarder, och den är jag vansinnigt förtjust i. Mycket bekväm, stabil och man har god sikt över hästen.

Lirio rullar vidare i inkörningen, och känns stabil i vagnen. Idag gick han över en träbro utan att blinka, och fick trava några steg på mattes initiativ. Jätteskoj! Jag har också hittat en fin blå släde, som jag och min kille ska fräscha upp inför vintern. Får lägga upp bilder här när vi kommit en bit med den.:)

Åh vad roligt, ja drive out har mycket fina grejer :) Ska satsa på både en bättre sele och finare vagn sen när småttingarna väl är inkörda.

* kl*

Äntligen händer det nått här igen! Idag tog Tummen och jag oss en tur med däcksläpan på snön. Han var jätteduktig men gjorde ett katapulthopp ut över en snövall med släpan efter vid ett ställe som han tyckte var läskigt :D Han skulle backa och när det tog emot hoppade han framåt ut över snön istället. Men det gick ju bra och han stannade bara han kommit dit så jag ser det som att det var bra att han fick känna på att den verkligen följde efter. Utöver det så skötte han sig jättebra!

Jag hoppas på att få vagnen fastspänd en gång nu i veckan om allt går i lås.

tummenisnn.jpg

Kul att det går framåt. Jag tycker ändå att det är bra när det går lite tokigt, då vet man bättre hur hästen reagerar i en stressad situation. Jag blir lugnare av det efteråt, även om jag får hjärtat i halsgropen när det händer. Jag vet inte hur många gånger jag körde ned med pulkan i diket förra vintern för att Lirio plötsligt fick lust att stiga av från vägen...

Här har vi inte kört på någon vecka, men har istället börjat renovera vrålåket. Just nu slipar vi på järndetaljerna, som sedan ska målas i originalkulör. Släden är svart, lite blå och har gula detaljer i form av blomstermönster och "fartränder" på sidorna. Bildjäkeln vill vara sned, så den får vara det.

IMG_8830.jpg

Jo precis, det är bra att de får känna att det verkligen sitter fast där bak oxå.

Det som oroar mig lite är om/ifall att hästarna skärper till sig då vagnen kommer på eller om han kommer göra så där med vagnen oxå för då finns ju stor vältrisk och det känns ju inte så kul. Får bara köra inomhus eller närmsta grusvägen fram och tillbaka i så fall tills vi kommer dithän att han inte bryr sig om saker :-P

Måste verkligen ösa på med ännu mera miljöträning för han behöver verkligen "avtrubbas" även fast jag tycker att jag miljötränar så mycket jag kan komma på...

Kul med släden! :-D

Jag är också så sugen på att spänna för vagnen nu. Har i helgen vant ponnyerna vid att stå uppbundna mellan två träd som jag har i vinterhagen så att jag kan spänna för där. Jag körde in ett halvblod för över 20 år sen på travhästvis och då fick jag lära mig att ha hästen fastspänd och sen spänna för den uppbunden.

Det bästa är ju om man kan spänna för i stallgången men det är precis jag får ut vagnen genom dörrarna så det känns inte riktigt säkert att göra det.

Jag tränade med släpan spände för den då ponnyn stod uppbunden och det gick bra. Hade även vagnen som jag hade över och bakom ponnyn och det gick också bra. Men känner också att jag vill avdramatisera så mycket som möjligt innan man går vidare.

Tummen har varit på miljöträningstur till lastbilsgaragets avlastnings/parkeringsplan. Han brukar tycka att det är läskigt där men skötte sig kanonbra och gick fram och luktade på flera grejor. Han var även superduktig på att stå stilla då vi gjorde halter och det kändes som att han hade ett bra lugn fast han var lite skraj.

Jag fick en sån här känsla idag att "ja jag måste ju lära han att reagera annorlunda när han blir rädd. Få han att tycka att å va skönt vi står stilla och då är inget farligt istället för att vilja sticka iväg och det kändes som att vi hade tagit ett steg mot den riktningen idag. Jag känner verkligen att jag vill ha honom så väluppfostrad och "orädd" som det bara går.

Här kommer lite vinterbilder från dagens tur :)

2011-12-13141039.jpg

2011-12-13142509.jpg

2011-12-13142544.jpg

2011-12-13141820.jpg

Hoppas ni har en mysig lucia allihopa!

Duktiga pojken. Vilket blått ljus det är på bilderna- nu är det vinter... hua. Jag tror också på att göra dem så trygga som möjligt, det är nervöst nog att sitta bakom dem i vagnen även när de är trygga :)

*kl*

Ansluter till tråden, jag hoppas det är ok!
Jag håller på att köra in min gamla fina Loppan, 21 år (snart 22...). Jag var på g att köra in henne för 4-5 år sedan, men fegade ur och körde istället in hennes son som tvååring då. Men nu tänkte jag att det skulle bli av. Jag har galna planer på att köra dem i par sen. Sen, efter att jag lärt mig köra enbet, jag är ju totalt grön inom körvärlden... :D

Hon är mycket lugn stabil i temperamentet men en pigg och vaken dam, på gränsen till het när hon tycker något är kul. Men hon lyssnar alltid på sin matte ( :love: ). Vi har just börjat tömköra, hon har fattat grejen och tycker det är riktigt kul. Jag har byggt och rivit många hinderbanor med Loppan i tygeländen, så hon är rätt van vid att det släpar saker vid sidorna av henne, och vi har också tolkat efter henne tidigare utan minsta problem.

Men vi kommer ta det riktigt lugnt och långsamt under inkörningen. Om inte annat för att det är rätt lågprioriterat då jag har två unghästar under ridutbildning och ägnar hela helgerna åt inkörningskurs med syrrans tvååring. ;) Vi får väl se när vi börjar släpa däck...

Än så länge har det inte hunnit bli några bilder i körmundering. Det är ju MÖRKT hela tiden... :mad: ...men jag bjuder på en sommarbild på min dam så länge!
loppan.jpg

Kul för damen att få lite nya arbetsuppgifter sådär på ålderns höst! =)
Min gamling, visserligen varmblod älskar körningen! Ett super komplement till ridningen tycker jag!

Vacker dam!

kl

Jo ni som har kört in fler hästar tidigare, måste fråga lite om stegen igen.

Det jag funderar över är vagninvänjning. Är det något som man brukar göra?

Mina ponnyer har dragit både släpa och harv en hel del, blir inte rädda av att få något kring benen, eller något som väsnas där bak. Den ena ponnyn har varit misstänksam för vagnen men nu idag så verkade hon faktiskt avslappnad när vi tränade!

Jag har gjort så att jag först kört lite med släpan och tränat, sen kopplat ifrån släpan, tagit rockarden och själv går mellan skaklarna och leder ponnyn bredvid. Jag låter skaklarna lite då och då lätt stöta till ponnyn i sidan och de har inte brytt sig så mycket, idag knappt alls!!

Mycket godis har det gått åt men vad skönt det känns att de verkar avslappnade av att ha vagnen som stött till dem både lite på lår, skinka, mage och bog.

Hur gör ni ?

Jag har nog redan skrivit det: jag övar väldigt lite med vagnen. Jag låter hästen öva på att ställa sig i den, och jag låter den nosa på vagnen. Men i övrigt låter jag vagnen vara, och kör med släpa tills den dagen jag velat spänna för, och då har hästen varit så van vid oväsen och skacklar att vagnen är rena semestern :)

Ja det stämmer du skrev nog det :)

Jag har nog haft på känn att jag kanske gjort lite mycket, övat mycket med vagnen, men det har nog inte skadat i alla fall, det känns som om det gjort nytta.

Jag har fått fatt i en tjej som kört in många travponnyer som ska hjälpa mig när jag väl kommer till skott med att spänna för och det känns jätteskönt. Jag skulle höra av mig efter julafton så jag ringer väl henne juldagen :p

Till alla i tråden:
Fråga 1:
Hur länge tog det från det ni började köra in era hästar till att ni körde ut med vagn första gången?

Fråga 2: När kan man räkna en häst officiellt som inkörd dvs trygg att köra med? Hur lång tid tar det på ett ungefär?

Funderar på att köra in min häst men vill gärna ha lita plogvallar när jag gör det :)

Det beror lite på hur du menar med "börja köra". Har hästen tömkörts tidigare har man en stor del av jobbet gjort. Från scratch har det tagit ca 1,5 år för min häst. Då har vi övat någon gång/vecka max, och inte haft några bakslag.

Angående när de ses om inkörda är säkert individuellt. Jag skulle inte låta någon annan än jag själv köra min häst, han är bara körd i skritt och lite trav och kan inte vända särskilt snävt... men han är relativt stabil och helt orädd för vagnen, så jag tycker allt att han är inkörd för mig.

En sak som jag undrat över lite. Jo jag har ju förberett mina ponnyer en hel del för själva vagnen nu, den ena bryr sig inte alls, men den andra har ju varit lite misstänksam även om det gått bra nu det senaste.

Borde man ha skygglappar till den som varit lite misstänksam mot vagnen? Jag ska fråga tjejen som ska hjälpa mig också, men tänkte att det kanske inte vore så dumt ändå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar