Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ahh jag vill med ha en släde!! Dåligt med sådana i detta län! =(
Sen har man ju sina idéer om hur den ska se ut med! =P

Oj så spännande!

Jag är sugen att försöka bygga ihop nån släd grej jag oxå, får se vad jag hittar på :D

Tjoho!
Idag var vi på promenad igen. Mina svärföräldrar var på besök så vi fick sällskap av dem också. Först fick han gå själv med vagnen och jag vid baken, sen positionerade jag mig bakom vagnen och testade lite trav och styrning och halter där jag knuffade lite på vagnen (hade bakselen). Efter att det gått bra fick han först dra sambon och sedan "faffa" och sen "famo", en i gången. Så fick han dra lite och öva på att stå stilla vid i/ur klivning samt halter och igång när det är mera tyngd i vagnen. :bump:

Sen när vi kom tillbaka kunde jag bara inte låta bli att sätta mig och köra 2 varv på gården :angel: :banana: Är så stolt över min plupp!

Bilder:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.482477356243.264407.612196243&type=1&l=daddd5d33b
Hoppas alla kan se! :bump:
(för er som kan se dem, nej det var inte fullt så mörkt som det ser ut på bilderna, då hade vi haft mer reflexer!)

Jag bor ju på en gammal herrgård, och i vår ladugård finns flera gamla slädar och vagnar. Jag har varit riktigt sugen på att piffa upp någon av slädarna nu till vintern, så kan Lirio och jag glida över snön... det hade varit fräckt.

Idag har vi varit ute med vagnen igen, och vi var två personer som fick nöjet att åka med. Lirio var som vanligt full av energi och drog fint. En gång fick han för sig att skicka bak en spark, men i övrigt tuffade han på som tåget och han känns så otroligt stabil i vagnen än så länge. Han är inte rädd för något ljud, går över träbroar över vatten utan problem och bryr sig inte om att gå ifrån de andra hästarna. Mycket skönt!

*kl*
Idag var det dax för Nalles andra körtur :D Hade Prinsen med som handhäst för att se om han tyckte det blir lättare att lämna stallet, vilket han gjorde :). Han beter sig som om han varit körd i år och dagar. Vi mötte flera bilar samt en traktor med släp utan att han reagerar. Han tyckte det var så kul att komma ut att han till och med började trava, fick dock hålla igen honom för Prinsen hängde inte med XD (Nalle har innan gått handhäst bredvid Prinsen när jag kört honom så visste att de går bra ihop bredvid varandra). Inte en reaktion på bakselen heller, eller när jag råkade tappa skacklen på rumpan på honom. Nu vill jag bara ha råd med cavaletti rockarden (som man kan göra till släde ;)) så vi kan skaffa en riktig sele till dom och kanske även köpa till parstången ^^

dsc00058_175928377.jpg

dsc00055_175928484.jpg

Jag håller på att köra in mitt 6åriga sto, hon är en American Curly. Hon kom till mig för lite över ett år sedan närpå ohanterad, jag har jobbat mycket med henne under året med inridning och hyffs. Nu har hon jobbiga hovar fram som ska vinklas till, så hon får inte jobba mycket. Därför tog vi oss ann detta. :) har tidigare under året släpat hinkar och påsar efter henne, plus julgranen. Sen är hon mycket tömkörd.

Idag gjorde vi detta! (hon har släpat hemmagjorda skacklar förrut, som inte låtit lika mycket. Nu la vi ihop skaklarna)

Någon med tips på fortsatt träning innan vagn? Har ett finare bygge med ihopsatta skaklar jag ska börja använda så småningom. Lite tyngre av trä. Men inte tungt.

http://www.youtube.com/watch?v=_Nyoj0K8eOM

http://www.youtube.com/watch?v=Mf2Tv0Igjn4

Hej alla i tråden :)
Jag planerar att köra in mitt halvblodssto (8år). Jag har tömkört henne ute och det är liksom inga större problem hon stannar, svänger, backar, och lyssnar framåt. Jag har tidigare kört inn ponnyer men har du haft tillgång till att släpa saker. Nu står jag med endast en häst och en sele (vanlig enkel bröstsele med skackelremmar från börjes ;) ). Har ni några tips på hur jag ska gå vidare nu och hur jag ska lägga upp träningen? Vad kan man släpa för ngt? Kan amn bygga en släpa själv? alla tips mottages tacksamt!

Idag har mina små ponnyer fått dra harven till ridbanan för första gången. Det var jättekul och gick så bra! Dingla var lite misstänksam mot den men Silver brydde sig inte utan bara drog på. Så nu slipper jag använda bilen i fortsättningen att harva banan med!

Fortfarande är Silver lite misstänksam mot rockardens skaklar, men hon bryr sig inte alls om släpans skaklar utan är hur cool som helst, fast de är mycket större och klumpigare. Jag backar in henne mellan skaklarna och lyfter upp dem, då tittar hon lite misstänksamt mot dem och verkar spänd. Dingla bryr sig inte alls. Men det är väl bara att kämpa på antar jag, inte läge att spänna för någon vagn så länge hon tycker skaklarna är lite läbbiga i alla fall.

Hur mycket ska man dra efter sin häst egentligen innan man börjar med vagn? och hur länge med varje moment? mina ponnyer har väl dragit sin släpa 10 -12 ggr och de bryr sig inte precis. Men man känner ändå att träningen går framåt eftersom de blir så mycket lydigare varje gång. Halterna börjar bli riktigt bra nu :) Jag har även bundit en dunk efter släpan som hoppade runt lite, de brydde sig inte mycket om den, men jag gör nog om det momentet några gånger.

Zindy jag har byggt min släpa själv.

Det man kan göra som första steg är att ta ett lämpligt skakelämne, typ en bom och själv dra den bredvid hästen så att den vänjer sig vid det innan du sätter fast den i selen. De skaklarna jag har sitter ganska löst, bara lagt in bommen i skakelhållaren så att ibland lossnar skaklen och ramlar ner, mina ponnyer har lärt sig att då snällt stå stilla tills jag fixat detta. Vet inte om det är att rekommendera, de kan nog bli rädda, men för mina ponnyer har det funkat bra. Vill förtydliga att jag är ingen expert på området, så hör med någon mer först:)

Börja med att stå bredvid hästen och släppa ner skaklen så att det låter lite, så hon vänjer sig vid det.

Min tränare tyckte att det var bra att hästarna fick känna på att släpan tar stopp om de försöker backa, så att de inte får panik om det någon gång tar emot baktill (plus att de ska lära sig att inte börja backa när vagnen är på). Jag har känt efter och fegat en del innan jag gått vidare till nästa steg, framförallt efter harven till vagnen. Min häst var fullständigt orädd för att få skacklarna på benen, för att "fastna" med släpan baktill, oljud och för att trassla in sig innan jag satte honom för vagn. Du avgör nog näst själv när din häst är redo :)

Visst kan man bygga en släpa själv, lätt som en plätt. Men innan dess bör du öva med draglinor, har du gjort det? Jag skulle INTE börja med skacklar innan hästen är van med linor.

Hur går det för allihopa!:)

Tummen har haft det lite lugnare ett tag nu för det är så halt ute, det är så trist! Jag hoppas snön kommer snart för då blir det ju bättre iaf!

Iaf så har jag beställt livstidslicens till Tummen nu (hihihi) men det skadar ju inte att allt är förberett för att kunna tävla så jag inte ger upp :D

Oxå har jag beställt snygga linhållare och ett kuskförkläde som jag har tänkt köpa länge. Har haft en filt då jag tävlat hittills.

Idag ska jag iaf iväg och prova min tillfixade vagn på mammas ponny så jag får se hur det känns att sitta i den på riktigt innan jag hoppar upp bakom Tummen!

Mitt mål är att iaf haft han framför vagn nån gång innan nyår!

Hej själv :)

Går in här varje dag o ser om någon skrivit något kul. Jag håller fortfarande på med tömkörning, drar släpa och liten harv.

http://www.youtube.com/user/sassiball?feature=mhee

Här är det Silver som drar harven. De är så duktiga båda två. Sen har jag lagt vagnen över dem och låtit dem "dra" vagnen fram och tillbaka några gånger i stallgången. Ska försöka få fatt i någon som kan hjälpa mig med fortsättningen av inkörningen.

Är det bara jag som sitter och tittar på fina vagnar och drömmer lite :angel:

Vill så gärna ha en snygg, lätt fyrhjulig liten vagn som en b ponny klarar att dra. Sitter och dreglar över vagnar som kallas spider, gud så snygga! Finns de för b ponny också?

Men det får bli ett senare projekt, får försöka köra in dem för vanlig rockard först.

Åh vart kan man lägga upp en bild? Hade velat visa min pålle första gången med vagn!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar