Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jo så kan man ju göra oxå bara att då måste jag ha två som hjälper till och det är svårt att skrapa ihop så här till vardags...

Jo bakselen är ju inte inpassad och när jag tömkör så glider den ju runt oxå för tömmarna fastnar lite i nått spänne och så där så den sitter ofta snett då vi tömkör men ikväll satt jag fast dom i gjorden iaf så dom satt bättre.

Ikväll har vi haft riktig miljöträning :D Vi skulle dra iväg på vår första tömkörnigns mörkertur och han knatade på jättebra men vips, vad sjutton står där...? En jätte lastbil parkerad på en öppen yta, läskigt sa Tummen, JIPPI sa matte! :devil:

Men han skötte sig kanon och vi tog flera varv runt den i mörkret och fortsatte sen resten av vägen in i byn och han var så duktig! Sen på tillbaka vägen var den så klart läskig igen så vi tog några till varv :D

lngtradare.jpg

Härligt med miljöträning :) Det är säkert jättebra att ha bakselen på så mycket som du har eftersom han är lite osäker med den.

Om du har Drive Outs Startsele (som jag tror att jag läste någonstans), så ska remmarna som går över korset på bakselen på den sitta fast i bottendelen av ryggstycket i två hällor som endast är ungefär lika breda som själva remmarna. De ska alltås inte bara ligga fast mellan hällorna "ovanpå" ryggstycket. Om man sätter fast dom där de ska sitta så sitter den stadigt. Det kan vara lätt att missa dessa...:)

Hade vi bott närma varandra kunde vi hjälpas åt med våra ponnyer. Vi får tipsa varandra här istället.

Hmm något jag aldrig sett! Måste inspektera men har svårt att tro att jag kan ha missat dessa? Det kan inte vara något som förbättrades samtidigt som de la till snabbknäppena på skakelhållarna?

Nu hittade jag dom! Dom syns ju inte alls utan det är bara remmen under som inte är fastsydd på två ställen.

Tack för hjälpen!

Tack.
Selen jag köpte är från driveout och heter free time (tror jag det var).
Hästen är en korsning som de flesta brukar ifråga sätta, nämligen travare och connemara. Men av någon konstig anledning är hon reggad som ridponny med raskod 93. Vet inte hur det gick till.
För mig är hon en helt perfekt häst som är pigg och framåt, men väldigt lugn och hetsar inte upp sig så lätt.
Har inte haft några problem varken att rida eller köra in henne (än så länge).

Kul att det går frammåt för alla!

Glenn har nu dragit vagnen några ggr på gårdsplanen, vi har roat oss med att "gå på fyrkant", dvs övat svängar och så.
Idag var vi lite modigare och tog en kort tur på byn och jag gick även längre bak och körde honom istället för att gå vid huvudet.
Han var lugn och glad!:bump:
Eventuellt blir det en liten tur i morgon också, får se hur det blir med tid.

Nu har mina smågrabbar f-10 fått sin första sele! Snart dags att börja tömköra! Planen är att de ska gå att tömköra rakt fram i skogen till jul, för att sedan få en viloperiod jan-feb, och vara satta i vagn inför sommarbetet nästa år.

Blev en Drive Out Start och den satt ganska bra tror jag, eller är det något jag måste justera? Svårt att se kanske...

Nu har vi tömkört en del, mest med Järv, då Mård inte riktigt har varit mogen. Det har gått som på räls fram till idag, då Järv slet sig två gånger. Vi har fram till idag tömkört med grimma men nu får det vila ett tag och invänjningen på bett får komma igång ordentligt istället. Ska få tid till veterinären först bara så vargtänderna kan tas bort. Sen får de nog lite vila dec-jan innan vi kör igång igen.

Dessutom gick selen sönder, svanskappefästet släppte från däckeln... Det går bra nu.....:grin:

Ojdå, varför slet han sig, blev han rädd för något?

Idag har jag byggt en lite tyngre släpa (2 hinderbommar 4 m och en bräda tvärs över) så pållarna fick kämpa lite när de skulle dra. Satte på den i stallet så den förde ett himla liv i stallgången innan vi kom ut i hagen där jag ledde ponnyn framme vid huvudet så att jag skulle kunna lugna om hon blev rädd, men det gick jättebra! Gjorde även några svängar åt både höger och vänster och det gick bra.

*kl*
Idag var första gången jag satt i vagnen och körde Nalle :D Har gått med honom fasst spänd ett par gånger utan problem innan.
Han skötte sig jätte bra. Lite osäker då jag var bakom och inte framme brevid så han skrittade väldigt sakta :p Mötte ett par bilar utan problem och han vänder med vagnen som om han inte gjort annat :love:

dsc00021-2_174362729.jpg

Åh vad kul att det går bra ! :) vad är det för sele du har? har du ingen baksele till?

jag har ingen baksele till min men funderar på om man kan köpa en och sätta dit.

Ja han har värkligen varit super snäll hela tiden :love: För stunden bara en skitsele, kör med en travsulky och travselarna jag testat har varit för stora. Bakselen stannade hemma idag :p Han kan vara lätt i baken (därför grimskaftet) så ville inte riskera mina knän om han skulle reagera på den. Körde bara på rakväg och några 100 meter idag. Men ska vänja in honom vid den med. Vagnen jag vill köpa kommer inte till sverige för ens till våren så vi får nöja oss så här tills dess :)

*kl

Vad duktiga ni är som kämpar på med pållarna. Och kul att fler har börjat köra med vagn! Det är en mäktig känsla att äntligen få sitta där bak efter allt gående bakom rumpan :bump:

DSC01202.jpg

Bjuder på en bild när vi var ute och tömkörde för ett tag sedan!
Dålig på att uppdatera!!

Var längesedan vi var ute och körde Gulliver och jag, vi råkade paja bröstan på ett utav våra äventyr.
Men jag fixade till den och vi gjorde ett försök häromdagen, det gick väl sådär.

Gullet drog iväg med vagn och hela kalaset över gräsmattan! Som tur var hade jag inte satt fast vagnen ordentligt så den lossade ganska snart och både Gulliver, sele och rockard klarade sig oskadda!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar