Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Spännande! Jättesöta!

*kl*

Tummen var på tömkörningstur på förmiddagen igen och det gick jättebra. Han gjorde nått försök först men gav upp och gick så fint sen!

Jag tog på ett annat bett, ett grodbett. Var ett tag sen jag köpte det men tyckte inte att det passade nå bra då jag provade det. Men igår passade jag in det riktigt, fick bända ut "överdelen där sidostyckana sitter för det var försmalt då Tummen blir rejält grov direkt frin mungipan. Sen när jag hade fått till det så satt det riktigt bra och det fungerade kanon för jag kunde ta lite lätt i tömmen bara när han skulle vända istället för att vi skulle hamna i en rejäl fight. Dessutom så har jag tagit hem en annan gjord så att jag kan ha tömmarna längre ner än då man bara har "kör-ringarna" så jag får lättare att rama in honom. Känns som vi kommer klara det här men det behövs mycket mera träning innan det blir helt bra för just då vi tränar intensivt så ger han sig och går fint men vilar han en dag så har han nästan glömt diskussionerna vi hade dagarna innen. Fast det blir helt klart bättre och bättre så det är bara att sträva på!

Har även köpt repet jag ska försöka få till draglinor till däcket men det blir nog först imorgon jag kan börja fixa ihop det! Men imorgon ska vi dra däck igen! :bump:

kl

har skummat igenom hela tråden nu och :love: saknar min gammel ponny som jag brukade tolk/köra på vintern med en spark + longerlina som draglinor och grannens gamla brösta :D ponnyn var ca 20 år när jag fick för mig att "köra in" honom (var 10 år själv :p), tömkörde en dag; gick bra, drog ett däck dag 2 och 3e dagen så satte jag sparken efter och gud så härligt det var. ponnyn blev 10 år yngre och travade på tills vägen tog slut, sen så var det raka vägen hem igen ^_^. antagligen så var han inkörd sen innan med det var då många många år sen sist.
friheten och glädjen hos ponnyn var oslagbar och det var ofta man tog ut hästen när det var beck svart ute och man fick zick zacka mellan dom kala fläckarna på väggen (stod upp bak och styrde sparken med benen). gjorde allt för en och drog till och med en stor flakvagn för ardenner när vi skulle testa att köra med vagn (inte det smartaste jag gjort men man är alltid efterklok).

körde in shettisen också som var en naturbegåvning, tömkörning tycker hon är super tråkigt men så fort hon fick börja dra stockar och däck så var hon super fokuserad på sin uppgift. kom så långt med henne som att köra med mindre flakvagn men pga fång så blev inkörningen aldrig fullgjord.

helt onödigt inlägg med massa "gör inte detta hemma saker" men denna tråden fick mig att vilja skaffa en liten ponny till att köra in (ordentligt denna gången :p)

liten bonusbild på gammel ponnyn under tömkörning
30047931.jpg

*KL*
Idag har jag suttit i vagnen efter Nova och styrt själv, med bara en medhjälpare som gick bredvid om något skulle hända för första gången.
Wow, vilken känsla.
Hon är så duktig min fina häst och brydde sig inte alls. Följde snällt tygeltagen och stannade när jag ville utan diskusion.
Ska se om jag kan be någon ta kort nästa gång.

Va roligt att det går så bra! Väntar på foton! :D

*kl*

Åh Tummen var sååå duktig idag! Fick till så han drog däcket med repen som draglinor och han var så duktig! Märktes att det blev skillnad jämtemot att dra med däckeln, nu fick han ta i lite mer för att starta såg det ut som men drog sen så fint så!

Han stod stilla så fint medans jag spände för och jocksade och hade mig, jätteduktig :love:

Här är en liten film från idag!
http://www.facebook.com/video/video.php?v=2332183176720&saved

Undrar vad du har för typ av sele och vagn? Ska köra in min häst och har påbörjat tömkörning (finsvängarna) men måste köpa sele och vagn. Vill inte ha för mycket "bling bling" på huvudlaget bara så tycker det är svårt att hitta en utan.

Det var en bra fråga, som jag fick tidigare idag... vagnen är från drive-out. Det kan vara samma modell som den här, även om jag tycker att mina stänkskärmar ser annorlunda ut: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=233

Min sele är en Waldhausen, som jag också köpte från drive-out.

Idag var vi med på inkörningskurs, och det gick över förväntan. Lirio har ålat sig mycket från sida till sida innan, men nu har jag fått hjälp så att det går rakt och stabilt. Det enda som jag har att jobba vidare med är att han är så förbenat energisk, så rätt vad det är tycker Lirio att det är dags att börja dansa i vagnen, lätta med bakdel och framdel och lattja... jag tycker inte att det är riktigt lika roligt som han tycker.

Bild från idag:
377064_10150333128536332_710746331_8448217_2120170480_n.jpg

Det ser ju toppenbra ut! :banana:

KL

Tummen tränar vidare, idag blev det mycket volter med släpan och sen drog vi iväg på nya upptåg åt ett håll vi inte tömkört tidigare. Vi gick in genom byn och han var superduktig men tyckte det var läskigt så jag gick fram några gånger för att undvika stök men efter nån meter kunde jag flytta bak mot däckeln och börja tömköra igen. Jag är jättenöjd över honom.

Han bryr sig inte alls om släpan längre men vi kommer så klart fortsätta dra massa grejor ändå men tyngden blir på att han måste tuffa på sig och vi får jobba mycket med att tömköra på alla möjliga ställen.

En liten film igen! Undvik att störa er på mitt pssss:ande, jag hade lite svårt att använda pisken vid tillfället :D

http://www.facebook.com/photo.php?v=2352278079080&set=vb.1013970727&type=2&theater

Vad roligt att det går framåt. Miljöträning kan de ju aldrig få för mycket av!

*kl*

Jag är sååå nöjd med Tummen idag! Vi tog ett rejält pass med däck-släpan och skrammelflaskor. Först körde vi på volt och han gjorde så fina svängar, korsade benen riktigt fint! Sen tog vi trav på volt och det var inga problem. Sen drog vi iväg åt ett nytt håll igen med däcket på släp och han skötte sig kanon! Drog däcket så fint och lugnt i både skritt och trav och på både asfalt, grus och sand. Vi har en sandbana på några hundra meter och då tyckte han helt klart att vi kunde nöja oss :D

http://www.facebook.com/video/video.php?v=2357995222005

Kan vi inte ge oss nu matte!
dck.jpg

:love::love:

Så söt han är :) och duktig.

Jag kontaktade min lokala ryttarförening då de även har en del körintresserade där, men tyvärr ingen inkörningskurs på gång nu. Känner att jag hade behövt lite hjälp av någon mer rutinerad.

Jag tömkör mina ponnyer och har skakel på ena sidan fastbunden i ett balaband i skakelöglan. Och en kedja på andra sidan som släpar efter hästen och så skiftar jag sida på grejerna under träningspasset och det går bra. Har även provat att medan jag tömkör, dra den lilla rockarden efter mig så att hästen har den bakom sig fast ett par meter längre bak än vad den kommer ha sen vid körning.

I stallet har jag också provat att backa in mellan skaklarna och sen lyfta rockardens skaklar och strycka/trycka överallt på hästen. Det går bra inne, men ute blir den ena hästen lite misstänksam och vill liksom snabbt vända om och stå med nosen mot kärran.

Vad ska jag göra i det läget? är det fel att låta hästen gå med huvudet in mellan liggande skaklar och äta godis av den som sitter i vagnen? jag vill ju att hästen ska få förtroende för vagnen men samtidigt vill jag ju inte att den ska lära sig att det är rätt att vända för försöker den göra det när den väl är förspänd så kanske den får panik. Jag avslutade passet idag när hästen stod snällt med rumpan mot rockarden och jag kunde lyfta skaklarna upp och ner några gånger och stryka mot kroppen. Hon kunde även flytta sig lite efter skaklens tryck, det är jag nöjd med för det tyckte hon förut var obehagligt.

Med Tummen har jag tänkt som så (för han tyckte vagnen var läskig förut) att vi har tränat att vara kring den på alla möjliga sätt, gå in och äta gottis mellan skaklarna med huvudet mot den, gå över skaklarna, stå framför mm. Jag tänkte så att när han väl är riktig vän med den så gör det inget att han stått med huvudet in mellan oxå för det är ju ingen man lär dom utan något man gör bara så sen när allt går bra så lär man dom att vi ska stå stilla här framme. Och då om vagnen är helt ofarlig finns ingen anledning att de ska vända sig för att titta på den för de vet redan vad det är som står där!

Lite svamligt känner jag..... :D Men som sagt jag har inte brytt mig om nått sånt och Tummen var riktigt rädd för vagnen, ville inte ens gå i närheten av den och nu står han stilla fint när jag kommer med den eller kastar runt den bakom honom.

*kl*

Jag håller på och klurar på hur jag kan börja träna bakselsens funktion på bästa sätt. Har gjort så att jag kan sätta på den på släpan nu men eftersom han drar ett tungt däck så kommer funktionen aldrig slå in riktigt.

Jag har liksom lyckats isolera nästan varje del i inkörningen nu och tränat så varje del går så bar som möjligt men det som jag har kvar känner jag är bakselen för han tyckte den var läskig då vi satt på den i våras då när han drog iväg.

Han är ju väldigt ranglåg och reagerar starkt på tryck och när jag då säger åt honom att stanna samtidigt som det trycker på bakifrån så blir det lite jobbigt för lilla huvudet att fatta. Men jag har tränat mycket med att dra i bakselen mm men jag skulle vilja få till det mer riktigt att det trycker på då jag ska stanna honom.

Har bara kommit på att ha ett par skaklar som man sätter bakselen i oxå får någon hålla i dem och trycka på lite då jag tömkör och ber han stanna eller då vi går i backar mm...

Har ni några andra ideer?

Ja men det låter som en bra ide att någon hjälper dig att hålla i ett par skaklar och sen provar att trycka till lite. Skönt att höra att du inte tror jag gjort helfel som matat ponnyn med godis med huvudet in mot rockarden haha :p Vi ska träna på och se till att vagnen INTE är farlig utan enbart positiv.

*KL*
Har nu tagit bilder på Nova med vagnen, men lyckas inte lägga in dem. När jag högerklickar på bilden kommer inte "egenskaper" upp. Någon som vet vad som är fel?
Annars kan ni gå in på photobucket och kolla novalisa_2009 så finns de där.
I helgen körde jag henne själv i både skritt och trav. Sambon stod beredd om något skulle hända.
När hon ska börja trava vill hon gärna ta ett par galoppsteg. Vet ej varför. Kanske blir lättare att få igång vagnen.
Lärde mig att det är bättre att trava bort från stallet, hem ville hon springa i full fräs. Hon lyssnade rätt bra på tömmarna men fick ta tag ett par ggr så att hon skulle lyssna.
Är väldigt glad att vi har kommit så långt. Målet var att spänna för vagnen innan jul och nu har jag tom kört.
Är en lycklig matte.

Åh vad roligt! Grattis! ska genast in o kolla bilderna.

Själv har jag tömkört båda mina ponnyer ikväll med släpa för första gången. De brydde sig inte alls om den så jag är jättenöjd. Sen lite vagnträning inne i stallet igen, mycket bättre idag, märkte ingen rädsla så det känns skönt.

Var inne o tittade, så fina ni är! Vad är det för häst? och vad har du för sele?

Senast ändrad:

Jag har en annan idé angående bakselen, men den kanske inte är bättre. Jag gjorde så med mitt förra inkörningsprojekt att jag hade två medhjälpare som höll i bakselen på vardera sida, och som drog lätt i den när vi gick nedför en backe. Din baksele sitter väldigt högt och snett, är det tanken eftersom den ändå inte tar?

Har du tänkt gå över på att köra med släpa när din häst är van vid en skackel i taget? Jag skulle inte bry mig om någon vagnsträning i det läget du är i nu, utan befästa skackelträningen för att sedan gå över på släpa, och därefter fästa vikter i släpan. Är hästen van att dra släpan med lite "bråte" bakom lär det inte vara några problem med en vagn, tänker jag.

Jag skulle INTE ge godis från vagnen, så att hästen lär sig att den får belöning när den står vänd åt fel håll. Men så har jag en häst som lär sig alla tricks med godisbetingning innan jag hinner tänka :) Jag övar istället på att han själv ska knata in mellan skacklarna åt rätt håll, och då får han godis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar