Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag saknar både sele och vagn till min lille. Inte lätt att hitta prylar i de minsta storlekarna. Fast jag tror inte han är mini, har visserligen inte mätt honom än men SÅ liten tycker jag inte att han är.

Klart jag kan hjälpa dig!! Ska bara föda barn först å lite sånt :p

Dom där jag har mina har en vagn som kanske passar din lilla om han är större :p Tror den passar A/B-ponny. Den var för stor för mina små iaf. Då kanske jag lyckas träna upp kondisen på dom tills du kläckt ut din lilla ;) Så är dom är fit for fight för hård träning sedan.

Denna tråd passar bra för mig eftersom jag och Pappa håller på med inkörning av tre nordsvenskar just nu.
Det är Zic-Zac, min 3 åriga hingst som är längst kommen, honom har vi kommit till att idag dra rockard (ej fastsatt) för första gången, han har skött sig utmärkt under de tidigare stegen, allt från dra stock, sladda paddock, dra kälke med massabitar, ren tömkörning m.m. :)

Idag satte vi honom även i par med vår 2 ½ åriga hingst Kry. Zic-Zac till vänster :)
Cindy+1+okt+2001+040.JPG

ziczac+168.JPG

ziczac+133.JPG

270312_1876930038768_1106740914_31617760_7224319_n.jpg

Visst är han fin?:)

Sen är det Kry som även var med på parbilden i första inlägget. Det är min Pappas häst och han är 2 ½ år, en fin hingst efter Kronprins 1946. Han har haft linor, linor med svängel och släpa än så länge, och mycker ren tömkörning i grunden.
Tyvärr inga bra bilder på Kry i arbete, men en huvudbild iallafall :)

ingvild+katter+m.m+136.JPG

Sedan har jag ett nordsvenskt sto under inridning men börjat så smått med inkörning för har märkt att hon funkar otroligt bra i det än så länge. Vi har haft linor, linor med svängel och mycket saker runt henne som skapat oljud och det har inte varit några problem. Idag satte vi sladden efter henne och sladdade ridbanan och det gick hur bra som helst. En riktigt trevlig häst. Hon är även till salu om någon skulle vara intresserad :)

Cindy+1+okt+2001+129.JPG

Cindy+1+okt+2001+147.JPG

Cindy%252520018.JPG

Duktiga hästar allihopa :D

*kl*
Min lilla ponny är underbar. Har haft ett uppehåll i inkörningen i ca 1 månad och tränat mer på tömkörning, vilket är det han är sämst på :p Men har hämtat en sulky som jag tänk ha att köra in honom i och testa igår att backa in honom i den samt att jag höll den som när han är fast och gick med honom (tur att han är en mini :p) inte en reaktion. Han tilloch med vänder korekt för att skaklarna inte ska ta i :love:

WoW vilka fina hästar!

Vi var på körkurs i helgen!
Herrn slängde sig ju runt med vagnen i vintras och vart rädd för den.:crazy:

I helgen lyckades vi dock få bort lite av hjärnspökena och han klarade till slut av att backa in mellan skaklarna, stå still när vi lyfte och drog den (med hållare på sidan) en liten bit. så nu ska vi fortsätta hemma lugnt och fint. (och undvika att köra när det är halt.:angel:

Skönt att det gick så bra! :banana:

*kl*

Tiara tränar fortfarande på mest basic grejer. Hon har precis lärt sig att stå uppbunden på stallgången och gör det så bra. Vi tränar en del med selen. Hon tycker ju liks att svanskappan är läskig, fast bara då den ska sättas dit sen bryr hon sig inte. När jag skulle ta på den häromdagen så blev det tok och jag hade plötsligt en bockande ponny i stallgången, tur att hon är så liten :D

Så jag försöker träna mycket med linan vid rumpan, klappa henne där, klia osv så hon ska släppa spärren liksom. Nån som har nå mer förslag på vad man kan göra för att få henne att "skita i" svanskappan.

Jo verkligen, började fundera på om man skulle ge upp. Men nu känns det bra igen! :bow:

Tja, visssa får ju nerver ikläm och tycker det är obehagligt. Om hon inte vänjer sig kanske det skulle vara värt att skaffa en baksele med kors som funkar utan svanskappa. :idea:

Annars är det nog bara att vara envis tror jag, lite varje dag så det blir en vana. Svanskappan kan du kanske sätta på och ta av flera ggr tills hon lugnar sig och är det svansen hon är rädd om kan du massera svansroten så hon lär sig upskatta att du tar i svansen.:idea:

hejsan, har försökt köra in mitt dressyr sto, men hon funkar tyvärr inte med fasta skaklar, för rädd om sina bakben tyvärr, att tolka (med linor) går kanon, svårt att stå till bara, menmen!

men tyvärr som sagt, så fort skaklarna nuddar bakknät eller neråt så sticker hon :/

menmen,

Gå ett eller flera steg tillbaka och öva med en skakel i taget, en som leder hästen, en tömkör och en som håller skakeln upplyft i ett rep och sakta låter den vidröra benet/sidan längre och längre ner. Ni kan nästan börja stillastående om hon är så rädd för skaklar.
Blir hon rädd, lyft bort skakeln och börja om.
Sväng gärna och gör volter så att skakeln tar i ytter när hon vänder. Då lär hon sig att vänta sig att skakeln tar emot på yttersidan i svängar. Avancera bara till två skaklar när hon är 100% trygg med en som rör under hasen på bägge sidor. Först lösa skaklar, sedan kan man sätta ihop dem bak med en tvärslå. Ha tålamod och lugn!

Många hästar är väldigt känsliga under hasen.

Dock långt ifrån alla hästar som är riktigt lämpade till körhästar, men det skadar inte att försöka om det görs på rätt sätt, om nu hästen accepterar linor.

Va kul att du har försökt men tråkigt att det inte funkar!

Hur ser vagnen ut?
Om du testar denna typ av inkörningsvagn borde hon inte reagera likadant.

2025051400059748183S600x600Q85.jpg

Både skaklar och draglinor hamnar över bakknäet.

eller en sådan här, men då får du draglinorna längre ner.

2794650130059748183S600x600Q85.jpg

Gå ett eller flera steg tillbaka och öva med en skakel i taget, en som leder hästen, en tömkör och en som håller skakeln upplyft i ett rep och sakta låter den vidröra benet/sidan längre och längre ner. Ni kan nästan börja stillastående om hon är så rädd för skaklar.
Blir hon rädd, lyft bort skakeln och börja om.
Sväng gärna och gör volter så att skakeln tar i ytter när hon vänder. Då lär hon sig att vänta sig att skakeln tar emot på yttersidan i svängar. Avancera bara till två skaklar när hon är 100% trygg med en som rör under hasen på bägge sidor. Först lösa skaklar, sedan kan man sätta ihop dem bak med en tvärslå. Ha tålamod och lugn!

Många hästar är väldigt känsliga under hasen.

Dock långt ifrån alla hästar som är riktigt lämpade till körhästar, men det skadar inte att försöka om det görs på rätt sätt, om nu hästen accepterar linor.

Har testat allt det där, har även testat att rida och hålla i en bom/skakel då hon är bekväm i ridningen, ;)
men det är klart man kan testa en gång till, men aa, det är krångligt då man oftast är själv ;)

Va kul att du har försökt men tråkigt att det inte funka
Hur ser vagnen ut?
Om du testar denna typ av inkörningsvagn borde hon inte reagera likadant.

Både skaklar och draglinor hamnar över bakknäet.

FRÄN!
det vi har testat är med lunne/lunningsbåge, nackdelen är ju den att hon "måste" stambokföras (ifall jag vill ta föl på henne) och då måste hon dra kälke, där skalkarna är längre ner, dock kan ju det där vara ett alternativ, mest som "hemma körning" ;o
tack för tipset! det där ska kollas upp! :)

Såg dig i nordsvensk-tråden, vilken fin donna du har :) Jag har dock inga bra tips på ditt problem, är själv lite noob på det här med körning.

Kl.
Igår tömkörde jag L ensam med draglinor och svängel för första gången och han skötte sig alla tiders. Jag tänkte dock på en sak; hur lär man hästen att korsa bakbenen i svängarna? Just nu fortsätter han bara att gå så att säga rakt fram i svängarna, brukar det komma av sig själv att de börjar korsa bak?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 413
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar