Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

http://s1108.photobucket.com/albums...ist74/?action=view&current=Malischaledhst.jpg

Här är min fyra-åriga appaloosa. Hon har fått börja gå som ledhäst bakom vagnen. Det är verkligen kul.
Bilden är tagen på vägen hem, då är hon lite trött. På vägen ut från stallet kan jag nog inte hålla i kameran och hästen, för då är det mycket spring i benen:laugh:
Vi skrittar och travar. Övar att låta bilar köra förbi oss. Passerar kossor. Vägskyltar var superläbbiga i början nu går det jättebra. Till nästa sommar åker hon nog iväg på inkörning. Tills dess fortsätter vi med våra övningar bakom vagnen, och litet annat också, såsom tömkörning. Hon är framför allt en framtida ridhäst men jag tycker detta med att hon går som ledhäst är en jättebra motionsform att jag har verkligen blivit "biten" av körning.

Hoppas länken fungerar för jag är urusel med att lägga upp bilder på buke...

Vad roligt, vilken fining!

Kl

Nu var det ett tag sedan jag skrev här igen. Sedan sist har vi befäst att dra draglinor med svängel och vi har övat på att följa tömmarna, snart kan vi tömköra utan någon som håller i ett grimskaft. Vi har även börjat att titta lite på vagnen och promenerat över skaklarna. Vi sår sakta men säkert framåt.

hmmm hon ser lite lustig ut min häst. Ser ut som en gasell och kallas ofta därefter. Hon har ingen man, den har jag klipp för hon har haft lite eksem i mankammen och pannluggen är putsveck, för tillfället. Men hon är en fin häst ändå. Väldigt lätt att presentera nyheter på så länge hon förstår och känner förtroende för sysslan och den som presenterar sysslan....

Så här gör vi:
Gasellen ska få gå bakom vagnen i tills nästa sommar. Nästa sommar hoppas jag att hon är redo för att lämnas iväg till inkörning, det gör vi nog inte själva. Men vi ska förbereda henne så gott det går. När hon går som ledhäst får hon massor av erfarenhet, med bilar, motorcyklar, bussar på vägarna. Hon får vänja sig vid skrammel och framför allt min kompis komandon för olika tempo. Jag kan inte själv köra, jag har bara turen att dela stall med en kusk så jag hänger på henne när hon ska köras. Det är tänkt också att kusken ska köra min häst, och hon har planer på att lära mig köra:-) Vi får se hur det går med den saken... När vi är ute och kör så får min häst ta del av alla rutiner kring körningen. När vi kommer hem får hon stå jämte körhästen och vänta där tills kusken har spänt av skacklarna etc. Vi kommer om allt går som det ska låta min häst gå som ledhäst minst en gång i veckan.

Jag måste bara säga att jag tycker det är fantastiskt roligt att se min häst bakom vagnen. Vi travar ganska mycket och det är så kul att se henne utmana sig själv. I början orkade hon inte alls trava så långa sträckor, så klart, men nu klarar hon samma som körhästen, fastän den drar ju vagnen också:-)
Jag sitter bak på den så kallade maratonvagnen och jag ser till att hon inte fladdar så mycket i med huvudet. Första gångerna ville hon titta på allt, men jag jobbar med att hon ska ha focus frammåt. När hon vill titta åt sidan så korrigerar jag med grimmskaftet, och drar det så att hon kommer med huvudet framåt. Det har hänt jättemycket på den fronten, hon har verkligen mognat där, kände jag igår för hon klarade den uppgiften jättebra, och höll focus på "rakt fram".
Under vintern kommer vi att lägga på sele och låta henne stå i utrymmet mellans skaklarna, låta henne röra sig lite där emellan och känna att det är saker bakom rumpan, och på sidan av kroppen.

Hon får ha ett körhuvudlag, med skygglappar. Över det en grimma, som jag fäster grimskaftet i. Sen har hon benskydd och sina easyboots för hon är inte skodd. Jag har köpt ett specialtillverkat grimmskaft av en tjej som går på Tränsjö Sadelmakeriskola, som är extra långt, fyra meter tror jag, och det är som klippt och skuret för denna uppgift.

Vi har endast kört trav som snabbaste gångart, jag vet inte om galopp kommer fungera. Det får framtiden utvisa. Men lite snare ska vi lägga mycket tid på tempoväxlingar. Först ska vi få lite mera timmar vid vagnen så att alla rutiner och miljöträningen är klockrena.

Hojta gärna till med kommentarer om hur vi kan göra något bättre.

Vilken bra idé att låta hästen gå bakom vagnen.

Jag vet inte hur du tänkt lägga upp inkörningen steg för steg, men jag har inte gått i den ordning jag tror du tänker dig. Att stå mellan skaklarna t.ex, var ett av de sista stegen för min häst. Jag gjorde ungefär såhär:

1. Tömkörning. Skritt, halt, trav, svänga skulle sitta benhårt med framförallt ljudkommando.
2. Tömkörning med en draglina. Då hade jag dragit draglinan vid sidan av hästen innan, så att den var van med skramlet.
3. Tömkörning med två draglinor+svängel.
4. Tömkörning med en fast skackel.
5. Tömkörning med släpa.
6. Tömkörning med släpa+kratta.
7. Stå mellan skaklarna.
8. Dra vagnen.

Många steg blev det, men hästen har varit trygg hela tiden och vi har testat många olika situationer.

Jag ska ha en inkörningskurs på min gård för tränare Monica Elebjörk i oktober, om någon är sugen på att hänga på. Bor i Östergötland.

Bra och tydligt schema! Synd att du inte håller till på västkusten ;), annars hade jag nog nappat på inkörningskursen.

Jag har själv den turordningen för ögonen med min kille. Vi har hållit på med steg 3 ett tag nu, så nästa steg blir antingen att fästa min lilla kälke i svängeln och/eller att fästa på skaklar. Han har även fått hälsa på vagnen, nosa lite och promenera över skaklarna ett par gånger.

Det är nästan lite läskigt vad bra han tar allt, riktigt cool, inget är ett problem liksom. Jag blir lite rädd för mig själv dock, att jag ska gå för fort fram när allt går så bra. Men jag försöker hejda mig och inte öva mer än nån dag i veckan och sedan löshoppa/promenera/leka eller nåt annat kul den andra dagen han jobbas i veckan. Bör kanske tillägga att han är 2 år och jag tänker mig att devisen "aktiveras lika många dagar i vecka som hästen är gammal" är ett bra riktmärke.

Hur tänker ni andra därute? Vad har ni gjort med era 2-åringar och hur ofta?

Med min tvååring jobbade jag ungefär en dag/vecka, ibland två. Jag tyckte det gick snabbt framåt ändå, nu som treåring är han inkörd och har gått med vagn några gånger. Så länge de är så coola som din tycker jag man kan ha mycket is i magen och ta det lugnt. Min är rätt så aktiv (minst sagt), så honom har jag tricktränat mycket för att han ska få arbeta med huvudet.

Ok, då är jag inte helt "off the mark", men kan ta det liite lugnare. Det är första gången jag kör in en häst så det är skönt att höra lite hur andra gjort och få lite feed-back :)

*kl*

Tiara jobbar på med selen och promenader samt att hon får gå över skaklarna då och då och det går riktigt bra. Hoppas på att kunna få hjälp nån dag så vi kan ta vårt andra tömkörningspass.

Tiara2.jpg

:love:

Vilken ljuvlig liten vit ponny :love:

När mitt lilla svarta troll är inkörd så har jag redan nästa projek på G

Denna är något yngre men av en större modell! :D

2267583760059748183S600x600Q85.jpg

Hela han är ljuvlig!! :love:
Så här såg han ut igår, 3 månader äldre. Benen har blivit jättelånga :o

2550114170059748183S600x600Q85.jpg

Visst är han underbar :love:
Det är en liten halvblodshingst e: Warsteiner ue: Highlight.
Tänkt som dressyrhäst och körhäst (om det passar honom)

*kl*
Har jag tur så får jag hem en sulky på fredag så kan då trappa upp ett steg med inkörningen på Nalle :D Måste bara lista ut hur jag ska göra med sele till dom :confused:
Vimsan: Du har inte lust att hålla körlektioner för mig sedan ? :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 413
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar