Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Min kom på det själv ganska snabbt när han fick skaklar på sidorna, då kan de ju inte bara promenera på liksom. :D Men vi övade att svänga låååångsamt i början med skaklar, typ ett steg i taget och så fick han tänka efter hur han skulle lösa "problemet". Några sådana svängar och sen var det inlärt. :p

Igår fick herrn gå med vagnen. Vi gick rakt fram ca 80 m, svängde (stooor sväng, långsamt) och gick tillbaka. I slutet brydde han sig inte om att reagera när vi "startade" :banana:
Tror vi tar samma runda på typ lördag.:bump:

*kl*
Idag har Nalle dragit vagnen för första gången :D
Han står nu som ett ljus när man spänner fast honom och han gick lugnt med vagnen, stanna & svänga var inga som helst problem :)

Grattis, de tär en så mäktig känsla att få sitta i vagnen första gången.

Jag håller på att köra in en -09 SWB sto och har gått för vagn nu 2 ggr i skritt och lite trav. Verkligen cool lugn. Ska också tömköra min egen -10 SWB nu och förmodligen har hon vagn om några veckor =)

Åh, va roligt!! Hoppas det går lika bra med din som med -09!

Jag tog nya bilder på mina pojkar i veckan. Måste ju bara visa lillskiten.
Han är världens sötaste!

2888362690059748183S600x600Q85.jpg

Här är mitt projekt.
Isak, född 09, hingst, shetlandsponny.

Han är nu tömkörd rakt fram. Tänkte sätta på vagn till våren ;)

pallen+Vimsan: gud så söta små pluttar! :)

*kl*

Jag har haft lite dåligt med tid här på slutet så mina har fått chilla lite och sätta päls :D Dom börjar bli riktiga dunbollar nu och värre lär det väl bli! :love:

isolen.jpg

tia.jpg

tumbo.jpg

:love::love:

*kl*

Inkörnings "objekt" nr 2 :p
Ove, Amerikans Miniatyr född 10 på 73 cm/mkh. Tänkt vänja honom vid träns och sele i höst sedan börja med inkörningen till våren. Blir nog skaffa ny utrustning till honom då han är mycket mindre än mini-shettisarna :D

32764203.jpg

32763621.jpg

Igår drog herrn vagnen 2 varv på gårdsplanen :bump:
Inte spänd alls, bara glad och frammåt, lyssnade fint, svängde bra och reagerade inte nämnvärt vid "starterna". :D

Tjoho! Det går frammåt!

Va roligt!!:banana:

*kl*
Har bestämt mig för att ta hårdträning med Tummen nu så han slutar med sina dumheter vid tömkörningen ute. Han bestämmer sig ju för att inte vilja gå framåt om han tycker att det är lite läskigt och han är envis som synden, har aldrig träffat på nån så envis! Har tyvärr några gånger tidigare gett upp och gått hem för att inte jag skulle gjort nått jag ångrat men nu har jag bestämt mig att det funkar inte nu MÅSTE han sluta med det här annars kommer vi ju aldrig vidare!

Igår tog vi en kamp som jag vann efter MYCKET slit...känns inte alls kul för vi har en väldans kamp...och idag skulle jag ta samma sväng igen och det blev ungefär samma slit även fast vi tog oss igenom det igår. Tänker ta en till tur i eftermiddag oxå försöka få två korta turer imorgon oxå. Han tycker att det är lite jobbigt att gå först om det är läskigt och då bestämmer han sig bara för att han vägrar. På hemvägen går det ju jättebra även fast han tycker vissa ställen är lite läskig. Hoppas att jag kan få han att skärpa till sig om jag jobbar lite intensivt med det här...

Tiara fick sitt andra tömkörningspass igår och skötte sig jättebra. Hon är fundersam när bettet används och vill hellre bara stanna men hon är lugn och fin!

Tiara111021.jpg

Andra passet igår gick mycket bättre faktiskt! Han gjorde ju några försök men jag tror att polletten iaf är på väg att trilla ner att vi ska gå där jag säger. Sen fick han dra en ny släpa som jag gjort oxå och då skötte han sig kanon! Brydde sig inte om den alls och svängde så fint när vi gjorde volter!

nyslpa.jpg

Duktig kille!

Nu laddar jag för ännu en tömkörningstur!

Åh vilken lycka. Samma tur idag och han vände inte en enda gång! Jag höll på å börja grina kan jag säga hahahaha!

Superduktig kille och han såg till och med stolt ut att han klarade det! Sen när vi kom hem igen så tog vi på släpan och styrde iväg åt andra hållet på grusvägen och han gick så snällt. Brydde sig inte alls om släpan och travade och gjorde svängar utan problem, såg ut som en riktig liten körponny!

Vi ska klara det här!!:banana:

Vad härligt att det går bra!

Kl

Idag har L dragit kälke :bump::bump::bump:
Jag försökte för nån vecka sedan och då var den jäätte-läskig, men idag så var han så cool och tyckte att det var helt ok. Så söt var han, jag såg på honom att när han fick beröm så blev han så nöjd och drog på lite till. Hjärtat mitt :love:

Sista uppdateringen för vår intensiva helg! Tummen har idag varit såååå duktig! Utökade min björksläpa till att hänga på ett traktordäck och Tummen brydde sig inte, han var så duktig! :love:

Tummen5.jpg

Kl.

hoppar in i tråden jag med! Har länge planerat och funderat på att köra in min åring men inte varit säker på om jag ska göra det själv eller lämna bort henne. Vill ju gärna gra det själv men eftersom jag har bristande kunskap på området så har jag kännt att jag borde lämna iväg henne i vår. Men så kläckte min hovslagare ur sig att han kört in runt 500 hästar i sitt liv och gärna hjälper mig med Kuusama, a.k.a Räkan.

Så då var ju saken klar! Hon är nu officiellt ett inkörningsprojekt. Hon är ett halvblod f.10 efter Camaro M - Martini. Vi provade tömkörningsgjorden i onsdags och tömkörde för första gången i torsdags. I em kommer hovis ut till stallet och då ska vi försöka köra lite igen. =)
Har ingen direkt plan mer än att försöka lära oss att styra och stanna så vi kan ut och tömköra lite varstans. När det fungerar så går vi vidare till nästa steg.

här är en litet suddig bild på "projektet" med gjorden på sig:
32775333.jpg

Här är en mindre suddig bild:
32782489.jpg

Härligt att det går bra! Jag sitter hemma görförkyld och väntar på hovis. Kanske blir det lite mera vagndragning i helgen!:bump:

Krya på dig så ni kan jobba vidare!

Jag måste utveckla min björksläpa ännu mer tänkte jag så imorgon ska jag åka och inhandla rep oxå ska jag försöka få till draglinor av repet så att släpan med däcket dras av repen och skaklarna bara ligger i skakelhållarna som när man har en vagn. Tror ni det går att få till?

32677454.jpg

32725765.jpg

Här är mina inkörningsprojekt! de är två welsh mountainponnyer på 3 och 2 år. Vi har inte kommit så långt ännu men jag tömkör dem ett par gånger i veckan och äntligen börjar det fungera och de förstår det här med att svänga och göra halt. Så nu är det bara dags att hitta en rockard också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar