Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*
Hej på er!
Här kommer jag hänga med och titta! Ska idag hämta vår ponny "Given to Fly" 4 år och ca 122 cm. Hon ska bli vår familjeponny, dotterns framtida ridhäst och min körhäst :) Granntjejerna ska rida henne några år medan dottern växer i henne dock, jag har turen att bo nära flickor som tävlar MSV hoppning ponny :O
Här är hon!
P1030318.jpg
[/IMG]
P1030320.jpg

Ja, hon är verkligen läcker! En liten "eyecatcher" när man kommer ut :)
Nu har jag kirrat en rockard också, får låna svärmors. Jag ska mäta skaklarna bara så det blir lagom.

Har hon gjort något innan eller börjar du med en helt grön häst?

*kl*

Tummen fokuserar just nu på massa miljöträning av olika slag och att försöka "döva" av hans känslighet lite så han inte blir så rädd. Han är jätteduktig så jag tror det kan vara bra för honom!

Kl

Oj, nu var det längesedan vi hörde av oss här. Jag och L har nu hunnit med att tömköra och öva lite på att följa tömmarna/tyglarna. Slutligen har vi hunnit med att dra draglinor. Nästa steg blir att fästa nåt i linorna och sedan hitta skaklar som vi kan öva på.

Lenaloo: Vilken lite goding du har :d Så söt med alla prickar!

KL

Hej!

Det är så att jag vill köra in mitt 4-åriga halvblodssto. Vi tömkör en gång i veckan och det går suveränt!

Vad är nästa steg? Är helt grön på området..

Draglinor tycker jag är nästa steg :) Först ena sidan, sen andra, sen två, sen svängel etc. Den ska vara van att ha linorna både högt och lågt, mellan benen osv.

*kl*

Denna lille kille är mitt inkörningsprojekt.
Ska bara få en bäbis först :D å skaffa lite utrustning.
En grimma är vad han äger i dagsläget, men så har jag bara ägt honom i 4 dagar ;)

Söt som socker men vild som en mustang :o (3 årig hingst)

2161736970059748183S600x600Q85.jpg

* kl

Vad kul att det är liv i den här tråden! Ännu roligare tycker jag det är att alla verkar gå varligt fram, så att hästarna blir trygga och därmed säkra.

Jag har ju min lille morganhäst Lirio, som nu gått med vagnen två gånger. Det är en piece of cake tycker han, det enda som är utmanande är att vagnen är ganska så tung (plus att matte sitter i). Han får ta i lite grann, och det gillar han :) Lirio är en väldigt energisk häst, men så fort han får en klurig uppgift blir han lugn som en filbunke.

*kl*

Måste bara lägga in att jag och Iza (liten shettis, fyra år oxå), mammas häst som var på samma inkörningsträffar som Tummen i vintras gör vår tävlingsdebut tillsammans imorgon! :banana:

Det blir dressyr LA och precision LA, håll tummarna att jag kommer ihåg programmet och att jag kan lära mig precisionsbanan, det är det jag är mest rädd för!! :D

Ååhh, så söt:love:

Kl
Idag har vi släpat draglinorna och hakat på svängeln! Det gick super, L verkade mer än nöjd att ha en uppgift. Det kändes nästan dom han sa "Var det bara detta du ville att jag skulle göra, har du inget svårare på lager?". Fantastiska prins! Åhh, vad peppad jag blir när det går så bra. Jag vill bara göra mer o mer men måste hejda mej för att inte överhetta killens huvud. Gah, vad svårt det är jag vill ju göra allt, nuuu!:p

*kl*

Måste bara lägga in att jag och Iza (liten shettis, fyra år oxå), mammas häst som var på samma inkörningsträffar som Tummen i vintras gör vår tävlingsdebut tillsammans imorgon! :banana:

Det blir dressyr LA och precision LA, håll tummarna att jag kommer ihåg programmet och att jag kan lära mig precisionsbanan, det är det jag är mest rädd för!! :D

Och vilken debut det blev! Lilla Iza som vi satte i vagn i våras vann DM-silver igår :bump:

Bild

KL
Och idag har jag beställt en egen sele till lilla Nelwin (3årig haflinger), nu letar jag en liten egen vagn till han med. Så hoppas jag att vi kommer så långt att han kanske kommer ut på tävling nästa år :)

Alla är så duktiga här inne!!:bump:

Ja fina Iza!! Gud vilken lycklig dag, jag var helt lyrisk!

Här är vi precis klar med dressyren!
ISAVerona.jpg

:love:

Va härligt det ser ut!

Jag har nu tömkört min prickiga ponny, det tyckte hon va trevligt! Vi ska försöka göra det ett par ggr/veckan, men nu har jag precis startat upp med en ny klass (lärare i år 1..) så orken har varit på sparlåga, ska bli ändring på det!
Hon är grön i körning, förutom tömkörningen då.

*kl*

Tiara får jobba med svanskappan lite hon, tycker att det är obehagligt då jag ska lägga dit den men det är inga problem bara den kommer dit. Ska nog försöka få lite hjälp snart så jag kan prova att tömköra.

*kl*

Tummen förbryllar mig verkligen. Av och till känner jag att kommer han någonsin bli en bra körhäst? Passar han att vara det? Tömkörde idag över skaklarna på vagnen, har mest koncentrerat oss på annat nån vecka och han var så duktig! Vi började i vänster varv, han gick nära vagnen, snusade på den, gick fint över skaklarna och var lugn och fin. Sen bytte vi håll och då blev plötsligt vagnen farlig, han blev märkbart mer stressad, ville inte gärna styra emot den och undvek skaklarna samt att så fort ngt lät så blev han skraj och "stack".

Hur kan det vara sån skillnad på varven.... fattar inte...:confused: Men jag har märkt det förut oxå om än inte lika tydligt som nu att det är när han har saker på sin högra sida som han är mest spänd/rädd. Vet inte vad jag ska göra med min lilla plupp :(

Hästar kommunicerar ju inte så bra mellan hjärnhalvorna så varje sida måste tränas lika :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 415
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar