Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

Kul med fler!

Jag la till två tunga vedklossar på varje skakel iförrgår oxå så det blir lite tyngd tillsammans med oljudet och vips var de farliga igen. Men efter lite övertalning kunde han dra dem medans jag ledde. Ska uy idag igen med dem längs vägen nu tänkte jag.

Här är Tummens andra uppgift i livet som han tycker är mycket roligare än att bli min körhäst :D
2011-08-02_164550.jpg
:love:

photo.php

Igår fick jag hem min rockard. De jag köpte den av hade tom varit snällaoch ändrat skaklarna för att passa min lilla häst. Det och att jag fick den körd till dörren trots att jag köpte begagnat tyckte jag var jättebra service.

Så första övningen i mitt projekt började igår. Efrsom jag inte har sele så fick det bli att börja lära Lindy att snällt backa in mellan skaklarna och stå stilla. Väl där kunde jag lyfta de en bit från marken medan hon stod stilla. Hon var snäll och mest undrande varför vi gjorde så.

Ikväll trycker jag på beställningsknappen för selen. Men ska man ha svart eller brun? Hm... Vad tycker ni?

KL

Idag fick jag hem selen :banana: Den är jättefin och jag är supernöjd :)

Var såklart tvungen att åka och testa den på en gång ;) Uri har inte haft sele på sig innan (förutom när vi provade kompisens shettissele) men han tyckte inte det var några konstigheter alls. Inte ens svanskappan reagerade han på.

I helgen ska jag testa att tömköra lite :D Kulkulkul!!

Va härligt! Funderar på om jag ska ta på Tiara riktiga selen jag oxå med svanskappan...har bara haft en däckel hittills :)

Ännu ett steg framåt.
Idag lassade jag ur två st lång och två korta björkslanor som kommer användas i inkörningen. De ska få agera skacklar i mjukare variant är tanken. Tackar och bugar för all inspiration jag har fått ang detta.

Idag backade Lindy väldigt snällt in mellan skacklarna, så det ska nog gå att genomföra detta. :d

Längtar till selen kommer, borde ta en vecka. Det blev inte en syntetsele som var tanken, när jag fick måtten på dessa insåg jag att de inte stämde med min häst, så jag har beställt en Pfiff standard i fullstorlek, hoppas det blir ok. :love:

Måste säga att jag är imponerad av att den här tråden har levt så länge och fortfarande. kul!:bump:

Det är väl för att jag och Tummen aldrig blir klar med inkörningen så vi hänger här så länge hahahaha:D

Det blev ingen tömkörning i helgen. Däremot provade vi bett och det tyckte Uri var helt okej :) Han gillar att tugga på saker så att ha bettet att pilla med tyckte han om. Vi gick en promenad med huvudlaget under grimman och däckel och svanskappa på.

Uri blev rädd för något i skogen, eller så ville han bara hem. För plötsligt vände han om och sprang hem. Hade traskat på som vanligt innan, glad och pigg. Så jag antar att han blev rädd. Dock var det inget han blev skärrad av, vi gick ett par varv i paddocken efteråt och han var hellugn. Sånt som händer!

Nu ska jag se om jag kan få någon att hjälpa mig med lite tömkörning i morgon istället!

Var förresten på premiering på Orust igår! Många fina nordisar :)

Skönt att du inte hade draglinor och annat jox efter hästen när den sprang! Det är ju det där som är så spännande med unghästar- vad ska de göra idag?

*kl

Vi har varit och tävlat på Morganriks, och Lirio blev trea i tömkörningen och gjorde ett verkligt fint arbete. Nu har jag tagit fram min vagn, så snart är det dags att börja sätta honom i den. Än så länge har han bara nosat på den och stått mellan skacklarna, och det gick helt smärtfritt. Jag tror mest det är matte som behöver samla mod.

Tar sista knappen och hoppar på jag med.
Har ett 4a årigt sto på 152 cm som jag håller på att köra in. Började i och för sig redan när hon var 1,5 med tömkörning men brist på grejer och tid så blev det inte mer.
Har nu en 4 hjuls vagn och jag hoppas att det funkar att köra in med den. Men måste köpa en ny sele eftersom den jag har är en skitsele som jag bara använder vid tömkörning.
Vad rekommenderar ni för sele? Vill ha en bröstsele av bra kvalitet men ej för dyr, eftersom jag bara kommer köra hemma för skojs skull.
Har kollat på drive out.se och även selar.se, men det är så svårt att veta vad som är mest prisvärt.

Men startselen finns ju bara till ponny. Jag behöver en i storlek cob.
Har kollat lite på en för 1900 på driveout, men den ser inte så bred ut i bröstan.
Om man satsar på en bättre sele hur är andrahandsvärdet på en sådan? Typ maratonsele för ca 7000.

*kl*
Jag tycker driveouts startsele ser ut att ha så bred däckel, känns som att mina misisar skulle drunkna i den :p Någon som har testat selars nylon sele ? Ska senare köpa en "tävlings" sele men den jag vill ha är lite för dyr för att köra i skogen med >__<
Sedan vad tror ni om denna vagn ? Vet att man inte får tävla med den men annars ?
pirouette_47.jpg

Startselen från driveout är säkert inte så smal, men den finns bara till ponny. Den jag har kollat på heter economic och jag tycker den ser smal ut på hästen på bilden.
Eftersom jag inte kan så mycket själv kan jag ha helt fel, men vill gärna höra vad ni övriga tycker.
Måste få tag på en hyfsad sele rätt snabbt så att vi kan fortsätta inkörningen. Men vill ju inte att det blir fel så man måste byta senare igen.

Nu har jag beställt en sele. Det blev en free time från driveout. Eftersom jag beställde en del annat också kunde det ta upp till 2 veckor innan jag får den. Så nu bara väntar jag på att jag ska få hem den och se hur den verkligen ser ut.

1482345.jpg

Detta är hästen som ska köra in mig! Carolus, 24 år, e. Robin Z. Hälsar Ulrika Gindemo, ponnykusk.

Ja det gick riktigt bra med både inkörning och inridning!
Nu har Gullet vilat i snart en månad, lite unghästvila så snart är det dags att sätta igång igen!
Håller tummarna för att han inte glömt ALLT!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
25 543
Senast: egab51
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar