Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

Igår fick Tummen jobba med skaklarna igen med pet-flaskor med stenar i fastknutna på slutet. Jag satt även pet-flaskor med stenar i hängandes på däckeln :)

Han var faktiskt jätteduktig och jag kunde longera honom med allt det här utan problem i alla gångarter! Känns jättebra! Nästa gång blir det ut på grusvägen och springa med samma mundering. :D

Tummen-2.jpg

Idag har Tummen varit duktig! Joggade med utstyrseln på grusväg och longerade även i båda varv och det gick kanonbra :love:

Tiara fick en promenad med däckeln på och skötte sig finfint!

2011-07-21162524.jpg

2011-07-21170503.jpg

2011-07-21170227-1.jpg
:love:

Vad duktiga dom är! Speciellt tummen! Hur många ggr har du tränat med flaskorna innan du satte fast dom? =)

fina Tummen. Om du är hemma till veckan så kan vi komma nån kväll och hjälpa dig hänga på vagnen om du vill.

Vore ju toppen men jag vet inte när vi kommer hem riktigt. Är på en liten semestertripp och blir borta en del av veckan iaf. Men om vi kan få till nån dag sen vore det ju kanon!

Vi har tränat ganska mycket med flaskorna, av och till över ett halvår :D Hade flaskorna på snöre bara först och skakade och grejade på kroppen och sen runt honom medans han stod stilla. Det är ju stenar i flaskorna så det låter en del, jättebra träningsredskap tycker jag!

*kl*

Idag har Nalle fått dra däcket för 3: dje gången :D Han står som ett ljus när jag spänner för honom sedan får han sin godis och därefter är det full fart på honom XD Så har inte längre problem med att han inte vill börja dra iaf. Enda är att han inte vill skritta längre utan han vill att det ska gå lite fortare :p Men tränade på massor med svängar så han känner draglinorna på benen men det reagerar han inte alls på :love:

Härligt! Spänner du fast riktigt eller har du du kan släppa däcket om något skulle hända? Jag är lite fundersam på hur jag ska göra med tummen och däcket om jag vågar spänna fast det eller om jag ska ha två som håller så de kan släppa om det blir tokigt.

Han är fast spänd, fasst har satt linorna i 2 smalare straps så skulle han bli rädd och göra ett ryck så går strapsen sönder :)

KL

Här vill jag vara med :) Har nyligen köpt en tvåårig nordis som jag ska köra in. I och med att jag inte känner honom så bra har jag bara provat att selen passar och det gjorde den. :bump:

Här är han:
STP84981.jpg

Jag har till och med turen att ha en bekant i stallet som håller på att köra in sin treåriga frieser. Så vi kan ju hjälpa varann!:idea:

Va kul! Det är ju perfekt att kunna hjälpas åt!

kl

Jag är som sagt på lite semester så mina pållar kommer få vila några dagar men jag är så sporrad nu så jag längtar hem för å träna :D

Jag kommer få ännu en häst på inkörning i framtiden XD Gjort ett litet impulsköp idag och får troligen nästa vecka hem en liten miniatyrhingst på 1 år från Holland :angel: Har alltid velat ha en och säljaren gav mig en för bra möjlighet för att inte kunna säga nej :p
32597548.jpg

Helbild på honom som föl
32597543.jpg

Exakt en sån här tråd har jag letat efter så jag hänger på!

Jag har länge planerat att köra in min Lindy (15årigt halvblodssto m historia inom fälttävlan/hoppning/dressyr) av flera anledningar. Dels för att jag anser att min häst ska klara och var van vid allt men också som ett komplement att ta till när jag inte kan rida av olika anledningar.
Sen har jag också en dröm om att hon ska kunna dra vagn på vårt bröllop.

Jag har ingen tidigare kunskap så detta blir ett spännande projekt. Dock har jag tömkört mycket i många år nu och även ut i skogen, hon är också van vid att tolkas vintertid så jag hoppas att jag har ett bra utgångsläge.

Har precis bestämt mig för en vagn, beg rockard som jag får förhoppningsvis nästa vecka. Däremot har jag ingen sele än, funderar om det kan bli en syntet. Vad tycker ni om de två som finns hos drive-out?
Min plan är alltså att börja med miljöträning runt om själva vagnen tills sele finns. Tar gärna emot tips och bilder kommer (men inte från min IPad)

/Linnea

KL

Nu har jag beställt och batalt en sele :) Det blev en Drive out start! Kändes lite mer rejäl än nylonselen, och dessutom så hade jag ändå behövt byta ut både tömmar och huvudlag på den så det hade inte skilt så mycket i pris i slutänden iaf. Hoppas bara den passar nu ;)

Vad ju och kollade på rockard hos en kompis här om dagen. Men den var inte så fin, hade ingen stötdämpning och dessutom tror jag den är för stor i nuläget för Uri. Jag hade även behövt fixa fästen för bakselen och svängel ... Så nä. Jag lägger hellte på några tusen och köper en rejäl från början!

Så nu sparar jag allt jag kan och hoppas den kan vara i min ägo innan jul!

Eftersom jag inte har sele eller ens någon tömkörningsgjord just nu så har det mest blivit promenader för oss. Har flyttat till nytt stall i sommar som har en MASSA ridvägar som jag håller på och utforskar! Igår visade stallägaen oss vägen till en lite sjö som några travhästägare byggt speciellt för att deras hästar ska simträna i! Så där tog vi oss ett dopp ;) Vi har även två kuperade travbanor att tillgå! KANON med fina vägar där det inte kör någon trafik :)

205889_10150247010447343_541737342_7929555_3619850_n.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har du fått känna på deras syntetsele?
Jag har tidigare varit emot syntet men köpte en bra syntetsadel som jag älskar och har börjat ändra tycke, dessutom låter det bra att det är enklare att rengöra och billigare såhär i början. Den verkade iaf komplett.

Vad mysiga vägar och omgivningar du verkar ha! Var någonstans bor du?

Nej, det har jag inte gjort :) Men det var selen från selar.se jag tänkte köpa. Den var komplett, men huvudlaget verkade inte speciellt bekvämt (de själva rekommenderade att man skulle byta ut det) och tömmarna är i sånt där vävribband (heter det väl?) vilket inte är så bekvämt att hålla i :) Dessutom svarade de inte på mitt mail där jag ville ha måtten på selen.

Så det fick bli den här :) Den gick på 2400 allt som allt. Det tycker jag är ett helt okej pris och jag kommer nog kunna ha den ett tag, för den är ganska ställbar :)

Jag bor på Tjörn. Här är fint, men vi är inte bortskämda med bra ridvägar, så jag har verkligen hittat precis rätt ställe på den här ön!

Med andra ord, om jag någon gång skulle få för mig att flytta till Tjörn ska jag kolla med dig först var rid och körvägar finns. Själv har jag häst söder om Gbg, lindome, och har inte hittat några jättebra vägar. Så när fröken är inkörd blir det nästa grej.

Nu är vagnen bestämt datum för och de anpassar skaklarna för Lindy (sänker de) samt kör hem den till mig. Det kallar jag service.
Dessutom har jag fått massa tips gällande selar osv. Så nu blir det den nya syntetsselen från Drive Out så får vi se om den är bra eller inte. Brun blir den :-). Bilder kommer så fort jag får hem den.

Så otroligt peppad för det här nu. Nu blir det till att läsa på ännu mer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
25 543
Senast: egab51
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar