Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Här kommer lite tömkörningsbilder på Tummen!

DSC_0078.jpg

DSC_0091.jpg

DSC_0088.jpg

DSC_0085.jpg

DSC_0081.jpg

Tack, miljön är kanon för inkörning, och det är verkligen roligt att kunna använda hästen till något nyttigt på gården.

*kl*

Hoppar in här och hoppas att vi är välkomna... :D

Jag har gett mig på att "köra in" min 19åriga arabtant. Hon är enligt uppgift körd sedan innan (inkörd på trav vis), men detta har aldrig blivit hundra bekräftat.

Hon är dock snäll och trygg. Jag har tömkört mycket, sladdat ridbanan mm med henne, men det var för 2år sedan nu. Tyvärr har allt i töm avstannat pga. att jag inte har haft passande utrustning. Men idag kom min fiiiina Start-sele från D*iveOut... :bump:
Storlek Ponny och köpt att passa och fungera till inkörda russvalacken, men då de har de mesta i samma mått (han är 131cm hög och grov, hon är 146 och nätt) och använder allt (träns, bett, sadlar, skydd mm) tillsammans förutom täcken (han 125 och hon 135) så borde detta också funka... ;)
Om inget annat så VET jag att den passar så pass att jag kan komma igång med tömkörning och lite sånt igen och beställa ytterligare en till henne sen...

Anledningen till att hon ska köras in är för att hon har ryggproblem. Det kommer inte bli någon avancerad körning, mest lulla runt för att röra på sig och för att hon blir så fruktansvärt hemsk att ha att göra med om hon inte får se sig omkring..

Sen en anledning till är att mannen min har köpt en 4hjula vagn (gammal antik från ca 1880) som han håller på och renoverar. Den är ganska liten och lätt, så Tootsie ska få dra den sen om allt går enligt planerna.. Har fram till dess en rockard.. :)

Här har ni fröken tant:
29230269.jpg

Går säkert bra! :) Araber är väl kända för att vara kloka hästar. Hoppas din ponnysele passar. Selar brukar ju vara rätt ställbara men det är lika bra att prova

Kul med fler i tråden. Jag har själv araber, så det är ju extra roligt att se en sådan :)

Spännande! Bara kul med fler i tråden!

*kl*
Vi tragglar på med vagnsträningen. Det går nu jättebra att ställa honom framför vagnen och komma med vagnen bakifrån, står fint stilla! Får ju vara nöjd med alla framsteg! Började träna backa mot den idag men det tycker han är läskigt, skaklarna kan ju äta upp honom när han inte ser vad de gör! :eek:

Men det gick väl ganska bra iaf för idag fick jag han iaf att backa så han gick på skaklarna och det är ett framsteg för tidigare gick han inte att backa i närheten av vagnen alls. Men han är ju en sån drummel så han lyckas ju skrämma sig själv oxå genom att på nått väldigt skumt sätt fastna lite i skaklarna när han ska kliva/hoppa ur (för jag får han inte att stå stilla med skaklarna vid benen) så att vagnen hoppar med en sväng... Jaja, traggla på... :grin:

Knapplån

Kliver också in här...
Har ett 3-årigt sto ( newforestkorsning) som jag ska köra in. Har tömkört under våren och nu har jag flyttat henne till sommarbetet där jag även kan få lite hjälp så nu tänkte jag testa att sätta på draglinor och kanske dra ett däck (eller sladda ridbanan...). Hon är väldigt cool och bara hon fattat vad jag vill så knatar hon på, riktigt skönt!

Är tyvärr själv (eget stall) annars och har inte så många nära som kan komma och hjälpa mig, så när det kommer till vagnen funderar jag på att lämna bort henne för den delen.

*kl*

Tömkört Nalle idag. Denna gången gick det iaf. Förra gången fattade han inte vad jag begärde av honom. Denna gången gick det mycket bättre, hade inga större krav mer än att jag skulle få fram honom och att han inte skulle reagera på tömmar eller var jag gick vid honom. Han skötte sig verkligen super <3

32554079.jpg

Va roligt att det kändes bra!

*kl*

Idag försökte vagnen inte äta upp Tummen när vi backade mot den, jippi!! Vi tränade bara en stund för han var så duktig och jag kunde för första gången backa in honom mellan skaklarna! :banana:

*lånar knappen*

Ska på söndag få hem en häst för inkörning, och ser mycket fram emot det! Det är så roligt att läsa om alla era framsteg här i tråden.
Bilder och mera info kommer så snart hon kommit!

Lotta

*kl*
Idag fick Nalle dra däcket för första gången :D Han skötte sig jätte bra, lite läskigt vae det i början men efter några minuter kunde både stanna och börja dra lugnt. I början ville han inte gå när han märkte att det tog emot.

p7160580_157550116.jpg

KL

Nu är det dax för mig att stiga in i tråden :)

Jag har en 15-månaders fjordpojk som jag tänker prottva selen på i morgon eller på tisdag. Sedan börja dömköra så smått :) Egentligen tänkte jag börja vid installningen, men han börjar bli lite väl rund, så lite tömkörning ett par dagar i veckan kombinerat med lite promenader kommer göra honom gott!

Här är den lille

263588_10150236405267343_541737342_7826851_6667202_n.jpg

268993_10150236406157343_541737342_7826859_3394357_n.jpg

:)

Senast ändrad:

Sån fin kille! :love:

Få se, då är han en 10:a eller hur? Jag har en 09:a förutom 07:an som jag pratar om här i tråden och hon ska få prova selen vilken dag som helst hon oxå. Hon har haft täckgjord och schabrak på sig hittills och det har inte varit några problem.

Hoppas det går bra för er!

Ja, han är 10:a :) Han har hittills inte haft något på sig, förutom grimma. Dock är han ganska mycket hanterad och promenerad med. Selen befinner sig hos en kompis som ska komma förbi i morgon och hjälpa mig att prova den på honom. Idag tänkte jag prova en vanlig tömkörningsgjord på honom, men den var ju alldeles för stor :rofl: Dock gör det inte så mycket, syftet var ju bara att se vad han tyckte och han rörde inte en min!

Vi gick även en sväng till paddocken och jag satte tömmarna i grimman och provade att styra lite, samt start och stopp. Jag gick precis vid bogen, så ingen avancerad tömkörning ;) Han är ju ganska mycket promenerad med och förstår rösthjälperna så det var inga problem. Förutom att han gärna ville till de skriande kompisarna borta i hagen ... De tyckte det var fruktansvärt illa att deras gula kompis bara försvann sådär :eek:

281227_10150236405497343_541737342_7826853_7876747_n.jpg

En liten gul behövs i varje flock med stora bruna

Vad har du hittills gjort med din 09:a?

Så söt bild! :love:

Tiara som hon heter, island/welsh köpte jag för två månader sedan bara och hon hade då inte gjort något och var inte mycket hanterad så hittills har vi mest övat att umgås, lite miljöträning, borsta överallt osv oxå har vi hunnit med att ha träns på ett antal gånger, provat täcke och schabrak med täckgjord.

Åh, vilken underbar :love:

KL
Det visade sig att selen inte alls passade, så jag har bestämt mig för att köpa en egen istället. Han är ju rätt liten än och kommer växa så jag vill inte lägga några stora summor just nu. Har kollat runt och det verkar som att många är nöjda med nylonselen från selar.se. Är det ett bra köp? andra förslag? Har mailat hon som har hemsidan om mått, men inte fått svar än. Vad tror ni om ponnystorlek? Han är runt 130 cm hög. Hur pass ställbar är den?

Nylonselen såg väl ut att vara en bra första sele. Bra pris oxå!

Tiara fick prova däckeln igår. Tog av bakselen och svanskappan nu första gången tänkte jag. Hon var så söt, tyckte den var lite skum så vi fick leka lite med den innan jag satt på den och sen när den var på och hon tog ett steg så gjorde hon två små krumsprång, insåg att den satt fast och inte var farlig och sen var det bra, stod så nöjt så :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
25 947
Senast: Capel
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar