Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd

*Puttar upp trådar lite*

Vilken rolig tråd, har läst alla. Så kul att det går bra för er alla med körningen.

Tänkte berätta lite om min.
Jag köpte en fjording sommaren 2010 och han blir 5 år snart :laugh:
Han var inkörd med rockard när jag köpte honom, men han är inte körd hos mig pga att jag skadade mig bara 2 veckor efter att jag fått hem honom :cry:
Han blev rädd och skenade med mig i grimskaftet och jag fick en fraktur på ryggen.....Men nu är jag på bättringsvägen, har ju ridit honom mycket och har nu återupptagit tömkörningen med sele inkl baksele som han aldrig har haft, han är jätte duktig, men vissa dagar är han envis och trotsig som en del fjordingar kan vara. Men matte är bestämd och då skärper han till sig.
Nu längtar jag bara tills jag kan spänna för, men har ju ingen rockard bara en maratonvagn....Men det är nog bäst och prova med rockard först innan maratonvagnen skulle jag tro.

Men jag kämpar på med tömkörningen så länge tills jag hittar någon rockard att spänna för. :banana:

Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Usch va otäckt att det blev så men tur att du har blivit bättre och att ni är igågn igen! Hoppas det går bra när du ska prova vagnen igen och känns nog smartare som du säger att ta rockard istället för maratonvagnen!

KL

Ska väl presentera oss...

Håller på och kör in min 08, Silmänpilke, "Pilke" kallad. Finskt kallblod av ridhästtyp, lite mera nerv i än t.ex. ardenner men coolare än ett halvblod:p.

Inte egen uppfödning utan jag köpte honom för ganska exakt ett år sedan, då var han ledd i träns men inte så mycket mer. Ifjol kom vi så långt att han började gå riktigt lugnt och säkert i tömkörningen innan snön kom. Tyvärr blev det inte mycket gjort under vintern då han var oskodd och det oftast var för halt för att göra nånting.

Nu i april återupptog vi tömkörningen och det går kanonbra, kan köra både rakt fram på väg och på volt, både i skritt och trav. Framåtbjudning har han, lite väl bråttom ibland t.o.m.:D.

Ikväll kopplade vi på draglinor för första gången och hade dem att släpa i, han brydde sig inte speciellt.

I helgen ska vi på kurs för Hasse Sidbäck och då hoppas jag att vi kommer längre i inkörningen! Skulle vilja ha honom i vagn i sommar. Han ska såklart ridas in med men jag har ingen brådska då han är ganska ofärdig i kroppen ännu.

Från i november när vi var på kurs.
PB131032.jpg

Bonusbilder
P4250241.jpg

Vadå brukskörning, Pilke satsar på Spanska ridskolan!:D
P4250242.jpg

*kl*
Under påskhelgen sattes Shettisen Nalle f-08 i vagn, han har varit redo för det länge men inte vagnen, den behövde en total makeover först!:angel:
(Svängeln är numera uppflyttad!)
Andra gången i vagn!:D
april%202011%20403.jpg

april%202011%20399.jpg

Nu i veckan är det dags för första turen "ute"!

Haflingern Nimbus f-08 är inte riktigt där än, han har bara dragit linor, och istället för inkörning har vi sysslat med insittning!
april%202011%20455.jpg
men snart är det dags att ta tag i inkörningen på allvar!

april%202011%20191.jpg

april%202011%20230.jpg

Tänkt försöka köra in min blivade pålle. Det är en shettishingst på 6 år, han har inte gjort mkt mer än gått i hage hela sitt liv. Hade tänkt att efter jag vant honom vid träns att han får följa med i lina när jag kör min andra shettis. Låter det som en smart ide eller idioti ? :p

Så är ser snyggingen ut iaf :love:
32364796.jpg

32350665.jpg

Oh så snygg! Ser stor ut?

Låter väl som en bra ide att låta honom bli van med vagnen genom att följa med men jag hade nog nöjt mig med grimma på då så risken att fastna minskar. Bara som jag tänker!

Tippar på att han är mellan 100-105 cm :)
Kanske e smartare med grimma då, den är han ju van vid med iaf :D

*kl*

Här kommer mitt nyaste projekt som jag hämtade hem igår! :love:

Hon heter Tiara och är två år. Hon är 75% islandshäst och 25% welsh. Hon är supergo och väldigt tuff! Blir bara mer och mer förtjust i henne för varje minut vi umgås! :love:

Planen är att när hon fått ro och känner sig hemma ska vi börja med miljöträning och träns-träning och sen blir det tömkörning såsmåningom och sen får resten av inkörningen flyta på i den takt det passar. :)

Åh jag är så kär i min nya prinsessa :love: Hon är så underbart nyfiken! Och jag tror att hon kommer vara ett stort stöd för Tummen, komiskt nog! har dragit in lite roligheter i hagen och hon kommer med stora steg och öronen framåt och undrar vad jag kommer med för skojiga saker. Tummen står några meter bort och funderar lite sen efter några minuter kommer han oxå för det ser väl ut som att Tiara har så skoj med grejorna :-)

Tror det kommer bli kanonbra för Tummen att ställa in rockarden i hagen för Tiara kommer ju vara skitnyfiken och kolla på den så då kommer han oxå komma och greja med den :D

2011-05-211224141.jpg

2011-05-21122403.jpg

:love::love:

Sv: Snacktråd

*Puttar upp trådar lite*

Vilken rolig tråd, har läst alla. Så kul att det går bra för er alla med körningen.

Tänkte berätta lite om min.
Jag köpte en fjording sommaren 2010 och han blir 5 år snart :laugh:
Han var inkörd med rockard när jag köpte honom, men han är inte körd hos mig pga att jag skadade mig bara 2 veckor efter att jag fått hem honom :cry:
Han blev rädd och skenade med mig i grimskaftet och jag fick en fraktur på ryggen.....Men nu är jag på bättringsvägen, har ju ridit honom mycket och har nu återupptagit tömkörningen med sele inkl baksele som han aldrig har haft, han är jätte duktig, men vissa dagar är han envis och trotsig som en del fjordingar kan vara. Men matte är bestämd och då skärper han till sig.
Nu längtar jag bara tills jag kan spänna för, men har ju ingen rockard bara en maratonvagn....Men det är nog bäst och prova med rockard först innan maratonvagnen skulle jag tro.

Men jag kämpar på med tömkörningen så länge tills jag hittar någon rockard att spänna för. :banana:

Är jag dum om jag köper en rockard från drive out för att spänna för...? Vill åka bra själv också...:idea: Tips

Drive out har ju jättefina vagnar, vill själv ha en därifrån framöver! varför skulle det vara dumt, tänker du om något skulle hända så den förstörs? Jag tänker, han var inkörd och olyckan som hände hände inte när ni skulle köra om jag fattat rätt utan när du bara ledde honom så olyckan har nog skakat dig men antagligen inte honom eller?

KL

Inkörningsobjekt 1:

04-920.jpg

Ja, den lille alltså. :p Den stora är redan inkörd. 2 veckor gammalt nordsvenskt hingstföl vid namn Axiom. Som de kloka hästgubbarna brukar säga, "inkörningen börjar med att de föds". Har en mycket trygg körhäst till mamma och eftersom hon ska stambokföras i sommar kommer det bli en del körning med plutten vid sidan.

Inkörningsobjekt 2:

Dolly02-880.jpg

4-årigt nordsvenskt sto vid namn Dolly. Är körd i par och själv för släpa, men skenade med kälke hos förra ägaren. Har problem med separationsångest och jag tror det mest är det som ligger henne i fatet, hon är inte bakskygg eller något sådant. Har mest gått och latat sig sen hon kom till mig vid årsskiftet, plus att det blivit en del markarbete. Jag tycker att hon verkar tryggare nu och tänkte börja om med tömkörningen igen och se hur det går.

Kul med två nya! Måste ju vara roligt att få vara med ända från att de är föl och få allt att kännas normalt liksom från början! Jättefina hästar!

Drive out har ju jättefina vagnar, vill själv ha en därifrån framöver! varför skulle det vara dumt, tänker du om något skulle hända så den förstörs? Jag tänker, han var inkörd och olyckan som hände hände inte när ni skulle köra om jag fattat rätt utan när du bara ledde honom så olyckan har nog skakat dig men antagligen inte honom eller?

Ja dem har verkligen jätte fina vagnar :love: Nej jag tänkte mest om något skulle gå snett, synd att förstöra fin vagn.:o

Nej olyckan hände när jag ledde honom i grimma när det kom ca 150 st mopedister:cry: Så han är ju jätte rädd när det kommer en moppe, men det är nog mest jag som är rädd ändå¨innerst inne....Det gjorde ju så vansinnigt ont och smärtan sitter i och kommer alltid att göra det, men jag försöker att träna bort det hela tiden. Vi har en moppe själv, så ibland brukar jag ta den och köra fram och tillbaka intill hagen tills han inte bryr sig, men det var ett tag sen jag gjorde det.
Ja vi får se om ekonomin tillåter en rockard därifrån nu, vill ha en med broms då han inte är så van vid baksele än.
Har ju tömkört mycket med baksele och det går bra.

Usch, fy så otäckt! Men det är ju bra att ni har en moppe så du kan träna med den! Träna mycket så han blir cool med det då kommer det kännas bättre för dig med!

En liten uppdatering från Gulliver och mig!!
Vi tömkör en del ute i skogen vilket han verkar tycka är skoj!
Tränade med min super fula släpa idag! Han har varit ganska skeptisk till den och tyckt den varit otäck!
Men vi har tränat med den inne i stallet men idag tog vi det ett steg längre och var ute på stallplanen och kunde till och med gå en kort sväng uppe på vägen!
Han var riktigt duktig!!

DSC01359.jpg

"Super fula släpan" och Gulliver!

Såhär tränade vi häromdagen!
Red gamlingen och tömkörde Gullet!!
Gick faktiskt riktigt bra! Man måste ju leva lite farligt ibland med! :angel:

DSC01335.jpg

Duktigaste och tålmodigaste killarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 144
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 943
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V