Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul att det går så bra! :banana:

Tummen är fortfarande skeptisk till vagnen och blir rädd då skaklarna tar i när vi svänger så han vill sticka då. Han tycker oxå att bakselen är läskigt och blir konfunderad när han ska stanna för då trycker det på bakifrån samtidigt som det säger stanna framifrån så då vet han inte vad som händer och blir stressad. Måste träna mer med bakselen utan vagn, så nån håller i honom då jag drar i den så han lär sig att det inte betyder att han ska gå framåt. Oxå måste jag träna mer på att "puckla på han" lite tror jag så han blir van med att det klämmer och trycker lite här och där utan att han behöver bli stressad.

Kul att det går så bra! :banana:

Tummen är fortfarande skeptisk till vagnen och blir rädd då skaklarna tar i när vi svänger så han vill sticka då. Han tycker oxå att bakselen är läskigt och blir konfunderad när han ska stanna för då trycker det på bakifrån samtidigt som det säger stanna framifrån så då vet han inte vad som händer och blir stressad. Måste träna mer med bakselen utan vagn, så nån håller i honom då jag drar i den så han lär sig att det inte betyder att han ska gå framåt. Oxå måste jag träna mer på att "puckla på han" lite tror jag så han blir van med att det klämmer och trycker lite här och där utan att han behöver bli stressad.

Hur gammal är Tummen?
Bara funderade lite, för Aslan reagerade lite så när han var ung, på bakselen främst. Fasta skacklar bände han emot lite men försökte iof aldig att sticka.

Men sen åkte han ju iväg och det blev inte så mycket mer gjort med honom förrän det var dags för inkörning för bruksprovet och då gick allt helt trådrätt och okomplicerat.

Mitt svammels kulle nog bara leda till att fundera på om det är någon ålders mognadsgrej också? (menat som nått positivt alltså - äh håll tyst nu Kattis :angel: )

Han är fyra år så visst kan det ju vara att det kommer med tiden oxå. Men han är så himla känslig, låg i rang och flyttar sig lätt så när bakselen trycker på tar han det ju som en självklar "flytta på dig". Så vi måste försöka "döva" bort det :-)

ja nog kan det ligga en hel del i det Kattis svamlar om :p

Men han är ju som sagt väldigt känslig också lille Tummen :love: Och full av små hyss - man vet inte alltid om han är spänd eller om han försöker lura oss :D

Ja han är ju det mitt lilla hjärta! :D Idag fick han massa beröringsträning, klappade överallt och drog och grejade i bakselen, höll på och lät han röra sig i början samtidigt som jag berömde och slutade då han stod stilla så efter en stund fattade han att man kunde stå stilla fast nån tryckte och drog och grejade! Kändes behövligt, skulle ha tränat på det för länge sedan!

kl

Det här är lilla Edmond, som är mitt inkörningsprojekt. Han är två år i sommar och vi har börjat tömköra så smått. Har ingen bild då vi tömkör tyvärr. Jag har än så länge hjälp, maken får gå brevid med grimskaftet, för han förstår inte riktigt vad man menar, när man vill svänga. Så vi kör mest på rakt spår och försöker få in start och stopp ordentligt. Nån som har nåt tips för hur man ska få honom att förstå tömtagen för när man vill exempelvis gå slalom? Det här är den första stora häst jag ska köra in, har bara kört in ponnyn, och han förstod på en gång. Är lite novis på det här med tömkörning, kanske jag eventuellt försöker hitta någon som man kan skicka iväg honom till för inkörningen. Vi har iallafall anmält oss på en kurs med Anders Eriksson till sommaren, och hoppas att vi kan få lite hjälp och tips på kursen också.

och så några bilder på lillkillen:

206613_214026315279267_100000156998784_930792_3169727_n.jpg

216597_214026175279281_100000156998784_930785_7053091_n-2.jpg

215499_214025828612649_100000156998784_930774_1544111_n-1.jpg

*kl*

Här ska Tummen få lite vila nu. Känner att han börjar kännas mer spänd och tror att han tycker att det vore läge att vila ett tag så han ska få ta det lugnt några veckor nu och sen blir det att sätta igång igen lite lugnt med massa miljö, rockard och tömkörningsträning innan vi börjar med vagnen igen.

Kul!

Jag var också ute med min tjej idag, och hon är som ett löv i munnen... hur lättstyrd som helst. Hon knallar glatt in mellan skacklarna, och när de går emot ordentligt i svängarna flyttar hon bara snällt undan benen utan att byta riktning. Idag har vi gått över stock och sten, och hoppat till för en hund. Hon bryr sig inte jota, så nu ska vi nog gå vidare till nästa steg, vilket jag inte minns nu vad det är. Ni som är erfarna, var gör ni efter att hästen gått bra med inkörningsskackel med bred tvärslå där bak?

Lite bilder tagna av medhjälparen, när vi trötta var på väg hem. Igonorera tömkonotrollen :confused::
September08071.jpg

September08073.jpg

September08076.jpg

September08082.jpg

AMK, det börjar bli dags för mig o gå vidare med min lile grå och hans inkörning.. O då kom jag att tänka på dina bilder i den här tråden, hur har du gjort denna inkörningsskackel? hur långa skacklar, hur har du gjort för att fästa den i selen? Skulle bli jätteglad om du ville berätta lite! :)

Den ena av mina killar, Pippin, var också väldigt skeptisk mot skacklarna. När vi började med lite inridning upptäckte vi att han var också rädd för andra saker runt kring sig. Vi tog time out och bara övade det som kallas "sacking out" i Westernvärlden. Alltså vi hängde och fladdrade olika saker runt och på honom (typ som du klappar Tumme fast mycket mer). Från början var det bara en vojlock, upp till plastpåsar i hand eller viftande på en körpisk mm mm
Till slut blev det att han kunde stå still för det mesta och vips (till min förvåning) var han även lugn nästa gång vi provade med skacklar - verkligen en bonus.

Jag har börjat träna agility vilket innebär ungefär det du beskriver bland annat! Kan vara ett tips också. =) Passar stora som små hästar.

*knapplån*

Jag har nog inte skrivit här på väldigt länge, men idag är jag så glad, så idag får ni en liten rapport från oss.

Lotta, paint, -07. Longerad, tömkörd mycket, dragit folk som "hängt emot" i draglinorna, dragit svängel.
Idag hakade vi på däcket efter en periods vila från lokselen.

bild060_143899231.jpg

:banana: SÅ duktig häst! Hon brydde sig inget alls! Vi stötte på stolpar, guppade över knölar och stenar, gick på lutande vägar, i backar och på olika underlag - Lotta stencool! :love:

På torsdag upprepar vi dagens moment så att vi sen kan haka på det tyngre däcket, stocken och till slut skaklarna (i olika steg). :banana:

Jo, förresten; så här ser Lotta ut:
bild054_140740773.jpg

HÄR en video från i vintras

Tack, det tycker jag med! :D

Här är senaste videon från oss:

Här är videon innan, en liten Gör-inte-hemma... Lotta trampade på ena draglinan och blev sur för att det tog emot när hon ville gå.

:D Hon är expert på dem! :D Har inte sett nån annan HÄST göra såna, bara getter och små lamm. :rofl:

Längtar efter att sätta igång med Tummen igen nu snart. Om en vecka har han fått vila en månad så då tänker jag börja lite smått med miljöträning. Sitter och försöker göra en plan för hur jag ska lägga upp träningen nu så det ska bli så bra som möjligt. Ska träna jättemycket miljöträning och ev ställa ut vagnen i hagen med typ hö mellan skaklarna så han får vara runt den mycket. Vill ha han helt orädd nu innan han sätts för vagn igen eftersom det kändes som det blev lite tokigt och han blev mer stressad nu innan vilan.

Har kört mammas shettis lite nu på slutet och hon är ju oxå nyss inkörd men huuuur cool som helst men när jag gör det så längtar jag så grymt efter att få köra min lilla Tumme istället! :love:

Ja det är väl dags för mig att ge mig in i den här tråden igen!

Jag har en "liten" arabhingst på 2 år, 158 hög som nu har börjat sin utbildning. Tanken är att jag ska tömköra mkt, överallt för att befästa allt och få framåtbjudning, trafiksäkerhet osv ute i naturen. Jag ska troligtvis även öva lite med en bom på sidan om jag får hjälp av en vän. Men för resten så kommer han lämnas iväg till någon mer kunnig.

Igår hade vi iaf första tömkörningspasset på 1 år typ. Vi övade styrning och start o stopp. Och han var riktigt duktig på att stanna och stå kvar faktiskt! Han stod 4 meter ifrån mig, med slaka tömmar utan att röra en fena i säkert 10 min. Värt att veta att det är en mkt social häst, så jag är väldigt imponerad!

Bildbevis på underverket!

Vilket snyggo!!

Tömkör Gulliver fram och tillbaka ute i skogen.
Ibland går det toppen, ibland säger Gulliver att han inte alls tänker gå åt det hållet jag vill! Stångar mig blodig på denna häst ibland! =)
Har fixat ihop en otroligt snygg släpa vi ska ut och träna med nu!!
Gjorde en fantastisk upptäckt häromdagen med!!
Varmblodets bröstsele passade även på Gulliver! Inte dumt alls sa plånboken!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 176
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 946
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar