Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vart är ni andra, kom igen nu ;-)

Här kommer bildbevis från dagens träning, Tummen var sååå duktig :-) :love:
Visst! Kul att det går så bra för er. Jag som lämnade kameran i bilen igår :(

*kl*

Då har vi avklarat vår första träning med Nora och det har varit en så skoj helg! Vi tränade med "stök" med vagnen för att han ska tycka att den är ännu mer ok och sen drog han mig lite. :banana:

Här kanske vi kan få vara med!!
Jag, Filippa 25 år. Gulliver även kallad Gullet/Gullefjun 5 år.
Gulliver är nordsvenskbrukshäst som är lite tömkörd och sutten på.
Nu har vi satt igång!

DSC00817.jpg

Gulliver!

DSC00377.jpg

Åker med och försöker få Gulliver att gå framåt!

Har ingen bild då vi tömkör tyvärr men det kommer!
Just nu letar jag sele till honom med... Ingen idé att tro att varmblodets bröstsele passar! :d

Tackar!!
Får uppdatera med lite bilder på eventuell tömkörning snart!!
Ska bara pilla ihop en tömkörningsgjord!!
Min egen gick inte runt Gulliver, detsamma med stallbons! Tjockis!!

kl.

Åh, det är ju precis en sånhär tråd jag behöver nu. hoppas jag också kan få vara med här! :o

Jag har ett inkörningsprojekt på gång här på gården.

En maxad C-ponny på 16 år iår, som tidigare har gått som ridskoleponny. Korsning new forest och konik.

Jag har varit ute och tömkört honom i två veckor nu och han sköter sig som en klocka. Nu är det dags för nästa steg, ska försöka komma över några draglinor och se hur han reagerar på detta!

Bild på lille grå kommer!

Spännande! Du är så välkommen :-)

Tummen och jag var ute på tömkörningstur i härligt soliga skogen idag. Han skötte sig riktigt bra men på väg hem när jag stannade i en korsning och skulle köra lite volt så började han lägga tungan över hela tiden.... han var sur för att vi inte bara skulle gå hem men det känns ju inte bra om han ska hålla på och lägga tungan över.....

DSC00918.jpg

Var ute och släpade däck häromdagen!
Det gick jättebra tills vi gick förbi en hage där det stod hästar som blev jätterädda för mig, Gulliver och däcket.
Då kom Gullet på att det kanske var farligt att släpa däck!

Idag släpa vi PET-flaskor med skrot i. Inte alls farligt var det!!

Men han tappar framåtbjudningen!
Vänder, vill gå hem osv!

Kolla in närmare på! Orkar inte dra hela historian! Men kom gärna med tips!
gulliversresa.blogspot.com

Läste din blogg, bestämd liten(stor) kille :D

Det kommer nog gå fint ska du se, tappa inte lusten bara. Han låter som att han är ganska "unghästig" än, kanske ni behöver ha med ledare ett tag när ni går ut som bara korrigerar då han ska vänta osv så ni kommer över det jobbiga just nu bara. Bara en tanke, vet ju inte hur mycket ni tömkört tidigare!

Nää än har jag inte gett upp!
Han är "bara" fem. Men har varit med om mycket tråkigheter redan tyvärr...

Vi har inte tömkört alls mycket!!
Får släpa med "farbrorn", mitt 16 åriga varmblod som "stöd"! =)

Ah ok, ja har han varit med om mycket tråkigheter får man väl ta det extra lugnt! Du ska se att han blir en finfin körhäst! :-)

då har jag tömkört min lille grå med draglinor (eh läs grimskaft :p) för första gången, och det var väl inget alls tyckte han. Duktige lille plutt! :laugh:

Efter att vi hade börjat gå så insåg jag att det visst blåste ute idag, och det var inte lite.. Men det rörde honom inte alls, nångång blåste grimskaften in under honom, varpå han lyckades trampa på dem. Och.. ..ingen reaktion alls från honom, han stannade ju för att det tog emot, men han stod still och vände huvudet mot mig, precis som om han sa: du, det har blivit lite knasigt här, kan du fixa?

Nästa gång får jag ta med något som låter ut och kolla hur han reagerar på det..

Han är så duktig mil lille grå, och det verkar som han verkligen uppskattar detta!

Va härligt! Själv sitter jag och längtar till ikväll för då är det körträning igen :love:

Idag har jag kört Tummen utan ledare för första gången! :love: han var jätteduktig men jag var nervös som f*n! Hahahaha Måste tuffa till mig till nästa gång för Tummen kände ju av att jag var nervös! :D

Hihi, jag förstod att man skulle hitta dig i den här tråden nu :rofl:

Duktiga Tummen :love:

*kl*

Vill att det ska bli kväll så jag får åka iväg och köra! :) Hoppas kusken är lite mer avslappnad idag nu då :D

DSC01014.jpg

Det går bättre och bättre med tömkörningen!
Nu vill han i alla fall gå ifrån stallet! =)
Han vill framåt och verkar tycka det är spännande! Visst träffar vi på patrull ibland men vi löser det, kompromisser är våran grej!

Tack. =) Ingen aning faktiskt, köpte den av en privatperson..

*kl*

Var bra längesen jag skrev här :O Elma har vi i alla fall lagt ner inkörningen med och hon är nu utlånad som enbart sällskapshäst och bor nere i skåne..

Tabasco ska jag försöka börja med igen tänkte jag =) Han blev ju inkörd i somras men blev sen skadad så jag han aldrig köra honom när han kommit hem. Har tömkört honom endel vilket går bra, igår fick han gå med hela selen inklusive baksele på volt i alla gångarter. Testade även dra däck vilket gick sådär.. Han fick halvt panik två ggr och snurrade in sig, lugnade dock ner sig fort trots massa remmar runt benen så det var ändå bra gjort av honom, =) Ska testa dra däck snart igen men då med fler medhjälpare =) Funderar även på om man skulle skicka iväg honom på inkörning nån månad i sommar, då en ordentlig inkörning med hans vagn och sele, :)

*KL*

Jag hoppar inte här igen med en liten uppdatering.

Jag har kört Maiden, mitt 3-årssto, några gånger nu och det går kalasbra! :D Hon är så duktig och cool så det är knappt trovärdigt. Igår travade vi rätt mycket och jag märkte att hon började få bättre och bättre dragteknik ju längre hon fick sträcka ut och bara tuffa på. Hon börjar liksom bli mer bekväm med vagnen nu och kan slappna av på ett annat sätt både mentalt och fysiskt.

Chino är så gott som inkörd och om möjligt ännu coolare än Maiden. Han bryr sig verkligen inte ett smack om vagn, däck, höga ljud, skrapljud, skaklar, linor, pisken, etc. Han bara går på i godan ro och tittar på omgivningen istället.

17-åringen som är här på inkörning går det lite långsammare med. Hon ogillar skarpt att ha linor och skaklar omkring sig, på sig, emot sig... Men vi jobbar vidare med sånt och tar det i extremt små doser så att hon aldrig får panik utan bara blir lite obekväm. Förhoppningen är att hon ska gå i vagn, avslappnat och pålitligt, i slutet av april.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 423
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
26 183
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 946
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar