Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
*kl*
Idag har Putte fått gå med träns och sele på sig Han var inte det minsta besvärlig eller bråkig som jag räknat lite utav. Enda han reagerade på var när man skulle sträcka sig efter bukgjorden. Han gick snällt med, lite stirrig när vi gick förbi den andra hingsten som stod och skrek och stegrade sig mot honom, men det kanske man inte kan klandra honom för
*kl*
Nu har Putte även följt med på släp när jag körde min andra lilla. Han är inte det minsta rädd för vagnen, försökte snarare äta upp dynan jag satt på Största problemet är att han verkligen inte tänker frammåt utan man får snarare släpa med honom. Tyvärr tror jag att det har med att han är lite hov öm men vågar inte sätta skor på honom ännu då han 1: så pass ohantarad sedan tidigare att man inte kan ta på hela honom ännu & 2: har jag otur för jag hem hästen jag sålde om en månad och vågar isåfall inte släppa ihop dom med honom skodd >___<
Än så länge har jag bara märkt lugnt och stabilt psyke på honom.
Även om det har hänt väldigt mycket på två dagar (6 timmars transport färd, halvt-mördad av nya betes kompisar....)
Han är idag bara vardagshanterad, ledd och petad på
Men vi har inte brottom och kommer att se vart färden bär!
Han är dessutom väldigt tunn och ofärdig, ser ut som en liten åring.
Tummen och Tia har nu fått börja käka hö vid rockarden, släpar in denen stund varje dag i hagen och kastar runt den lite och sen hö mellan skaklarna och bredvid. Tia tyckte att det var mkt skumt i början, haha när jag ställde in den första gången och la gräs mellan skaklarna stod de 1,5 meter bort bredvid varandra och funderade hur de skulle lösa problemet Men nu äter och lugnt så det går framåt :-)
Nu äntligen har jag hittat en rockard
Tyvärr ingen broms men svängel finns i alla fall. En från drive out en äldre med bildäck på.
Ska hämtas nästa helg, kan inte vänta
Hur har ni gjort med era hästar som inte riktigt är vana med baksele?, jag menar när det blir tryck på den... Jag har ju tömkört mycket med baksele på och har då haft den ganska spänd men inte så hårt, måste ju kunna trava utan att den "bromsar"
Skulle tömköra Tummen idag, första gången sen innan hans vila och han ville inte alls lyssna, tok va envis han är! Han skulle ut ur hagen hela tiden, tom när jag hade stängt skulle han till utgången hela tiden, kämpade som en TOK i 30 minuter sen hade det äntligen gått fram att jag inte skulle ge mig haha då kunde jag iaf nöjt ge mig!
Har efter mycket tänkande valt att köpa shettis nr 2 där jag har min stallad. Så blir Nalle och inte Putte jag kommer skriva om i denna tråd.
Nalle är en mini-shettis hingst på 6 år. Blir lite "lättare" med honom då jag slipper köpa ny utrustning och vagn speciellt för honom då han kan dela sele och vagn med minisen som jag sedan tidigare har Hoppas även på i framtiden kunna köra par men Nalle och min Prins
*kl*
Idag har Nalle fått följa med när jag körde Prinsen Han brydde sig inte alls om vagnen och gick många gånger emot skacklarna utan så mycket som en reaktion Så han verkar väldigt lätt så. Har även trstat selen på honom vilket han inte brydde sig om heller Tog och mätte dom idag och Prinsen (han som är inkörd) är ca 80 cm hög medan Nalle är 82 cm hög
Tummen har fått ett tömkörnings och gå över skaklarna pass :-) Han skötte sig mkt bra, tror han börjar komma ihåg vad som gällde under tömkörningen nu. Rockarden är dock läskig än fast nu bara då den är bakom honom, går duktig fram till den och över skaklarna utan problem men backa mot den vill han inte för då kan den äta upp honom! :-p Tror att jag ska ordna lite bommar han får backa över!
Tabbe ska förhoppningsvis på vidareutbildning/"inkörning" i Augusti så det blir till att börja renovera vagnen nu då han ska köras med sina saker =) Vet inte riktigt hur jag ska göra med skaklarna dock. Dom är ju för brett isär som det är nu och jag skulle vilja vinkla in dom samtidigt som jag helst vill ha dom justerbara. Är det någon som har tips på hur jag kan göra? Gärna närbilder på lösningen med? =)
Så här ser den ut nu:
Ska byta ut "golvet" med och vill gärna ha tips på vad jag ska ha för "golv"
Halvkass bild:
Har funderat på smala brädor med lite mellanrum så vatten och smuts kan åka igenom, vad tror ni om det?
*kl
Jag har varit borta från den här tråden i evigheter, men började skriva om min Pemba som jag lyckades köra in för några år sedan. Hon dog tyvärr i kolik, varför det inte blev mer att skriva om... men, jag har ju hela tiden haft en morganhäst som nu är tre år, och som jag håller på att köra in. Han har gått med vagn några gånger förra sommaren, och är vinter körd med pulka och släpa. Den här veckan ska han introduceras till en liten pinnharv, som han ska kratta parkgångar med på gården. Förhoppningsvis får jag också hjälp senare i sommar med att sätta honom för vagn, själv känner jag mig lite osäker och vill ha med någon mer erfaren första gångerna.
Mitt hopp har tänts igen :-p Tummen har varit superduktig ikväll! Vagnen är äntligen fixad, ett däck har varit trasig så jag har inte kunnat flytta den. Men ikväll tömkörde vi över skaklarna, över pressening och lastpall mm och sen tränade vi att han skulle stå och jag kastade omkring vagnen bakom honom och kom med den över honom flera gånger och dumpade i han men han stod så fint och lugnt!
Vilken duktig en! Jag borde också ta fram min vagn någon dag och låta Lirio bekanta sig... synd bara att vagnen tar sådan plats, jag borde hyra garageplats för den
Här kommer några bilder på Lirio, som nu dragit en liten pinnharv på våra parkgångar. I början tyckte han att det var lite märkligt att det var tungt att dra, men sedan kom han igång fint.
Hästhantering
Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.