Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*
Själv sitter jag och funderar hur jag ska göra med Tummen. Vi brukar ju hårdträna fre-sön men juag är så förskyld nu och känner mig lite konstig i lungan så jag ska nog inte anstänga mig så mycket. Blir nog att vi tömkör lite på volt bara och tränar lite med vagnen.

Ja jag håller tummarna för det jag med!!
Vi var på´t igen direkt efter, för att avsluta på ett bra sätt. Det gick bra!
Vi får fortsätta i helgen! =)

Kl

Var spekulant i somras på ett föl. Har inte kunnat släppa honom riktigt... Mig veterligen är han fortfarande till salu. Har dock egentligen inte planerat att lägga pengar på en häst. Men vem vet, snart har även jag kanske också ett inkörningsprojekt...?

Va spännande! :D

*kl*

Tummen har varit ute på ett riktigt pass och han har varit superduktig! Först tog vi oss en utmaning och skulle gå igenom dansbanan i närheten av oss med däcksläpan. Det innebär en liten grudväg med massa skrot på sidorna och gå igenom staket in på området och gå mellan två hus där det står bänkar mm. Han har aldrig gått där tidigare men skötte sig kanon! Stolt! :love:
dansbanan.jpg

Sen tränade vi svängar och halter. Han behöver träna mer på halter, vill inte gärna stå stilla nån längre stund men lyssnar bra ändå. Fast när jag spänner för när vi ska gå står han som ett ljus då vet han att han måste stå stilla!

Jag var tvungen att fiska upp kameran och filma honom när vi tränade svängar. Han var sååå duktig, korsade benen jättefint som bakdelsvändning när vi skulle gå så snävt vi kunde :love:

http://www.facebook.com/video/video.php?v=2383304854730

Åh vad duktig han är! Jag har också tömkört mina idag. Först tog jag ett pass med kedjor hängande på båda sidor, körde lite på grusvägen och ridbanan. Sen in i stallet och på med den tyngre släpan och körde lite med den på ridbanan. De var väldigt duktiga på att svänga, vi har också problem med halterna. Stå stilla är tydligen jättejobbigt.

Tack :D

Ja idag hade vi några diskussioner om halterna. Jag försökte övertyga honom att det är sköööööönt när vi gör en halt för då kan man viiiiiiila :D Efter några försök så stod han jättefint några gånger tills vi kom för nära hem då vart det lite svårt igen :)

För övrigt så bestod Tummens tur idag av ännu en utmaning :-D Att tömköra med däcket upp på lastbilsgaragets parkering uppe i skogen där det står massa farliga grejor, lastbilar, bilar, kontainrar, snöblad mm. Han tyckte det var jätteläskigt men gick på jättebra ändå! Sen en tur i skogen och sen tränade vi halterna och svängar. Sen gick vi en sväng med vagnen både att jag bara höll den och att den var där den ska vara på Tummen fast inte isatta i öglorna och han är sååå duktig! :-D Vill bara hä på vagnen riktigt nu, vi börjar känns oss riktigt redo! :d

skogen.jpg

Senast ändrad:

Vad mysig han är. Det är något visst med de små ponnyerna.

Vad använder ni för körbett och träns?
Nu i början har jag använt ett vanligt träns och en vanligt tränsbett till Nova, men till selen jag köpte är det ju ett körträns med skygglappar på som jag inte har använt. Jättefint men är tveksam till att ha skygglappar. Hur gör ni andra?
Det går ju att köpa nya sidostycken så man inte behöver ha skygglapparna på. Det är ju snyggast att ha en komplett sele.
Har nu kört Nova själv både lördag och söndag och det har gått bra. Kan hoppa till lite när hon börjar trava för det blir ju ett litet ryck i vagnen men lugnar sig snabbt.
Travade en längre sträcka på en åker och när hon kom in i en lugn, fin trav gick det jättebra. Det bara flöt på. Kul.

Åh vad roligt det måste vara att köra sin egen häst, längtar tills jag också är där! Tycker det låter som en trevlig korsning på din häst, hon borde ha ett kanonpsyke :)

Jag har vanligt träns till mina ponnyer, jag har också funderat på det där med skygglappar om det är någon fördel att ha det? jag vet inte men det hade varit intressant att veta.

Har tömkört mina med släpan idag också och sen ledde jag dem ett halvt varv var runt ridbanan med vagnen "över" dem, ungefär där den kommer vara fastspänd sedan. Silver har varit rädd för skaklarna innan men idag var hon lugn och jag tror hon börjar acceptera vagn inklusive skaklar.

Jag har ett körträns utan skygglappar, var det som följde med, har även vanliga träns jag använder. Har oxå funderat på det här med skygglappar, om det finns nå fördelar men har väl fått mest svar att det iaf är bra då man kör par så att de inte ska reagera då de andra får "pisken" på sig mm.

Jag har numera ett grodbett till Tummen. Har provat vanligt tränsbett, rakt, tredelat, applemouth mm men han har inte gillat nått nå speciellt mycket och dessutom är han väldigt stark. Jag köpte grodbettet och provade det men det satt inte alls bra så jag hängde undan det men sen här för ett tags sen tog jag tag i det igen och omformade det lite, fick böja ut övre delen så det intetog i och kapade kedjan och när jag provade det då så låg det som en smäck, Tummen gillar det skarpt, tuggar och har sig inget och dessutom behöver jag använda bettet mycket mindre än tidigare. Är väldigt nöjd!

Tråkigt, vad var det som hände?

Vi tömkörde och han vände sig mot mig i en halt (dålig vana, vi håller på att jobba bort den) och tog ett steg bakåt. Då gick fästet till svanskappan/bakselen av och hasade ner över svansen och bakbenen. Han var inte riktigt beredd på det och tog ett skutt framåt och blev rädd när han höll på att landa på mig! Sen drog han några repor i full galopp innan han gick omkull i boxen... Ingen bra dag minst sagt :(

Däremot verkar han inte tagit någon direkt skada av det hela, jag tömkörde lite till när han fått lugna ner sig och det gick bra, förutom att han fått för sig att han ska svänga åt motsatta hållet mot vad jag styr. Så nu backar vi ett par steg och börjar om igen. Det har nog helt enkelt gått lite för enkelt och snabbt.

Det har ju gått väldigt lätt med honom, första gången vi tömkörde var det som att köra en betydligt vanare häst.

Bilder från mig och Gulliver idag!
Vi övade med rockarden och efter det blev det lite tömkörning i skogen en sväng!

DSC01416%2B%25282%2529.jpg

DSC01417%2B%25282%2529.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Han är så söt :)

*kl*

Min man har tagit med sig rockarden till jobbet så han är där och jobbar på den nu. Ska bli så kul att få den lite tillfixad!

Han ska korta skaklarna, fixa till längst fram på skaklarna så det blir bättre, höja sätet lite, flytta om bakseleöglorna lite och bredda axeln så den blir godkänd för högre tävlingar oxå. Är så spänd på hur det blir! :D

Nu är vagnen hemma igen och jag är så nöjd! Det blev jättebra och jag kan inte ens se vart han byggt om för den ser ut precis som innan bara bredare och med kortare omarbetade skaklar! Längtar till imorgon för då ska Tummen få prova den så jag får se att vi inte kapat för mycket :eek::D

:D Ska fixa det imorgon!

Vagnen passade super iaf, så glad!! Efter tömkörningspasset gick vi till dansbanan och där drog han den fram och tillbaka (satt inte fast så) och han vände till och med med vagnen och fick även gå med den hela vägen tillbaka till huset! Min duktiga kille! :love:

Just det, har ju kommit på ett enkelt sätt att träna bakselen oxå! Så enkelt så jag fattar inte varför jag inte kom på det tidigare! jag satt fast ett långt grimskaft i ena skakelöglan, lät grimskaftet gå runt bakom rumpan där bakselen ligger oxå ledde jag tummen och kunde gå och dra i "bakselen" samtidigt, fungerade jättebra!

Här kommer bild! Fast det är lite svårt att se vad vi gjort, speciellt eftersom den inte sitter på Tummen nu och jag inte sitter i den för ombyggnationen är mest att vagnen sitter bättre på Tummen, att jag sitter högre och bättre samt att den nu är rätt avvägd.

Här är en förebild, det vart lätt bakåtvikt, jag satt platt som på toa och skaklarna var för långa!
CIMG2158.jpg

Här är den nya versionen! Sätet är höjt så jag sitter mycket bättre och skaklarna är avkortade, bakselefästena är flyttade oxå är den breddad så den är 125cm . Det kommer vara roligare att visa då Tummen drar den :D
2011-11-18144503.jpg

Vad fin den blev! Vad kul att han fick dra den lite och att allt gick bra!

Vi har idag gått lite längre med vagnen. Vi övade även lite svängar över vägen, flera ordentliga svängar och lite trav. Allt gick bra. Jo, och så gick vi längre och längre bak så att vi till sist båda gick bakom vagnen. :laugh:
Herrn gick på så lugn och snällt så, tyckte bara det var roligt! :bump:

I morgon blir det promenad igen och lite längre tror jag nog, ska även se om han är lugn så ska min medhjälpare få sitta i en stund i taget, så det blir lite mera tyngd. Gäller att passa på nu innan snön kommer. Jag hoppas på att släden vi har hemma hos mamma skall vara i kördugligt skick (har inte sett den på länge så jag kommer inte ihåg) för i så fall ska vi nog ta hit den och så blir det att öva med den sen om det kommer en massa snö, *hoppas, hoppas* :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar