Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack så mycket för svar!

Ja han är underbar min lilla islandshingst :love:

Okej, låter som en bra plan :) Vill inte ha bett i munen än som du skriver, så tar och tränar i grimman.

Kan man börja med att en medhjälpare går vid hästen som han är van vid medans jag går bakom? Tänkte ta det väldigt långsamt med honom. Han är väldigt mentalt stabil redan nu så vill inte förstöra det genom stress.

blir att "träna" lite smått fram till sommarbetet sen ska han gå där och bara vara häst till Oktober sen efter det kanske skicka honom på inkörning om han känns redo.

Målet är att stärka hans balans innan inridningen :) Plus att det verkar ju vara skitkul att köra häst! :D

Till våren vill jag även gå tömkörningskurser så jag lär mig ordentligt.
Några tips på övningar? Hur anser ni min plan vara?

Min häst och jag har tävlat i något som heter "trail-in-hand", och där ska man kunna rygga hästen för hand mellan ett par bommar som ligger ganska smalt. Därför hade vi övat mycket på att backa spikrakt, och han var van vid att hovarna kunde slå i.

Hur reagerar din om han går över en markbom, och tar i med hovarna? Tycker hästen det är obehagligt kan man ju ta något smalare än bommar, t.ex smala pinnar. Men då har man något att förhålla sig till i sidled, och hästen får bli medveten om att man kan nudda utan att det är obehagligt.

Han reagerar inte ett jota om han slår i något annat med hovarna (typ grenar, sten, bommar, terränghinder osv). Det är kanske en kombo av att det är metall och att han ska backa in mellan något smalt? Han reagerar inte alls om han river hinder/slår i markbommar vid hoppning heller, även om han inte är den nonchalanta typen som bankar i allt i han väg :p Han försöker kort och gott alltid göra så gott han kan och vill förstå, det med skaklarna har jag dock inte kunnat hjälpa honom med ännu :)

Bommar var ju smart :idea: Jag har ingen ridbana eller hinder hemma så jag hade inte en tanke på det :o Men det ska jag def testa i framtiden :bow: Är ju jättelätt att variera avstånden/bara ha en bom tex.

Jag brukar försöka "kopiera" problemsituationen men göra den lättare för hästen, så att den lyckas. Sedan utökar jag successivt, tills jag är i samma situation där jag tidigare fick problem.

I ditt fall kanske jag skulle göra såhär:
1. Ta några vanliga pinnar (vägpinnar, vad som helst), lägg på marken. Du vet redan innan att hästen kommer tycka det är superlätt att backa mellan dem.
2. Lägg samma pinnar med ena änden på en höjd (ex. sten, pall, spånbal/halmbal), så att de liknar situationen med skackel.
3. Testa på samma sätt, men med pinnar eller skackel som är väldigt lik dina vagnskacklar i storlek och material.
4. Testa i vagnen.

Jag vet ju inte om det funkar för dig och din häst, men kanske gör det det.

Senast ändrad:

Man kan säkert ha medhjälpare i början. Men jag tycker inte att det behövs och jag bedömer att det blir mindre säkert. Varför vill man ha medhjälpare? För att lugna hästen om den blir orolig? För att hjälpa till att svänga? jag menar absolut inte att vara dryg, försöker bara förstå vilka fördelar det kan ha.

Gud, jag låter ju som en stirrig fjortis som precis upptäckt smink :angel:

Jag är nog likadan hihi. Har fått höra ganska många kommentarer här hemma om mitt vagn och sel surfande...

Din pålle blir nog en bra körhäst, låter så på temperamentet i alla fall :)

Min nya vagn kommer imorgon kväll, jag beställden en Oxer från Jäboruder! Det är en enklare rockard men jag tror det blir ok att börja med, så får det bli något fräsigare sen om intresset håller i sig :)

Nu är det bara sela jag ska ha fatt i också.. funderar på startselen från drive out som flera verkar nöjda med?! får ringa försäljaren imorgon och diskutera storlekar. Om jag inte hittar något annat spännande.

Sant, tänkte mest på att ha någon där framme första gången så han förstår att han ska gå fram fast jag är bakom han. Men kanske finns något bättre sätt att visa honom? Eller så bara förstår han direkt :)

Tror jag med. Skulle aldrig vågat om han var mer på hugget av sig.

Åh vad roligt attt leta körutrustning!

Försökte googla på din rockard, är det den med blå skaklar? Kör du shettis?

Jag vill ha en rockard man sitter högt upp så man ser över hästen.
En lätt variant som inte är byggd på bilaxel. Till det blir det bäst med en vanlig körsele och baksele, tror jag. MEN får nog lugna mig lite först :angel:

Blir att köpa en enkel tömkörningsgjord nu och sen när han är 2,5 vill jag beställa en formsydd till honom i mörkbrunt! Har lite egna önskemål på designen :D

Just, jag förstår hur du menar. Har du någon gång "vallat" hästen framför dig när du leder? Det kan vara en bra start, så att den vet att den kan gå framför matte.

Min häst lärde jag genom att bara ha tyglar och träns/grimma i början. Först stod jag i höjd med bogen/sadelläget, och drev hästen framåt med röst, mjuk förhållning i tygeln samt eventuellt dutt i sidan. Så fort den tog ett steg fram berömde jag mycket, och stannade den igen ignorerade jag det. Efter några minuter har mina begripit att det ska gå fram. Därefter har jag sedan börjat svänga, och när hästen kan skritta, stanna och svänga har jag börjat dra mig successivt bakåt (och förstås då börjat med tömmar när tyglarna blivit för korta).

På inkörningskursen jag varit med på ett par gånger är det en gubbe som i många år kört in sina 18-månaders nordsvenskar. Han kör dem då i grimma, och drar naturligtvis inte i särskilt långa pass. Men de har dragit släde med passagerare när kursen är slut. Och de verkar tycka det är mycket roligt och gör ett lika bra jobb som de andra hästarna. De verkar också bli bra skogshästar efteråt. Men bra eller dåligt med så tidig inkörning har jag ingen åsikt om, för jag vet för lite om det.

Just, jag förstår hur du menar. Har du någon gång "vallat" hästen framför dig när du leder? Det kan vara en bra start, så att den vet att den kan gå framför matte.

Nej det har jag inte, men ska absolut testa!

Min häst lärde jag genom att bara ha tyglar och träns/grimma i början. Först stod jag i höjd med bogen/sadelläget, och drev hästen framåt med röst, mjuk förhållning i tygeln samt eventuellt dutt i sidan. Så fort den tog ett steg fram berömde jag mycket, och stannade den igen ignorerade jag det. Efter några minuter har mina begripit att det ska gå fram. Därefter har jag sedan börjat svänga, och när hästen kan skritta, stanna och svänga har jag börjat dra mig successivt bakåt (och förstås då börjat med tömmar när tyglarna blivit för korta).
Jag kan gå bredvid honom och han lyssnar framåt bra framåt och stanna från det läget. Ska backa mer och mer alltså tills jag är bakom honom. Japp tömmar måste införskaffas också. Va tror du är bäst, vanlig lädergrimma som jag har till honom nu, repgrimma eller bettlöst träns?

På fredag åker jag dit igen och ska försöka så jag kommer bakom honom. A & O för mig är en häst som tänker framåt och då känns det klockrent att köra in honom.

Åh tack! Är så kär i honom, har väntat så länge på att äntligen kunna köpa egen häst igen, så går man och blir kär i en 1 åring (nu snart 2) så typiskt :D

Intressant! Ja travhästar är ju inkörda tidigt också. Dock så tänker jag leka fram lite arbete nu och vill han inte så vill han inte. Tänker inte sätta krav från till hösten.

(Typiskt, nu längtar jag till hösten. Måste lära mig njuta i nuet.)

Men det ska ju finnas ganska mycket körkunniga i Skåne så får se till att komma i kontakt med någon. Sett en del annonser för körkurser på blocket. Ska kolla runt lite sen boka in mig på någon kurs. Borde man kanske redan nu bli medlem i något körsällskap? Är faktiskt intresserad av det på riktigt och skulle vara hur kul som hllst att faktiskt kunna köra i dressyr(?) utöver "hobby".

Jag kör welsh mountain, så de är snäppet större än shetland. Nej bevare mig väl en blå rockard vill jag inte ha, det har jag redan en och den har jag tänkt måla om till svart. Om jag nu orkar fixa till den (svängel)

Kanon att han redan är van att gå lite framför dig. Jag skulle köra på lädergrimman, och se till att den sitter lite tight runt nosen så den inte glider för mycket.

Det är ju så otroligt roligt att köra! Jag är nybörjare (min första häst jag körde in dog precis när hon blivit inkörd), och tycker verkligen att det förstärker kommunikationen mellan mig och hästarna, och det har varit väldigt rätt att rida in dem när de redan kan alla röstkommandon, är orädda för att något skramlar eller rör sig runt benen och har sett mycket av miljön omkring.

Dom är så vackra. Aha då gled jag nog in på fel sida.

Ja måla, mycket roligare att åka runt i en "fin" vagn :p

Beklagar. Aldrig lätt att mista en vän.

Kul att höra att det är lättare att rida in dom sen, det låter logiskt.

Ska bli jättespännande att sätta igång. Kommer uppdatera med bilder :) Sen får ni gärna ha mycket synpunkter!

På fredag åker jag dit igen och ska försöka så jag kommer bakom honom. A & O för mig är en häst som tänker framåt och då känns det klockrent att köra in honom.

När jag förberedde mitt förra russ för inkörning började jag gå bredvid, och höll tyglarna som om jag red, och så backade jag successivt. Det var bara ett problem, jag gjorde det alltid från vänster sida! Så när jag väl började tömköra, och så småningom köra in, så var allt som gjordes från höger sida konstigt. Så mitt tips är att du varierar sidan du går på, gärna när du bara leder också. Lycka till!

Ahh smart! Går alltid på vänster sida så det är något jag måste träna på. Bra tips! Är din inkörd nu? :) Inga härliga bilder att dela med dig av?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 940
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben