Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Duktiga ni är! :)
Håller också på med trick och nu har jag börjat få hit en tränare med för att utveckla oss mer, jätteroligt som omväxling i den andra träningen :)

Åh så skoj det såg ut! :D

*kl*

Idag blev mina småttingar vaccinerad och de är så trötta, så trötta nu. Båda sover i hagen varenda gång jag kollar ut.

Min vagn är iaf iväg på ännu mera ombyggnation nu så det passar bra med vaccineringen. Vi ska som sagt flytta bak hela axeln så vagnen blir bättre avvägd, jag tror att det kan bli riktigt bra!

*kl*

Nu vet jag inte om ni redan har löst problemen (har inte läst hela tråden) men såg att Lazer och the_connemara hade hästar som inte backade rakt in mellan skaklarna. Jag bara funderar lite: ställer ni hästen rakt framför skaklarna och sen backar hela vägen in?

Det vi gjorde på min gamla 4H-gård (med nordisar och fjordar och ett och annat russ) var ett ganska fiffigt knep. Nu ska vi se om jag kan förklara dethär bra.

1. Ställ hästen vinkelrätt mot skaklarna (alltså som att ni ska gå över cavaletti) med dig själv framför hästen (i träns).
2. Led långsamt, steg för steg, hästen över skaklarna tills bakhovarna är innanför skaklarna. Viktigt att gå långsamt och flytta ett steg i taget.
3. Flytta hästens framdel, steg för steg, tills hästen står med bakbenen mellan skaklarna och frambenen framför.
4. Backa ev nåt steg så att hästen kommer i exakt rätt position.

Hoppas iallafall någon förstår vad jag menar, annars kan jag försöka rita en bild.

/ananya som saaaaaknar körningen något otroligt!

Lite sent men nu såg jag ditt tips oxå :D Tack!

*kl*

Nu har min vagn kommit hem igen och jag är så nöjd! Min man hade till och med tagit eget initiativ och förlängt hela "fotkorgen" så jag får bättre plats och får en säkrare körstil, dvs kan ha benen ganska rakt och mot sneplattan framtill, innan satt man som på en toalett med benen rakt ner ungefär. Jag är såååå nöjd! :love:

Ikväll ska iväg och dra vagn igen, ska bli spännande att se hur det känna att köra den nu! :banana:

Tänkte presentera mig och min lilleputt till prins som jag med hjälp av tränare håller på att köra in :)

Prinsen heter Eldur och är en 9 årig Islandsponny.
Vissa dagar är han lugn som en gammal ko och andra dagar har han studsbollar i fötterna på gott och ont.

Vi har inte kommit så långt då vi precis börjat.
Men vi har haft lite kedjor skramlandes på sidorna, gått å hållt en stolpe mot magen/benen och han har dargit mig i pulka 1 gång några varv runt stallplanen.
Denna inkörning kommer antagligen ta ganska så lång tid då han inte är så imponerad av att det låter och skramlar.
Han är även lite bakskygg men han är som tur är inte alls omöjlig.
Han måste bara hoppa och studsa i 1min eller 2 innan han behagar gå som folk med de läskiga sakerna.
Men vi kämpar på tills det går bra :)

Jag kan sågott som ingenting om körning och min skrutt är den första häst jag försöker köra in.
Så igår fick jag komma till min tränare och övningsköra med hennes häst och det var välbehövligt, jag behöver också köras in.
Hade polisen sett oss hade de nog stannat oss för blåskontroll med tanke på hur vingligt jag körde :o
Tur att hästen är underbar och hade överseende med mig och mina misstag..
Men hursomhelst blev jag ännumer taggad för det var SÅ roligt!
Men nu vill jag bara trava och galoppera för det kittlas så skönt i magen, precis sådär som när man är liten å åker i nedförsbackar med bilen :love:

Tränaren kommer ikväll igen så jag kanske uppdaterar med hur det gick då.

Ja precis, låt det ta den tid det tar :-) Det är ju olika för alla hästar! Tummen och jag har hållt på ett år för att komma hit, började innan jul -10. Han har tyckt att vagnen varit läskig och varit lite allmänt spänd när vi jobbat med vagnen eller släpor så vi har tragglat på massor med släpor och att bara träna runt vagnen, gå över skaklarna i massor, tömköra runt, runt vagnen osv. Men nu är vi på G!! :love:

Igår kväll var vi iaf iväg igen och det gick toppenbra! Han drog så fint men såg lite spänd ut i början bara men var ändå lugn. Sen travade vi runt hela fyrkantsspåret och det gick så bra! :love:

travar-1.jpg

Får sån grym abstinens av denna tråden men ändå envisas jag med att kolla den dagligen! Jag vill också börja nununu :D

Kanske ska jag börja fuskstarta lite? ;)

32862413.jpg

Här kommer en bild från när jag körde Silver förra helgen. Hoppas jag kan köra i helgen också, det blir nog inget idag.

Det var första gången jag körde på snö och hon tyckte det var lite obehagligt med det annorlunda ljud som blir då. Nu i veckan har jag övat med att ha henne uppbunden ute och dragit vagnen mycket bakom henne för att få henne att vänja sig vid ljudet och jag tycker hon har slappnat av lite. Hon är också en känslig ponny som behöver tränas mycket på allt läskigt.

Vagnen är den gamla som jag målat om, skaffat "golvmattor" till och gjort dyna både att sitta på och för ryggen. Bara svängeln som ska på också... Den nya har jag inte vågat köra med ännu, känner att jag vill träna mer med den här lilla vagnen först.

Va bra det ser ut! :banana:

Å äntligen har ni fått lite snö tänkte jag först då jag såg bilden :D

Ja det va trevligt med lite snö till slut :) Idag har veterinären varit här och tagit blodprov på Silver, för att se om hon är dräktig eller inte.

Det dröjer en vecka sa veterinären. Så vi får se, jag vet inte riktigt vad jag hoppas på :p Ett litet welsh mountainföl hade varit jättekul men samtidigt så blir det lite många hästar....

Har kört både med Dingla och Silver idag. Det gick bra, även om Silver fortfarande inte tycker om det knastrande ljudet så jag körde bara i skritt med henne, känns som om hon behöver öva en del på det här.

Va duktiga ni är! :)

*kl*
Vad kan man använda som "träningsskaklar" när man inte har någon vagn att tillgå någon? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 937
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar