Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Va roligt för er! :)
Den vagnen ser heller inte fy skam ut trycker jag, liknande sådan jag ska leta på till sommaren hade jag tänkt :)

Välkommen hit! :)

Kul med en annan som också ska köra in sin islänning!
Tips kan vara att miljöträna mycket - gå över presenning, dra presseningen efter eller andra saker som låter. Fästa en plastpåse på ett spö och låta hästen vänja sig med oljudet från påsen bakom sig.
Tömköra mycket då han lär sig att du är bakom och ibland utan att han ser dig.

Hoppas det kommer gå bra för er! Och vi vill se mycket uppdatering kring er träning! :)

Jo det är en hel del prassel som gäller nu för att träna lilleputt..
Tömkörningen går som tur är jättebra :)

Hade tränaren ute idag igen och vi var lite wild n crazy å gick utanför stallplan ;)
Så tolkade en bit ut i skogen och tränaren tycker att han är så gott som "intolkad" :)

Så nu tycker hon att vi ska ha en liten paus från tömkörningen/tolkningen eftersom vi hållt på 6 dagar denna vecka :o
Så nu får jag inte göra något förrän till slutet på nästa vecka så han får en chans att smälta lite vad vi sysslat med.
Så vi får rida och göra sånt vi kan istället och göra av med energi som han har samlat på sig denna veckan då han inte riktigt fått de motionspass han är van vid...

Så nu börjar funderandet och letandet av körutrustning bli väldigt aktuellt då jag lånar allt av tränaren i nuläget.
Är väldigt kluven vad jag ska ha för vagn, tränaren tycker att jag bör satsa på en Hudikrockard men jag är ju lite estetiskt lagd och tycker att den är bland det hiskeligaste jag sätt i vagnväg :o
Men funktionen är ju såklart viktig. Andra tips mottages tacksamt!
Sele vet jag inte alls vad jag ska ha heller... Usch det är jobbigt när man inte är tillräckligt insatt.

Tiara har fått mys och pysseldag idag oxå tänkte jag göra ett nytt försök med tömkörning fast på ett nytt sätt. Tog på repgrimman och försökte få henne att gå före mig genom att vi lekte med lite olika saker. Hon har inge problem alls med att gå fram själv och kolla på saker och så så det är inte för att hon är rädd hon inte vill gå först det är bara det att hon inte fattat än vad jag vill.

Det gick riktigt bra, hon gick före mig bitvis innan hon skulle kolla vad jag gjorde igen :D
2012-01-29123511.jpg

2012-01-29123352.jpg

Sen hade vi tur att vi fick besök av en skoter så vi kunde hälsa på den. Livsfarlig först men efter några sekunder gick det bra:D
2012-01-29124348.jpg

Sen tog vi fram soptunnan och lekte lite med den och drog den fram och tillbaka.
2012-01-29124514.jpg

Oxå började vi med att träna på att stå stilla/stanna.
2012-01-29130101.jpg

Hon är så go min lilla tjej, så otroligt nyfiken av sig. :love:

Idag har Isak dragit för första gången :D Gick hur bra som helst, inga konstigheter. Så skönt.

Men har en fundering som jag hoppas någon av er kan hjälpa mig med. Draglinorna är ju i detta fall i allra kortaste laget, tror ni att de blir korta för vagn då också? Han har strl minishettis på selen men är ca 87-88 hög nu, så inte mini. Men funderar på om jag borde köpa ett par draglinor i storlek shettis istället, vad tror ni? Vill ju inte att de ska bli för långa heller.

Va kul! Jag tycker att det ser ut som att det kan bli bra avstånd till svängeln med dom där draglinorna. Svängeln kommer ju sitta längre upp så då sträcker sig draglinan längre. Men det är ju lite svår vinkel på kortet för att se precis hur långa de är. Sitter de på längsta hålet då eller?

Men det ska ju vara ungefär lika långt från ponnyn till svängeln (om den är närmast på vagnen) som från hasen till marken. Så mät och kolla lite men jag tycker att det ser ut som att det kommer funka.

Tack för tips och åsikter! Ja det tänkte jag inte ens på, att svängeln sitter högre upp. Men ska absolut mäta och prova lite. Annars får jag helt enkelt vänta tills det är dags för vargnen och köpa nya då om det inte funkar :)

Jag tror det kan funka med den längden. Du har ju lagt draglinan ett varv om brädan på lastpallen, så där går ju säkert bort en 15-20 cm. Sen när du drar draglinan ett varv om svängeln så är den ju mindre, då går det bara bort några cm. Plus att svängeln sitter högre upp.

Blir nog en bra körhäst av henne!

körde mina idag med, Dingla var pigg och framåt och ville trava men underlaget är värdelöst nu, stenhårt och knöligt. Silver var jätteduktig och lugn och fin idag.

Kl

Vad roligt med fler i tråden! Och att det går så bra för alla :)

Hos oss går det också bra, igår släpade vi kälken igen och jag stllde mig på den när L drog! Bara 10 meter, men jag är själaglad för det lilla :laugh:
För övrigt har jag lite i-lands huvudbry; pratade med en bekant idag och det visade sig att vagnen hon köpte i våras inte passar hennes stora frieser och nu överväger hon att sälja den, billigt. Det är en maratonvagn, fin och fräsch och jag är rätt säker på att den skulle passa L. Så nu funderar jag på om jag ska köpa den av henne. Knivigt värre :angel:

Sitter draglinorna fast i lastpallen på något sätt? Jag skulle akta mig för att fästa dem så löst som det ser ut på bilden, då de skulle kunna åka samman och då ger tryck på hästen från båda håll. Kanske sätta fast säkerhetspiggar, alt. en svängel på pallen?

Ja det är så roligt med inkördna islänningar! :) Inte så vanligt här omkring, jag vet en gammal islänning som är det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 937
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar