Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja de sitter fast i pallen och hade inga problem med att de åkte ihop eftersom att öglan "spändes" runt pallen när han drog. Men ja, jag planerar att sätta en svängel nästa gång då linorna var i kortaste laget för att dra på detta viset :)

Kul med maratonvagn! Köp! :D

(fast man brukar inte rekommendera att köra in med fyrhjulig vagn då den viker sig om hästen backar eller stökar. Men du kanske har en annan att köra in med?)

För övrigt har jag lite i-lands huvudbry; pratade med en bekant idag och det visade sig att vagnen hon köpte i våras inte passar hennes stora frieser och nu överväger hon att sälja den, billigt. Det är en maratonvagn, fin och fräsch och jag är rätt säker på att den skulle passa L. Så nu funderar jag på om jag ska köpa den av henne. Knivigt värre :angel:

Sen när tackar man nej till att köpa något man vill ha/behöver för ett bra pris?

Förutsatt att du har pengarna såklart :)

index.php

Detta är min ardennervalack :-) Han är 1,5 år. Han är en hel del tömkörd, och har dragit björkslanor på raka spår och verkligen varit och är fortfarande kanonduktig :-) Allt har gått som en dans och allt har vart väldigt lugnt och sansat hela tiden. Nu har vi även åkt lite pulka efter honom vilket har fungerat toppen tills igår. Då kom han på hur kul det var att sätta full fart och dra tömmarna ur näven och sticka hem :/

visserligen var vi bara några hundra meter hemifrån, men detta är inte särskilt kul, när dom blir medvetna om hur starka dom är. Tilläggas ska att han inte har blivit skrämd och han är absolut inte bakskygg. Är det någon som har ett tips på hur man kan avleda just denna "roliga" idé som han fått?

Senast ändrad:

Aktivera skallen på honom?

Min herre hittar på jävulskap när han tycker att det blir för enkelt och för tråkigt.

ja, de kan ju va en idé.. tips på hur man kan göra det roligare/mer stimulerande för honom? Jag vill ju hellst minimera dessa olater i den mån de går då ja inte vill att detta ska bli någon vana.. :crazy: ja övervägde ett tag att lämna iväg honom på inkörning så att jag inte "förstör" honom med att han blir skrämd eller liknande.

På min fungerar det att göra volter, serpentiner, skänkelvikningar, öppna, sluta osv
Göra oförutsedda saker som att jag kan få för mig att vi hoppar över diket och går 50 m i åkerkanten å sen hoppar vi tillbaka igen, eller så styr jag in i skogen och går slalom mellan träd och stenar.

Att gå flera 100 m mer eller mindre rakt fram och bara svänga lite för att vägen svänger så blir min snutt fort uttråkad och han är väl medveten om hur stark han är den lille :devil:
Nu brukar iof inte min herre dra hem för jag brukar kunna hålla honom men han hoppar och studsar å dansar å låssas vara rädd för ett löv bara för att liksom..
Och det gör han oavsett om man tömkör/rider/promenad när det blir tråkigt.

Så det kanske kan fungera för din herre också?

ja ska testa detta. Jag har ett rakt novabett, vad har du för bett på din? Jag hade en tanke om att ja tömkör och sitter i pulkan, samt att det går en person med en lina som är fast i en delta under hakan på honom, om han då försöker dra, att medhjälparen drar honom åt sidan? Är det en dum idé?

Jag har ett 3-delat tränsbett med fasta ringar på min, ibland byter jag men det är fortfarande alltid 3-delade bett som jag har även när jag rider.
Vad som är bäst att ha när det gäller körning vet jag inte...

Alltså jag är väl ingen som ska ge råd när det gäller inkörning eftersom jag själv är novis och tar hjälp av tränare för att det ska bli bra.

Men oavsett vad jag gör så är det aldrig okej att min häst försöker dra om han inte på riktigt blir rädd för något.
Framförallt som min häst faktiskt VET att det inte är okej men han måste ju testa om jag kan ha ändrat mig sen sist... :mad:
Jag skulle inte tveka att hänga i en töm, eller ha en medhjälpare som kan svänga genom linan om det avbryter dumheterna.

Om det hade varit jag hade jag nog lagt pulkaåkningen åt sidan och bara tömkört istället ett tag för att se om han försöker sig på det igen, lättare att stanna honom om du är på marken. Också hade jag tränat mycket halter så att bromsen sitter. Man vill ju inte at dom ska lära sig att det går att göra så där.

Fin pålle iaf! :love:

jag e sååå lättad över både min och hans insats idag:laugh: först tömkörde jag honom en liten sväng utan pulka, repeterade lite lydnadskommandon, sedan satte jag en vän i pulkan hon tömkörde/tolkade med honom, medans jag gick snett bakom och höll i en longerlina som en säkerhetsåtgärd ifall han skulle få för sig en tjuvrusning:) Ja höll den så still som möjligt för att inte störa honom och ja behövde inte använda den en enda gång:laugh: kan säga att en sten har fallt från hjärtat! Var orolig att de va "kört" när han en gång slitit sig, men idag gick de bättre än aldrig förr:laugh:

Ja, jag har nog inget val :angel:, jag äger ju ingen egen vagn än. Jag har inte planerat att börja med maratonvagnen, men den är ju bra att ha till sedan ;) Efter att ha läst här blir det nog köp. Jag ska bara överlägga med mig själv lite först, pengarna finns, men eftersom jag är lite som en spara ska jag bara vänja mig vid tanken först :p

Fast om du är en spara kan du ju inte vara dumsnål ;)

Det är ju väldigt oekonomiskt att missa chansen till en fin vagn för bra pris när nu tillfälle finns.
Att köpa en likadan senare är antagligen en sämre affär...

Åh vad roligt :) Hoppas det går bra då!

Idag har jag och min kära vän varit och tittat på en vagn till min lilleputt.
Blir antagligen den, en Tunavagn rockard (travmodell) som är hiskeligt ful, jag personligen är inte alls förtjust i modellen men den ska visst vara bra så det får bli den trots att den inte är ett dugg vacker att se på :o

Men en dag, när min häst går som en klocka kanske det blir till att köpa en snygg/vacker vagn istället :)

Ja bara man har en duglig vagn som går att köra :)
Jag ska på vagnjakt till våren/sommaren och få se då vad för rockard det blir :)

Jo men det är ju så, och för mig är det viktigt att den håller för mina äventyr :p

Å det kommer denna vagn att göra...

Vagnen i sig är i ett väldigt bra skick kanske jag ska tillägga men modellen tycker jag är hiskeligt ful :o

Men alltid en början ;)

*kl*

Idag blev det tolkkörning nr. 3 en bra bit ner på en väg och tillbaka igen.
Mycket ner- och uppför - Affe är pigg och gillar att vara ute och dra! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 937
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar