Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Modig tant! :) Kul att det går så bra för er!

Tänkte bara, hur gjorde ni när ni bromsade med tanke på utan baksele?
Eller det var mest skritt? :)

När man släpar nått så har den ju ingen fart utan dras framåt så här hästen stannar stannar släpan, likaså när man travar. Jag hade aldrig på baksele när vi släpade däck mm, eller jo jag hade den på men bara för att den skulle kännas inte för att stoppa det som var bakom. Finns ju ingen nackdel med baksele men det brukar inte behövas för att stoppa det som är bakom för det är sån hög friktion.

Som ovan sa, när man släpar något behöver man ju knappast bromsa ekipaget! När man kör med bara draglinor kan man ju inte ens bromsa lasten....

Sen har selen svanskappa, så då skulle jag även våga köra en lätt tvåhjulig vagn med skackelöglor i måttliga hastigheter och utan allt för branta nedförsbackar utan allt för dåligt samvete. Då bromsar ju svanskappa och bukgjord istället. Inte lika bekvämt för hästen naturligtvis, men man har ju ingen baksele kopplad till sin egen kropp när man rider heller, och då blir det ju gjorden och sadeln som får bromsa in ryttaren i nedförsbackar och inbromsningar. Och då har man inte ens svanskappa på!

Men jag är ute efter att köpa en bröstsele med baksele som jag kan köra vagnen med istället när det blir regelbunden träning av det hela.

Okey, tack för svar!
Tänkte bara i med att dra i snö i trav eller nerförsbacke och man stannar lite snabbt så har man den på "glid" så att säga.

Jag äger inget baksele jag heller, drar än bara svängel och liknande samt tolkar pulka (då man bromsar samt svänger med fötterna på nerförsbackarna och i galoppen :) )

Precis, som med travsele :)

Pinkly - nej precis! tänkte ifall det var lite högra gångarter bara :)
Har som sagt inget själv än på ett tag.

*kl*

Gud va less jag är på denna kyla! En dag så här kallt är en dag för mycket! Minus 30. Jag som vill ut och träna!

Som tur är så är ridhuset vi ska träna i på söndag uppvärmt så det blir träning hur kallt det än är :)

Uschdå! Lite för kallt! :)
Va hade igår på dagen cirka -10 och perfekt underlag för den nyfallna snön. Men lite kallt om fötterna var det ;)

Knapplån.

Här kommer ett par bilder från dagens tömkörningstur!

-13, strålande sol, vindstilla och torrt i luften. Helt perfekt väder och faktiskt inte särskilt kallt!

Imorgon ska Isak dra pulka om allt går som planerat :bump:

ÅÅÅÅÅH, det gick så bra idag! Känner mig som ett barn på julafton :D haha!

Isak skötte sig SÅÅ bra, hur cool som helst!
Vi bjuder såklart på ett par bilder!

Först fick vi såklart hälsa på Herr Pulka och Isak stod mest och vilade och gäspade medan vi slamrade runt, drog den mot hans ben, la den på ryggen osv. Rörde inte en fena!

Isak & Pulkapiloten. Jag höll i tömmarna!
(Och JA han hade säkert kunnar kicka henne i huvudet men inga kommentarer om det tack då hans ben ändå inte hade nått så långt bak och jag känner min ponny väl)

Hela gänget ;)

Och en film :D

http://www.youtube.com/watch?v=PLVE3ovqyOU&feature=youtu.be

Vad duktig han är!! Jätteroligt ju:laugh:

Jag har kört både Dingla och Silver idag, Dingla går riktigt bra, men Silver tyckte fortfarande att det var lite läskigt så det var mycket skritt. Sen red jag Silver några varv i paddocken, det behövde hon för att få "jobba" lite. Det har varit en tjej här och provridit henne för att ev bli medryttare och det gick visserligen bra men hon behöver ridas lite "ordentligt" någon gång emellanåt. Det var inte många minuter så jag hoppas hon ska klara det även om jag ju är alldeles för stor.

Senast ändrad:

Åhh vad duktiga ni är!

Idag har jag äntligen varit iväg och köpt vagnen till min lilla herre.
Hade tänkt mig att bara visa honom vagnen så han skulle få titta och nosa på den.
Men han var så duktig så vagnen åkte på, satte fast den och sen var vi på en liten promenad 5-600m och var jätteduktig i både uppför å nedförsbacke :)

Gjorde självklart inte allt detta ensam och på eget bevåg utan hade tränaren med mig som bestämde vad hon tyckte vi skulle göra.

Har tyvärr inte så mkt till bilder, sambon lyckades ta 2 st men sen var han tvungen att hjälpa till så då blev det fotograf brist..

Men jag bjuder på de 2 bilderna jag har iaf :)

405679_10151246050325223_686495222_22578035_2030644511_n.jpg

422730_10151246051590223_686495222_22578036_731527326_n.jpg

Va roligt att det gått så bra för alla!

*kl*

Vilken dag vi haft idag! Jag har så mycket att skriva att jag inte vet hur jag ska få ur mig det! :D Dagen har bestått av dom flesta känslor man kan känna hahaha

Det var ju stor träningsdag för Tummen, in till stora ridskolan och deras ridhus. Det var ett pass på fm och ett pass på em. Första gången vi tränade för denna tränare, Erik Broms från Östersund så det handlade mkt om att känna av varandra.

Jag var jättenöjd över Tummen som inte alls tyckte att nya ridhuset var jätteläskigt som jag var beredd på. Första körpasset gick bra, jag körde en sväng och sen körde tränaren en sväng. Bara skritt och känna av mest. Jag tyckte han blev betydligt mer spänd när tränaren hoppade upp, han kände av att det inte var jag.

Sen andra passet så hade vi lite kalabaliba på banan :D Tränarens kommentarer om Tummen att han är "en väldigt smart ponny som vet precis vad han ska göra för att slippa"

Tummen tyckte inte att de skulle svänga där tränaren ville svänga mm och skulle inte gå fram så de hade några rejäla duster där Tummen var på väg rakt in i sargen, stegrade sig mm och det såg inte kul ut, glad att jag inte körde då! Men bra att det hände med lugna tränaren där bak. Fast som vi diskuterade sedan tränaren och jag så tror jag att det kan vara så att en del av det där har jag och Tummen "bråkat oss igenom" redan vid tömkörning med släpan och därför tror jag att det kan finnas en möjlighet att han inte hade varit lika bråkig med mig. Men jag vet ju hur han är...och det är sådär, en envis liten skit som man måste få att fatta att det är inte hans som bestämmer.

Det positiva var att vid andra träningspasset hade de hoppträning på andra halvan och det trodde jag han skulle tycka var jätteläskigt men det brydde han sig inte om alls.

Summa sumarum så är jag nöjd över dagen och Tummen, nu är det bara att kämpa vidare och om en månad kommer den här tränaren igen och då ska han sätta lite mer press på han igen :D

Här kommer lite bilder :) Bara från när tränaren kör.

Tummen var imponerad av att se så många hästar på samma gång!
1.jpg

Tummen på väg in i väggen :cool:
026.jpg

En Tumme som sköter sig :)
030.jpg

En till Tumme som sköter sig..
028.jpg

:love:
2.jpg

Va roligt att det gick så bra för er! :)

*kl*
Idag blev det först att tolka med tefat, inte det lättaste tyckte jag.
När vi kom hem efter en runda så spände vi för en liten träpall efter svängeln och "plogade" på åkern. Min medhjälpare åkte även lite på den.
Är så kul att han redan svänger genom sidled när draglinorna tar emot i sidorna :)

Söt liten kille! Vagnen var väl inte så tokig? jag tror den är jättebra, verkar passa honom i storlek.

Pinkilly, roligt med bilder från träningen. Vad kul att det går bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 937
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2