Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Roligt att det gick så bra för er att dra vagnen!
Hur stor är han? :)

Visst är det :) Jag är helt överlycklig :love:
Han är 134-135.

Sassiball:
Jo vagnen ska vara en riktigt bra vagn så den är jag ändå nöjd med :)
Gör ju inget att den var i bra skick heller.
Men den är lite förstor, eller främst för lång..
Eldur hamnar såå långt borta nu men ja kommer att korta skacklarna när han är inkörd.
Nu gör det ju ingenting att ha det där extra utrymmet OM han skulle få för sig att sparka eller göra något annat dumt ogenomtänkt..

Han är så fin! :)
Vilken stl har du i sele?
Har kollat upp med andra och de har cob till sina, funderar på om det borde passa på min kille. Han har 125 i täcke, cob i grimma samt ponny/cob i benskydd. Smal bringa nämligen på sina 145 cm.

Just nu har jag ingen egen sele utan får låna tränarens travsele i stl full, men den har vi gjort MÅÅÅÅNGA extrahål i och inspänd så mkt det går men ändå lite stor :o

Men hon tyckte inte det var värt att jag skulle köpa en egen förrän vi ser att det fungerar någorlunda iaf.

Men när jag köper en egen sele kommer jag att köpa en i stl Ponny.
Cob blir i så gott som alla märken mer eller mindre förstort.

Men min Eldur är inte speciellt grov..
Han har också 125 i täcke även om de är något stora :p
Ponny/cob i grimmor och XS/S/Ponny i benskydd.

Hm okey :)
Du har ingen i närheten som har i stl ponny och se om den passar innan du slår till? :)
Jag tror jag kommer chansa på cob, gör väl inget om bröstselet är något för långt eller? :confused:

Drar just nu med ett gammalt bröstsele som vi har haft här hemma länge, tror det är stl. ponny då vi planerade att köra in en islänning på 132 cm. för ca 10 år sedan, men det blev aldrig av.

Jag provade en kompis bröstsele i stl Ponny för ett par år sen och den satt som en smäck :)
Å min snutt har varken vuxit eller krympt sen dess så det borde stå sig fortfarande.
Har även mätt lite och då har Ponny måtten stämt väldigt bra överens.

Huruvida det spelar speciellt stor roll om det är lite stort eller ej kan jag tyvärr inte svara på.
Men jag tycker iaf det känns bäst om jag kan få en sele som sitter som en smäck till ett bra pris utan att direkt kompromissa på ngt.

Precis! Det är ju det bästa!
Ska försöka hitta någon som har stl. cob.
Dock är det mest shettisar och arbetshästar som körs här, men vet en som har sin islänning inkörd i samma mankhöjd som min.
Men här är det rätt långt innan jag ens ska titta på selen (fast det har man ju inte lyckats undgå ;) )

När jag köpte sele så ringde jag försäljaren och hörde mig för.

Mina ponnys är ju welsh mountains så jag hade trott att ponny skulle passa, men jag beställde shettis på säljarens inrådan och det var tur det för jag har fått ha nästan allt på det innersta. Dingla kan precis ha huvudlaget (har gjort extrahål) men på Silver är det alldeles för stort.

Hm, det är så olika! :(

Min har ju smal bog men stort huvud...
Fast i sadel kkan han ha 17,5" så han har ingen jättekort rygg men drar ju ändå bara 125 i täcke...

*kl*

NU har jag lyckats ladda upp en film från tolkningen.
Vägen var helt perfekt, så efter en runda i skogen blev det lite bus :)

Härlig filmsnutt på tolkningen :love:

Varför är det lång tid kvar till sele?
Det bästa är väl att ringa ÅF när du väl vet vad du vill ha för sele och rådfråga/mäta.
Men jag tror nog att en stl Ponny kommer att räcka till din häst.
De märken jag har tittat på hittils verkar vara stora i storlekarna.

*kl*
Fick en stund i solen med Tiara idag men kunde inte lämna gården för dottern sov i vagnen så jag drog fram rockarden oxå hade vi lite "umgänge" med den :D

Hon är så rolig Tiara. När ja inte är med henne så tänker jag "hur kunde jag köpa en till oinkörd häst!" Men när vi gör något så påminns jag på en gång om varför jag köpte henne :love:

Hon har inte sett vagnen sen i somras då hon "träffade" den några gånger. Den stod uppställd mot väggen och när jag tog ner den höll hon på att skita knäck ungefär :D Men sen kollade vi och undersökte den några minuter och efter en stund gick hon lugnt och fint över skaklarna även fast hon klonkade i lite. Hon är inte svårövertalad.

Sen drog vi den lite fram och tillbaka på gården och hon fick gå där hon ville. Fick tips av tränaren i helgen att ska man introducera nått nytt ska hästen gå efter den för då känner hästen att den jagar och de blir inte rädda och det syntes så tydligt på Tiara. När hon var bakom var hon tuff och skulle gå på vagnen men så fort hon kom på sidan funderade hon om hon var tvungen att fly lite:)

Hon är så söt min lilla viting :love:
T4.jpg

T1.jpg

T2.jpg

T3.jpg

Fina Tummen har fått en tömkörningstur ikväll med massa miljöträning:D

Inspirerad av träningen i helgen så bestämde jag mig för att jag måste vara hårdare än hårdast. Jag får inte vika en tum vad det gäller Tummen och att han ska gå där jag säger, han får inte tro att han kan bestämma själv. Jag måste vara 100% fokuserad hela tiden och det ska bara vara framåt, framåt, framåt! Jag måste ligga steget före och redan när han börjar fundera på om han ska vända om eller skygga ska jag vara på han och säga framåt kraftigt så vi kommer ur detta trams på riktigt! Det går ju så himla mycket bättre än i höstas, nu kommer vi ju alltid fram men jag vill ju att han ska sluta försöka hela tiden oxå!

Iaf så var han superduktig! Travade hela tiden, genom ett nytt område där jag bara lett honom förut, är väldigt nöjd!

Sen mötte vi min mamma med bil och jag sa åt henne att störa oss massor :devil: :D

Hon åkte förbi oss med bilen och tutade, både bakom, bredvid och framför, han brydde sig inte ett dugg. Sen stannade hon framför oss en bit bort, hoppade ur bilen och stod och hoppade och skrek (lite fjolligt, jag ville att hon skulle skrika mer :rofl:). Och sen sista biten hem på en smal grusväg så åkte hon nära bakom oss och blinkade med helljuset, tutade och gasade. :rofl:

Tummen brydde sig inte alls!! Min prins :love:

Det där låter som en riktigt bra träning! Sån gullig mamma du verkar ha :p

Själv har jag tränat lite med Silver ikväll, som fortfarande kan bli rädd över läskiga ljud o dylikt.

Tog två 30 l dunkar och la i några isolatorer i dem så att det skramlade lite. Sen band jag fast dem i svanskappan så att de liksom hängde ner på bakbenen på yttersidan och så tömkörde vi så. Konstigt nog så brydde hon sig knappt men det var ju bra. Sen tog jag samma dunk och band efter henne och tömkörde lite, det tyckte hon var lite läskigt och stannade ett par gånger och tittade. Men det känns som en träning som hon behövde.

Din lilla vita är ju bara för söt. Hon kommer göra sig framför vagn!

Jag hade ute Isak i padocken igår och tricktränade och busade lite. Lärde även in att backa för endast röstkommando. SÅ när jag säger "baaacka" så backar han ^^ Så duktig :D Ska överföra det till töm sen, nyttigt kommando att ha!

Vad har ni för kommando när ni backar?

Tack! :)

Jo vi har en stund kvar innan vi planerar att dra någon vagn eller så, men sele hoppas jag kunna skaffa lite innan för jag behöver träna med bakselet också som jag saknar nu. Att jag inte skaffar det nu är att jag för stunden är en fattig student och hoppas på något sommarjobb och sen sikta åt något fast arbete, så jag får ta en sak i taget.

Ja det är ju det bästa!
I med att han ligger något mellan i storlekarna... klurigt! ;)

Hmm jag hade inte heller ngn plan på att dra vagnen efter 2-3 veckor bara men så blev det visst iaf :p
Å någon baksele har han ännu inte haft heller... Men det kommer det med i sinom tid :)

Ahh I see ja då kan ju en sele anses som en stor utgift...
Pratade med en kompis precis som påminde mig om att jag faktiskt provade hennes Diplomat sele från Drive Out i somras och den var i stl Shettis och den funkade även om den var i minsta laget.
Så nu är jag ännu mer övertygad om att det är stl Ponny som gäller :)

Okey!

Haha ja ibland går det snabbt!
Tänkte kolla lite annonser och så ang. vagn och när jag väl hittar en som jag anser vara i rätt pris så slår jag kanske till, så man vet aldrig när det hamnar en vagn här ;) Sele vill jag gärna köpa nytt.

Duktiga ni är! :)

Jadu, jag har än sålänge bara tränat in back genom ett lätt tryck på bogspetsen eller bara genom att peka dit och säga back. Inte tränat genom enbart röstkommando eller från tömmar, men ska träna mycket på det nu!

Igår hade Tummen och jag ett toppen tömkörningspass. Jag känner att min inställning har gjort att vi har tagit ett jättekliv. Inspirerad av helgen och diskussionen med tränaren har jag bestämt mig för att jag måste vara superbestämd HELA tiden, inte bara då han börjar krångla. Från det att jag tar tömmarna och vi skrittar iväg från gården är det bara framåt som gäller. Han får inte ens fundera på om han ska hitta på nått utan det ska vara driv hela tiden och så fort jag ser en tillstymmelse till "tankar" så är det kraftig framåtdrivning som gäller. Och turen gick som sagt toppen! Första gången vi gick förbi granngårdarna utan att han försökte vända! :banana:

Provocerade även genom att vid en 4-korsning gå åt alla håll och vända och det var inge problem samt att vi gick förbi gården hemma några gånger. Han tänkte de tre första gångerna försöka gå in på gården men det var inga problem att få fram han och fjärde gången lunkade han bara förbi jätteduktigt och då nöjde vi oss och gick hem :)

Jättenöjd :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar