Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Och här kommer en uppdatering om Isak idag :D

Tömkörde först litegrann i skritt och trav, och han har äntligen börjat hitta en bra (unghäst)form i traven nu också. Han har varit superlätt i skritten men i traven har han ofta bara kört upp huvudet och gått emot, men övning ger färdighet och nu ser det ut såhär :love:

Sen fick han dra E, 11 åring, i pulkan igen. Precis som sist. Han skötte sig såklart superbra och jag är sååå glad :D Har tyvärr inga bilder denna gången eftersom vi saknade fotograf ;) Men såhär såg han ut förspänd.

Och en bonusbild för att han är så söt :angel:

Vad duktiga ni är! Han är SÅÅÅ himla söt din lilla ponny :love:

Idag är jag så himla glad å stolt att jag kommer inte kunna sova inatt!
Hade ut tränaren igen och vi skulle sätta för vagnen för andra gången.
Tanken var att skritta lite och ev skulle hon sätta sig i vagnen ett par minuter för att sedan avsluta.
Men min häst fungerar inte så bra att följa skolboken med...
Så efter ett par min bestämde sig tränaren för att sätta sig i vagnen och han brydde sig föga.
Vi skrittade efter en lite körslinga i skogen, jag och sambon gick på varsin sida ett par minuter men sen höll min lilla Eldur på att få spel för det var ju sååå himla tråkigt att bara skritta lugnt fram!
Så sambon fick springa med bredvid samtidigt som Eldur fick trava några steg vilket Eldur tyckte var skitfånigt!
Han ville ju få springa på riktigt, han är ju van att göra av med massor av energi och den här träningen är ju inte ens i närheten av fysiskt krävande...
Så att efter max 10min efter att vi fått på vagnen så bestämmer sig Eldur och tränaren för att dumpa mig och min sambo och fortsätta i ett tempo som Eldur uppskattar destå mer!
Så 1a gången med vagn och kusk både travar han och galopperar :D
Å han såg såååå lycklig ut min lilla ponny, ÄNTLIGEN fick han springa lite :love:

När dom kom tillbaka efter att ha sprungit ifrån oss:
424962_10151271489460223_686495222_22651486_1253250656_n.jpg

Tränaren och Eldur lekte att de var trav/galopp-ponny å körde yttervarv runt ridbanan:
422951_10151271490465223_686495222_22651489_203514180_n.jpg

Tack! :D

Men åh så spännande och roligt!
Haha fruktar att min kommer vara likadan när det är dags för vagnen. Han tycker jag är sååå töntig när jag ska vara så försiktig med allt nytt :D

Längtar så himla mycket tills det är dags för vagn för oss :D

Följdfråga som ploppade upp i huvudet på mig nu :D
Ni som har shettisar, hur gör ni med hovarna? Har ni skor, barfota eller hela boots?

Har funderat lite fram och tillbaka. Isak har ju verkligen minihovar, vet inte ens om han går att sko? Isåfall måste man nog smida egna skor.. Och de allra minsta bootsen jag hittat är för stora med ca 2 cm. Är det bara att hålla tummarna för att det går att ha honom barfota? Eller någon som har någon annan input?:)

Hihi ja min är det bara att köra på med om han tycker det är bara lite läskigt/ganska okej.
Att stå å traggla samma saker tills det är helt okej, ja då har han hunnit få spunk..
Vilket även min tränare har upptäckt, att ju mer man tränar på en sak destå knäppare blir han så det är bättre att bara göra och gå ifrån vad den där skolboken säger...

Både jag och tränaren var eniga frånbörjan om att det här skulle ta lång tid och vagn skulle vi ta kanske i sommar eller fram mot hösten..
Nu tog det 3 veckor...
Så nu fick jag lite mera brottom att hitta en egen passande sele till min lilla snutt.
Nu har vi tränarens som inte sitter så bra, men den duger för inkörningen iaf..

Wow, va kul!!!:banana:

Pallen: Han är så söt! :love:

Tummen är oskodd. Tänker försöka ha honom oskodd oxå om det går och köpa boots och brodda till nästa vinter.

Åh vilken mysig ponnyrumpa :D Och vilket fantastiskt mysigt väder.

Jag och Isak var ute på en promenad, men sååååå tråkigt tyckte han. Mycket roligare att jobba i töm eller göra nåt kul. Så han sprang mest och bockade, käkade grimskaft, bet på den andra ponnyn som var med och hade andra rackartyg för sig, tur för honom att han är så söt :p

Igår var vi ute å körde igen, då fick även jag åka med i vagnen :D
Vi tog även tvärtom ordning, vi började med att köra längs en skogsväg i främst trav och galopp som min lilleputt verkligen tycker är SKITKUL!
För att sen på slutet avsluta med lite styrövningar på ridbanan...
Undrar vad ägaren till ridbanan tänkte om det, med tanke på att han är en av våra bästa kuskar...
Men Eldur kan inte bete sig som folk och koncentrera sig om han är överfull i energi så lika bra att ta slut på det värsta först..

Bildbomd från gårdagen, jag vet att vi ser ut som michelingubbar men vi har stora säkerhetsvästar under dom gigantiska tröjorna.
Att bröstan sitter skit behöver ingen kommentera för han drar ändå inte i den.
Som synes på bilderna så är jag typ överlycklig å kan inte sluta skratta :p

426364_10151277929055223_686495222_22675734_1177276282_n.jpg

425658_10151277929140223_686495222_22675735_1673956711_n.jpg

401147_10151277929585223_686495222_22675740_1072268799_n.jpg

427490_10151277929710223_686495222_22675741_1587090630_n.jpg

425545_10151277929920223_686495222_22675742_1832177945_n.jpg

404465_10151277930150223_686495222_22675743_1627215838_n.jpg

Visst är han! :love:

Fast han är inte riktigt 100 ännu, att få på vagnen är lite sådär (eller så är det mest jag som blir nervös av det).
Sen är han inte helt okej med snäva vändningar så skacklarna trycker på hårt åt sidorna men det kommer med mera mängdträning som tur är :)
Men han har ju bara varit i vagn 3 ggr hittils så jag tycker att han är duktig iaf!

Nu behöver bara jag också köras in, jag är inte lika snabbinkörd som Eldur tyvärr :p
Så jag ska övningsköra lite mer med tränarens häst som jag litar på så får hon köra min Eldur under tiden :)

Ja konstigt vore det ju om han inte regerade på nått! Men superduktig ser han ut! :love:

Tummen har fått skött sin andra syssla här i livet idag:D
elise-1.jpg

:love::love:

Alltså han är ju bara för go! :love:

pulkaskurk : nämen! Va kul!
Han och ni ser överlyckliga ut och det förstår jag! :)

*kl*

Idag provades det med skaklar.
Först spände vi på enkla plaststolpar för att se hur han reagerade över det, men det var lungt så vi spände sen på träskaklarna och fäste dem till svängeln, men svängeln drogs utav dragrepen.
Efter att ha gått runt lite med dem så hakade vi även på pulkan och åkte i den medans den andra gick med Affe.

Sen tränsade vi och körde från puklan och medhjälpare med grimskaft fastknäppt i grimskaftet.
Sen provade vi även att köra helt själva.
Pigg och glad häst som gärna ville trava på fint längst med vägen :)

Så idag har jag "kört" min häst för första gången :)

Ja det kändes så! Även snäva svängar gick bra :)
Även om nu skaklarna är mycket lägre än med vagn så gick det.
Ska försöka få till något baksele så vi kan öva broms snart också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024