Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Den där ser ju inget tung ut, kan inte tänka mig att en bröstsele skulle vara för klen? På körkursen jag varit på ett par gånger har de som haft bröstsele också dragit traktordäck plus en passagerare precis som vi med loksele. Korta stunder ska väl tilläggas - 5-10 minuter i sträck kanske eller något mer. Och på snö då. Men det blir ju ändå betydligt tyngre än den där fjuttplogen eller ett bildäck även om det blir barmark...
Däremot blir det ju inte helt optimalt med bröstsele när draglinorna sitter fästa så långt ned på det man drar, det blir ju rätt taskig draglinje då. Man vill ju, så vitt jag förstått, att bröstan och draglinorna liksom ska bilda en rak linje hela vägen för att det ska bli bra arbetsmiljö för hästen, typ såhär:
Som det ser ut för er på bilderna borde det bli ganska stort tryck på däckeln/nackremmen (jag blir inte klok på hur din sele sitter ihop, och är alldeles för oerfaren för att gissa ) om man lägger last på den eftersom draglinjen är bruten uppåt. Så det är väl det som begränsar mest i det här fallet egentligen? Jag vet inte om det går justera något på din sele så det passar bättre att dra plogar, pallar och bildäck? På de bröstselar jag sett har de kunnat spänna ned "bakändarna" av bröstan så att draglinjen åtminstone blir lite mindre bruten, men jag har aldrig haft någon, så jag har dålig koll på hur eller vilka selar man kan göra det på.
Men för fjuttplogar som man kör kortare stunder som nu under inkörning borde det väl inte spela någon jätteroll eftersom trycket inte borde bli så jättestort då. Men du kan ju undvika att slänga på ett lass timmer...
Den där ser ju inget tung ut, kan inte tänka mig att en bröstsele skulle vara för klen? På körkursen jag varit på ett par gånger har de som haft bröstsele också dragit traktordäck plus en passagerare precis som vi med loksele. Korta stunder ska väl tilläggas - 5-10 minuter i sträck kanske eller något mer. Och på snö då. Men det blir ju ändå betydligt tyngre än den där fjuttplogen eller ett bildäck även om det blir barmark...
Däremot blir det ju inte helt optimalt med bröstsele när draglinorna sitter fästa så långt ned på det man drar, det blir ju rätt taskig draglinje då. Man vill ju, så vitt jag förstått, att bröstan och draglinorna liksom ska bilda en rak linje hela vägen för att det ska bli bra arbetsmiljö för hästen, typ såhär:
Som det ser ut för er på bilderna borde det bli ganska stort tryck på däckeln/nackremmen (jag blir inte klok på hur din sele sitter ihop, och är alldeles för oerfaren för att gissa ) om man lägger last på den eftersom draglinjen är bruten uppåt. Så det är väl det som begränsar mest i det här fallet egentligen? Jag vet inte om det går justera något på din sele så det passar bättre att dra plogar, pallar och bildäck? På de bröstselar jag sett har de kunnat spänna ned "bakändarna" av bröstan så att draglinjen åtminstone blir lite mindre bruten, men jag har aldrig haft någon, så jag har dålig koll på hur eller vilka selar man kan göra det på.
Men för fjuttplogar som man kör kortare stunder som nu under inkörning borde det väl inte spela någon jätteroll eftersom trycket inte borde bli så jättestort då. Men du kan ju undvika att slänga på ett lass timmer...
Senast ändrad: