Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Den där ser ju inget tung ut, kan inte tänka mig att en bröstsele skulle vara för klen? På körkursen jag varit på ett par gånger har de som haft bröstsele också dragit traktordäck plus en passagerare precis som vi med loksele. Korta stunder ska väl tilläggas - 5-10 minuter i sträck kanske eller något mer. Och på snö då. Men det blir ju ändå betydligt tyngre än den där fjuttplogen eller ett bildäck även om det blir barmark... ;)

Däremot blir det ju inte helt optimalt med bröstsele när draglinorna sitter fästa så långt ned på det man drar, det blir ju rätt taskig draglinje då. Man vill ju, så vitt jag förstått, att bröstan och draglinorna liksom ska bilda en rak linje hela vägen för att det ska bli bra arbetsmiljö för hästen, typ såhär:
brostsele-2.jpg

Som det ser ut för er på bilderna borde det bli ganska stort tryck på däckeln/nackremmen (jag blir inte klok på hur din sele sitter ihop, och är alldeles för oerfaren för att gissa ;)) om man lägger last på den eftersom draglinjen är bruten uppåt. Så det är väl det som begränsar mest i det här fallet egentligen? Jag vet inte om det går justera något på din sele så det passar bättre att dra plogar, pallar och bildäck? På de bröstselar jag sett har de kunnat spänna ned "bakändarna" av bröstan så att draglinjen åtminstone blir lite mindre bruten, men jag har aldrig haft någon, så jag har dålig koll på hur eller vilka selar man kan göra det på.

Men för fjuttplogar som man kör kortare stunder som nu under inkörning borde det väl inte spela någon jätteroll eftersom trycket inte borde bli så jättestort då. Men du kan ju undvika att slänga på ett lass timmer... ;)

Senast ändrad:

Själva selen klarar det nog men det är som moiran säger, draglinjen blir bruten uppåt och det blir mycket däckeltryck. Kanske kan man förlänga upphållsremmarna lite så bröstan kommer ner mera? Kanske med en skackelrem? Selen ser lite för liten ut också. Det är bra att du har en padd under däckeln.

Dock går jag lite mot strömmen (tror jag? ;) ) och säger att en sådan där liten lätt sak inte lär skada hästen om den drar med selen du har nu, tills du hittat en som passar bättre.

Okey, tusen tack för svar båda två! :)

Ja selet är på tok för dåligt och litet, mäter 100 cm och han bör ha ca 117 tror jag. Har dragit över en sadlgjordstunnel för att göra det lite mer bekvämare för honom. Ska länga ut upphållsremmarna nästa gång :)

Nej detta är bara just inom inkörningen, så kommer mest bara dra pulka och sånt nu med snön, sen svängeln och någon bräda för att fästa skaklarna :)

Men sen med ett bra sele och rockard, hur mycket klarar hästen av att dra?
Tänkte två personer i rockarden :) Han drar nog på utan att man kanske märker av något, men sen kommer förslitningarna smygande kanske :(

Om en shettis orkar dra två personer i en rockard (det är väl alltid minst två i vagnen när man tävlar, även enbet?) så tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket över en islänning med samma last... ;)

Jag tror inte du behöver oroa dig hur mkt din häst orkar dra.
Jag tror det handlar betydligt mer om att ha bra och välsittande utrustning som är bekvämt för hästen.

Om det inte vore för att min snutt är rädd om sitt vänster bakben när man kommer långt ned så skulle jag inte tveka en sekund att dra timmerstockar med honom, det skulle han utan problem klara av och nu är han inte ens igång efter att ha stått precis hela hösten pga skador.
När han är igång och vältränad är han stark som en liten oxe.

Han hade inte det minsta problem att dra mig och min tränare i rockarden i snön förra helgen tex och varken jag eller tränaren är lättviktare...

Hästarna är betydligt starkare än vad vi tror...

Ska tillägga att skadorna inte varit relaterade till ridning/förslitning utan det var krig i hagen.

*kl*

Fy fan va nedslagen jag känner mig nu... :( varit ute på en lång tömkörningstur och det har ju gått så bra så i början tänkte jag att vi skulle träna på att han ska gå framåt fast jag släpper lite på tömmen. Men det gick INTE så fort jag släpper efter så börjar han försöka vända om hem och sen bestod hela turen på 6km av vändningsförsök av Tummen, jag var sååååå ARG. Han lyckas ju inte men kastar sig runt ut i halva snödrivan vid sidan av vägen och jag får ligga på tömmen typ som dessutom går bakom baken på honom för att vända honom rätt.

Jag var så arg och ledsen att jag bara ville grina... men gav så klart inte upp och han lyckdes ju aldrig.

Nu är jag tillbaka på "fy fan jag kommer aldrig klara det här, ALDRIG! Han slutar ju ALDRIG ifrågasätta. Igår var vi på promenad oxå och det var längesen vi var det så första 200 metrarna var jag tvungen att dra honom för han visste inte om han var tvungen att följa med.

Jag kommer ju inte kunna köra honom ute fören han har slutat HELT med dom här dumheterna!

Han hittar på saker som "ursäkt" för att dumma sig. När vi kommer på skogsvägen så ser vi en person som går mot oss på vägen, promenerar alltså. Tummen är INTE rädd för att möta folk men utnyttjar det genom att försöka visa "fy fan den där måste vara farlig, nu måste jag vända" kastar sig i snön i diket flera gånger tills jag måste stanna han för vi kan ju inte skrämma stackaren som ska gå förbi oss.

Ja....suck.....skitponny... :cry:

Oxå funderar jag ju verkligen varför jag gör det här.... han visar ju fan hela tiden att han inte vill nått, INGENTING vill han ju... Han tror nog att han är född till att vara sällskapsponny, gå å käka mat å ha det skönt...

Har du spö med dig när du är ute med honom? Med en häst som så uppenbart tramsar hade jag inte dragit mig för att dra spöet i röven på honom några gånger. Som jag uppfattar det är han inte rädd, utan bara extremt ifrågasättande? Tänk bara fram fram fram, allt annat är förbjudet. Så fort han försöker vända så styr upp och driv ordentligt. Jag tror bara han testar dig, kan han slippa så kan han. Sätt tömmarna långt ner på sidorna på honom, så får du honom bättre inramat. Tömkör du med din vanliga sele kan du sätta tömmarna igenom skakelremmarna.

Ge inte upp, ni har ju kommit så långt! Fram med lite jävlar anamma och förklara för Tummen att du inte accepterar vad för skit som helst!

Jag har hämtat mig lite nu :D

Jag har spö med mig och jo det har han tyvärr fått känna på ett antal gånger redan men bryr sig inte så mycket.

Jag har även tömmarna lågt satta redan just för att kunna rama in.

Jag tror att dagens problem helt klart grundar sig i att jag tänkte försöka få honom att gå fram trots att jag släppte lite på tömmarna men det fungerar uppenbarligen inte så då lärde jag mig något. Så fort han känner en liten öppning tar han den och det måste jag komma ihåg, antagligen tills han vuxnar på sig....

Men det känns bättre redan, behövde bara bryta ihop lite, tänker inte ge upp :D

Okey, tack för svar båda två :bow:

Ska justera och få detta sele så bra som möjligt, även om det är för litet för honom. Har för mig vi köpte det på Börjes för ca 10 år sedan, storlek ponny då vi tänkte köra in mammas islänning (132 cm).

Jag tänkte satsa på en anatomisk/svängd brösta för att ge bästa komfort för honom samt leta efter en rockard med bland annat broms för att underlätta branta nedförsbackar.
Sen kommer vi bara köra kanske 3 gr/veckan utöver ridningen och IR- träningen.

En liten till fråga bara, tänkte harva ridbanan efter häst.
Har en liten harv som jag i nuläget fäster bakom åkgräsklipparen och två tyngdre stenar på för att få ett tryck. Vet inte hur mycket vikt det kan tänkas sig bli med detta, men tänkte att allra bäst både väl vara att hitta något ok loksele för detta?
Kanske bara borde sladda nu? Utan stenar alltså.
(fast det kommer nog dröja til barbark här i lilla Blekinge och då har jag kanske hunnit inlfrskaffa ett bra bröstsele tills dess)

Va stark!
En dag lossnar det och jag lovar dig, det är det värt!
Tänk sen när ni är ute på en mysig kvällstur i vagnen och kan blicka bakåt i hur hårt ni har tränat för det här!

Så ge inte upp, se varje litet framsteg som ett jättekliv i rätt riktning! :)

Ja, två personer i en rockard är plättlätt för de allra flesta hästar. Rockarden rullar väldigt lätt.

Loksele är det allra bästa för hästen att arbeta och dra tyngre i, den kan man även köra rockard med även om jag också tycker det är enklare att köra rockard med bröstsele då den är enklare att sela på (vikt bla.) och enklare att tillpassa på hästen :)

Ja, det är svårt att säga hur tung harven blir men om den bara går ner någon centimeter så blir det inte så farligt.
Börja prova att bara sladda så ser du hur det verkar.

Här kanske jag kan få hoppa in såhär lite sent om siders? :D Har INTE plöjt igenom hela tråden då det var himla många sidor! Men det ska absolut göras när jag får tid över!!!

Jag har min lilla 10:a som jag hade tänkt köra in, och nu har jag fått riktigt blodad tand efter att jag fått den fantastiska möjligheten att låna en redan inkörd och väldigt klok och säker nordis! Han har öppnat upp mig för körningen ännu mer än innan och jag har plötsligt blivit riktigt körnings-biten! :D

Så!
Min grabb (halvblod e. Highcruiser - Antares (trak)) har jag tömkört kanske fyra gånger totalt, bara rakt fram på väg med fokus på att gå rakt fram utan matte som stöd och att acceptera bettet ordentligt. Det går ganska bra och han lyssnar väldigt bra på röstkommandon och stannar även enbart för töm. Har även svängt lite hjälpligt in på avtagsvägar och sånt.
Idag fick han prova en loksele för första gången! Det var väl ingen konst tyckte han. Att jag var himla fumlig och klumpig med selen det brydde han sig inte om alls. :p Han blinkade inte ens när lokputan (heter det så!?) träddes över huvudet. Duktig häst!

sele005.jpg

Vi tog en liten promenad för att han skulle få lyssna på ljud och känna mera på selen, men det var ingenting att bry sig om alls, han är stencool! Nu inväntar jag en rockard som kommer hem på fredag, och sen kommer han få gå mer i töm och sen som handhäst när jag kör nordisen. Förhoppningsvis kommer jag ha honom i vagn innan sommaren, det hoppas jag iaf på! :laugh:

Hoppas få inspiration och tips härifrån! :bow:

Fundera en gång till ang den anatomiska svängda bröstan.
Jag var inne på precis ditt spår att den ser bekvämare ut men precis alla jag nämt det för som faktiskt kan någonting om körning och är erkänt duktiga har skrikit rakt ut att jag INTE bör köpa en sån pga den skapar punkttryck.

Att jag hellre ska satsa på en loksele eller en collar om jag inte fortsätter med en travsele med bredbrösta där de ändå drar främst i däckeln och mindre i bröstan, men travselen kan/ska man inte dra något tungt med utan då är det ju bara rockarden med kusk och passagerare som gäller.

Tänkte bara upplysa dig om det så du inte går och köper något dyrt och blir missnöjd i efterhand.

*kl*

Fy fan va nedslagen jag känner mig nu... :( varit ute på en lång tömkörningstur och det har ju gått så bra så i början tänkte jag att vi skulle träna på att han ska gå framåt fast jag släpper lite på tömmen. Men det gick INTE så fort jag släpper efter så börjar han försöka vända om hem och sen bestod hela turen på 6km av vändningsförsök av Tummen, jag var sååååå ARG. Han lyckas ju inte men kastar sig runt ut i halva snödrivan vid sidan av vägen och jag får ligga på tömmen typ som dessutom går bakom baken på honom för att vända honom rätt.

Jag var så arg och ledsen att jag bara ville grina... men gav så klart inte upp och han lyckdes ju aldrig.

Nu är jag tillbaka på "fy fan jag kommer aldrig klara det här, ALDRIG! Han slutar ju ALDRIG ifrågasätta. Igår var vi på promenad oxå och det var längesen vi var det så första 200 metrarna var jag tvungen att dra honom för han visste inte om han var tvungen att följa med.

Jag kommer ju inte kunna köra honom ute fören han har slutat HELT med dom här dumheterna!

Han hittar på saker som "ursäkt" för att dumma sig. När vi kommer på skogsvägen så ser vi en person som går mot oss på vägen, promenerar alltså. Tummen är INTE rädd för att möta folk men utnyttjar det genom att försöka visa "fy fan den där måste vara farlig, nu måste jag vända" kastar sig i snön i diket flera gånger tills jag måste stanna han för vi kan ju inte skrämma stackaren som ska gå förbi oss.

Ja....suck.....skitponny... :cry:

Oxå funderar jag ju verkligen varför jag gör det här.... han visar ju fan hela tiden att han inte vill nått, INGENTING vill han ju... Han tror nog att han är född till att vara sällskapsponny, gå å käka mat å ha det skönt...

Sitter i samma sits. Men min häst är ett sto och envis som fanken. Visst är det frustrerande att hästar gör som de gör. Min kan hålla på så där som din på väg ut sen när man vänder och är påväg hem, helt annan häst. Händer ingenting, jättefin framåtbjudning dessutom så dags då eller hur, för då är man ju helt slut och påväg att ge upp. Känner fler igen detta? Sen kan man öva ledarskapsövningar men vad hjälper det mot en 550 kg häst? :angel: I slutänden vet de att de kan göra som de vill om de känner för det, vilket inte matte tycker är kul precis.
Min häst är såhär, ena dagen jättefin och andra dagen försöker hon göra som hon vill trots att hon mycket väl fattar att den där fotgängaren med lillhunden inte biter henne i baken. För hade det varit allvar så hade hon stuckit därifrån men nu vänder försöker hon vända runt, gå upp i snövallar och frysa fast i "statyställning".

Ex förra helgen var det fint "vårvinter väder" första på hela vintern och mycket folk ute på promenad med hundar, stavgångare och... skoteråkare.
Vad gör min häst, jo är lugn och fin så matte tänker " det här går ju bra, nu ska vi..." längre hinner man inte tänka förrän hon ser två hästar från stallet som kommer på en annan väg och givetvis fryser hon fast, går inte nå, går inte framåt åt nått håll jag vill.Händer först ingenting alls sedan kommer det skotrar...:eek: Skotrar brukar hon inte reagera på men nu så skulle det testas. Hästen börjar snurra upp i de enorma snövallarna längs vägen, bara att hålla sig fast (red, tömkörde inte denna gång). Fick till slut runt henne, och då var det som om , "jaha, ska vi gå nu då eller skulle vi inte häråt (dvs det håll jag försökt få henne till hela tiden)", fler skotrar, ingen reaktion, hon tittade inte ens åt dem, sånt beteende är jag så j-vla trött på, bara dumheter. STON!!! STORA SUCKAR!!!:confused:

Har beställt sele från driveout så nu ska jag j-vlar i mig få bort de här dumheterna med snurrande, hoppande och frysa fast, hon ska gå där jag säger att hon ska gå. PUNKT! Blir nog en ny Tummen det här, laddar upp bild när jag fått selen... men matte är envis å så de som rynkar panna när man säger att man vill köra in henne, gör mig bara ännu mer beslutsam att det SKA gå.

Jag har hämtat mig lite nu :D

Jag har spö med mig och jo det har han tyvärr fått känna på ett antal gånger redan men bryr sig inte så mycket.

Jag har även tömmarna lågt satta redan just för att kunna rama in.

:D

Känns igen. Min skiter i pisken...

Vad kul att du ska köra in ditt halvblod!

Körning är kul har jag också upptäckt :D kör ju bara mina små welshmountains, halvbloden vågar jag mig inte på.

Vad är det för rockard du ska få hem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar