Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*
Nalle fick dra in höet :D Var lite läskigt första rundan då presseningen lät lite men sedan var det skitkul tyckte han :p

dsc00292_189232570.jpg

Han är dock så liten och snabb att om jag inte har fullt fokus och är på så vänder han på en femöring ändå :D Men han vet mycket väl vad jag vill, det är när han vill nått annat som vi får strida lite :devil:

Är du säker på att han inte är ett sto?
Låter EXAKT som min häst i temperament. :rofl:

420400_324682457575392_100001009227747_952282_2135633744_n.jpg

Är inte så aktiv vare sig här på Buke eller med inkörningsövningarna för tillfället, men kan ju bidra med en färsk bild på mitt shettissto Rosalinda f.06 e. Skäpperöds Orion första gången hon drar pulka. Det gick undan och hon verkade tycka att det var helkt okej att släpa på kompisens dotter. :)

Ja, han är duktig :love: jag är en stolt "mamma".

Hehe, Ferdinand, ja det är inte mycket som får honom ur gängorna :D

Härlig film! :)
Duktiga ni är!

Vad är det för kälke ni har?

Försöker komma på något jag kan fixa ihop för och fästa skaklarna med, just för träningens skull och att kunna backöva med baksele och så.
Funderade på någon form av kälke, men den enda modellen jag har hittat som man själv kan bygga består utav två skidor under för bästa glid, men vi hade inte några skidor kvar här hemma :(
Så jag funderar på att bygga något på liggande däck?

Min lila prins blev inkörd förra våren och har inte dragt jätte mycket efter det. Bara lite däck för att underhålla han. Han har växt ur sin sele och jag har inte hittat någon ny, därför går det långsamt.
Men i söndags fick han dra en ny mojäng och han tyckte det var super kul! :D (rekomenderar att skruva ner ljudet :angel:)

https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150518031218414

Men nu när snön försvinner igen ska vi äntligen börja köra på allvar igen! :)

Vi har ett hemma bygge, som ser ut såhär:

STP85139.jpg

En vääldigt simpel lösning och dras endast med draglinor och svängel (förutom sele då :p). Jag försöker klura på hur jag ska få på skaklar eller om vi ska gå på att känna på hur sulkyn känns. Tänkte isf ta hjälp av två goda vänner att hålla vagnen medans vi promenerar. Vad har ni här i tråden för material i era övnings-skaklar?

Ah! Ja den kommer jag ihåg från något tidigare inlägg :idea:
Provade sen att dra en liten träpall, vilket gick bra :)

Vad har du under, mot marken?
Jag tänkte klura ut något som ger glid, exempelvis två skidor som man fäster fast undertill kanske.
Sen ska jag försöka fästa skaklarna med så jag kan öva back.

Jag har träskaklar, två olika. Ett par träskaklar från en gammal släde och de andra som jag använder mig utav låg ouppackade från 50-60- talet :)
Men de har underleden klädd i järn samt kopplingarna både fram och bak är av järn.

Haha nästan, ett super snabbt tefat är det! :)
Man blir som barn på nytt när man åker! Så nu hoppas jag att snön ligger kvar till helgen så gammel hästen med får latja lite! :D

Roigt! :)
Vi provade tefart men det va jättetrögt att hålla sig fast :(
Hur gjorde ni?
Sist fäste vi fast pulkan ist ;)

Vi körde först med att hålla i linan (longerlina som vi fäste i varsida av bröstan) med händerna, men det gick inte så bra.
Så vi drog helt enkel linan genom båda handtagen på fatet och då gick det super bra.
Fast man fick ju ändå nästan ligga bakåt för att inte få all snö i knät! :)

I kväll har det kommit massa mer snö så det blir nog några varv till helgen igen!

Smart! Ska försöka testa det någon dag! :idea:

*kl*

Idag byggde vi en liten plog, mest för träningssyfte med skaklar och ljud.
Äger inget loksele än så vågar inte dra så värst tungt.

Men efter den så spände vi på pulkan igen och sen tog jag en lite längre travtur i skogen. Satt som en sulkykusk med fötterna på svängeln/skakeländarna för att kunna bromsa i nedförsbackarna, men främst genom hälarna i backen för jag har ännu inget baksele.

Här är vi nästan hemma - glad ponny!

Trodde vi med :angel:
men i med att svängeln sitter fast uppe på den rörliga plankan som skaklarna va fästa i så tippade plogen framåt när vi kom mot gräs/grus, samt att plogen va för lätt för att kunna ploga snö... men fastän plogen slog upp stående så brydde sig inte Affe något märkbart iaf, så övaning i sig :o
Men den gick bra att sladda med på gårsplanen och vägen, så mer som ett träningssyfte, men ska fästa svängeln nere nästa gång och se ifall det går.

Vad tycker ni, är ett vanligt bröstsele för svagt för detta?
Själva plogen vägde inte mycket nu i snön, tänkte sen när det blir barmark eller om man drar däck?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024