Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

En sån med sittplats för två med två däck? :angel: :D Haha, jag har ingen aning om vad sånt heter. :D Får ta en bild när den är hemma så kan jag visa! ;)

Jag har tänkt länge att jag ska köra in men har ju som inte fått såhär blodad tand förrän nu när nordisen visat mig hur roligt det är! Med honom kör jag släde och stötting och har släpat träd och sånt också, och det är ju skitkul! Så nu ska banne mig bomullshästarna också lära sig! ;)

*kl*

Nu har Tummen fått tagit samma tur igen med en matte med fullt fokus från början och se så bra det gick! Han kan verkligen inte få chansen att tro att han kan bestämma själv då blir det som igår!

Han är så rolig för han lyssnade så bra, jag gick mitt på grudvägen och flyttade Tummen från höger till vänster över vägen. Så tänkte jag svänga från sida till sida istället för att flytta för lite omväxling varpå jag lättade på tömmen vars sida han svängde ifrån... vad tror ni hände då?? Jo på en millisekund kände ju han att jag svängde och inte hade stöd i "ytter" så han gjorde ett försök men jag hann före så han han bara dra två steg så var på väg rätt väg igen, haha vilket litet monster han är! :devil::D

Just det, vi fick massa miljöträning idag oxå! Tränade att möta traktor på grudsvägen för gubben min var ute och skottade, han tyckte att det var lite läskigt men det gick bra ändå och jag kunde stå bakom honom. Sen var det ju folk som skottade överallt, tak som rasade, vi mötte en skidåkare och vi såg tåget för första gången som han inte brydde sig om alls.

Så jag är jättenöjd! Och ser även helgen som att jag lärt mig att jag måste verkligen känna av innan vi kan ta nästa steg och alltid ha samma tok-kontroll i början av passen och kanske provar nya saker på vägen hem då han ändå vill hem :)

Skönt att det gick så mycket bättre idag!

Jag har kört både Dingla o Silver idag. Snön hade helt smält bort på ridbanan, så först harvade jag den (med bilen) och sen körde jag ett pass med Dingla lite på banan och sen ute en sträcka på grusvägen som var mjuk o fin. Hon var pigg! Och sen körde jag med Silver på ridbanan och hon var också jätteduktig, hon var glad att snön var borta tror jag.

Nu i veckan ska jag iväg till ridhuset med dem, där en liten tjej som är duktig ska rida dem lite. Det ska bli jätteroligt :)

*kl*

Idag har min gamla dam dragit runt på mig och min lillasyster på en gammal bob med stålram i en halvtimme. Det har skramlat och skrapat och guppat men hon skrittade och travade glatt på utan att bry sig. :)

När vi kom hem drog vi fram vagnen. Syrran ledde och jag drog vagnen framför, bakom och vid sidorna av henne, och efter att ha slängt ett öga på den när jag gick förbi henne första gången brydde hon sig inte om den alls. Sen stannade vi på gårdsplanen och övade på att gå in i skacklarna och att backa in mellan dem. Det tyckte hon var en direkt långtråkig lek även om hon fann sig i det hela. Vi lyfte upp skacklarna och lät dem gå emot henne på sidorna medan hon stod stilla. Lika tråkig lek det, men hon accepterade utan mankemang.

Sen slapp hon fler tråkiga lekar och hon fick istället gå hem till stallet och äta havre medan hennes matte kvittrande berättade för henne hur fruktansvärt duktig hon är. :D

Det går löjligt bra det här. Om nån vecka eller så kommer nya bröstselen, så så snart hon vant sig vid den kan jag börja fundera på att spänna henne framför vagnen... Pirrar lite i magen av den tanken... ;)

Hon verkar ju stencool! Mina ponnyer (främst Silver) var ju livrädd för vagnen i början och jag hade ett himla jobb med att vänja henne vid den. Skakel i sidan var totalt livsfarligt.

Hon verkar ju stencool! Mina ponnyer (främst Silver) var ju livrädd för vagnen i början och jag hade ett himla jobb med att vänja henne vid den. Skakel i sidan var totalt livsfarligt.

Ja, hon är född cool och hur klok som helst, och med 22 års livserfarenhet, varav 18 med mig och mina tokiga påhitt, så är det nästan svårt att göra henne tveksam och osäker... :D Men man ska ju vara beredd på att allt kan hända ändå såklart, trots att hon är så lugn, så att det inte blir dumt. Men det är svårt att inte gå fort fram när allt går så himla bra...:crazy:

Okey, tack för svar!

Det kommer nog enbart bli rockardkörningar när han väl är inkörd.
Kanske om jag senare hittar ett bra loksele som jag kommer kanske harva med, inte mer än rätt att hästen ska få harva ridbanan än en bensindriven maskin enligt mitt tycke hehe! ;)

Men ska spåna mer om det här! :)

Tack för svar!

Har sökt runt lite på den både här på buke och lite på andra trådar och bloggar och faktsikt än så länge bara fått fram positiva svar kring det bröstselet (zinkos modell då).

Själv anser jag att min häst har ett rättså lågt ansatt hals, men efter sökningar kring bröstsele/loksele/trav så har jag fått fram till att det är enklast med bröstsele til rockard, och i med att jag bara tänker köra ca 3 gr/veckan (kan ju bli mer eller mindre beroende på om jag får med mig någon).
Men har som du har sett ett väldigt dåligt tillpassat sele i dagsläget, så när jag väl får hem ett bra i rätt storlek så kanske detta passar honom bättre.
Han har smal bringa så jag brukar få spänna längst in på täckerna för att de inte ska glida ner :crazy:

Men tack för varningen!
Ska kolla vidare på detta! Självklart är det väldigt viktigt med ett korrekt anpassat sele! :bow:

Vad roligt! :)

Välkommen hit!
Hoppas på en massa uppdatering och bilder om hur det går för er! :)

Vad roligt för er! :)
Se, ge aldrig upp!
Även om det går ett steg tillbaka så känns nästa steg i rätt riktining som ett jättesteg! :)

*kl*

Åh hej och hå vilken händelserik dag det varit! Tummens eskapader i helgen fick mig att fatta ett beslut... att jag inte orkar ha två unghästar, att jag vill ha en äldre erfaren ponny att köra och ha kul med medans jag kämpar på med Tummen.

Jag la därför ut annons på Tiara i lördags, jag har ju funderat på det här ett tag och fast att det känns i hjärtat känns det nått jag måste göra.

Iaf så igår kväll, sent, ramlade jag över en ponnyannons... en PERFEKT ponny... En ponny som jag inte trodde existerade :D Ett sto som är 11 år, jättebra med barn, inkörd, inriden, tycket jättemycket om att dra vagn och jättesnäll. DESSUTOM ser hon precis ut som Tummen!! Lika stor och samma färg! Fatta vilket par!!

Iaf så för att göra en lång historia kort så är handpenning lagd och hon kommer på torsdag :D

Jag var så lycklig idag att jag satt och grinade! Kan inte fatta att jag hittat en häst som låter sååå bra och som ser ut exakt som Tummen!! Min dröm har ju varit att kunna ha ett par i framtiden men jag hade aldrig kunna drömt om att jag skulle hitta en kopia till Tummen som dessutom har allt annat jag söker!!

Ja jag är lite lycklig som ni ser och nu kan jag få mer körrutin med en van ponny, Tummen kan följa med oss när vi kör ut och jag slipper känns mig stressad över Tummen utan han får ta den tiden han behöver för att bli en perfekt körponny som sen ska bli mitt UNDERBARA PAR!!! :love::love::love:

OJ! Här händer det grejer!
Grattis! :bow:
Du få lova att uppdatera oss med massor av bilder sen!

mellan%2Bskaklarna.JPG

Jag har länge tänkt att köra in min häst, en valack på 17 år och för två år sedan köpte vi en sele. Dock har jag inte haft råd att köpa en rockard förrän nu för en månad sedan. I alla fall, under de två åren utan rockard så började vi med att först tömköra och lära han hur det fungerade och sen har vi dragit allt ifrån däck till stockar i skogen. Vi har även åkt pulka efter honom på vintrarna och det har aldrig varit något problem, han är inte direkt rädd av sig :)

Nu har vi kommit så långt så att han kan stå mellan skaklarna och vi kan lyfta upp dem och röra hans ben och mage med dem. Han har även gått några korta sträckor med vagnen utan att den har suttit fast, två personer har alltså gått och dragit den vid honom i samma läge som den skulle vart om den suttit fast.

Mitt mål är att kunna ägna mer tid åt detta i sommar och att tillslut kunna köra honom innan sommaren är slut (:

Jo våra hästar ser ju väldigt lika ut, därför jag också var inne på det.
Men när Sveriges bästa kuskar skriker att det är värdelöst tar åtminstone jag åt mig av det, för de är bevisat bättre än hobbykuskarna :)

Jag var också inne på en bröstsele i rätt storlek först men har övergett även den tanken, det blir liksom inte riktigt bra för det finns helt enkelt ingen plats över för den utan att antingen strypa honom eller hämma hans rörelser mer eller mindre.
Å comfortbröstan ger punkttryck som jag iof kan köpa eftersom en svängd sadelgjord gör samma sak.

Varför inte loksele till rockard?
Min stallägare har loksele och rockard, det är hur smidigt som helst?
Jag har varit inne på en loksele till min häst också och då var det bara mindre förändringar jag skulle behöva göra för att det skulle fungera optimalt.
Anledningen till att jag ev väljer bort lokselen är endast pga jag har en förlamad hand och då är den svår att sela på.

Dock blir det nog en collersele till min häst om jag så måste sy upp en måttsydd till honom.
Dels pga den är snyggare än en loksele men främst pga den är enklare att sela på med och inte så himla tung.
Med mitt handikapp är jag beroende av att det är enkelt att sela på.

Åh vad fint, nu fick jag svar på min oställda fråga! "Funkar det att köra rockard med loksele?". :D Tack å bock! Jag är helt ny med körning och har som sagt lånat en loksele som jag fått hjälp att anpassa efter nordisen. Honom kör jag med stötting och det går finfint! Men nu när jag får hem rockarden blev jag lite fundersam på om jag skulle bli tvungen att byta sele. Ska dock försöka hitta en smidigare sele till lilleman som ju inte är lika kraftig som herr nordis. ;)

KL
Igår var jag sååååå stolt över min lilla Kapten! :love: Han blev tömkörd för första gången i loksele (andra gången selen var på) och han har aldrig skött sig bättre! Vi har tidigare tömkört med vanligt gjord, och har mött lite bilar och sånt, men då har jag gått fram och haft honom vid hand för att ta det säkra före... Men igår mötte vi en lastbil (vid hand) och sen en personbil som jag tömkörde honom förbi! Och han var såååå duktig, trippade lite ut i vägkanten men annars ingenting! Jag kunde tömköra hela turen och han lyssnade kanon både för röst och töm! På slutet på vår infartsväg tränade jag lite slalom mellan hjulspåren och det fattade han också! :laugh: Första gångerna han verkligen följt tömmen! :bump:

Bild på plutten i full mundering
STH70011.jpg

Hur har ni andra gått vidare sen? Alltså efter att selen är invand och att tömkörningen funkar, är det att börja släpa nån slana efter sidan eller att jag går och drar nånting bakom honom eller? Kanske att ha en lina som sitter i spännena på selen som man kan lägga lite motstånd i när man går? Alla tips mottages tacksamt! :bow:

Ååh vad roligt för dig! :laugh: Jag som är ny här i tråden efterlyser bilder på dina små! ;) Min plutt ska få gå bredvid nordisen när jag kör honom senare när jag vant mig själv vid att köra rockarden, det kommer nog bli kanoners! Min hovis hade nån anordning som hon använt när hon haft sina unghästar på släp med mamman så jag skulle få låna den! :laugh:

Okey, tack för varningen!

Och här har jag snöat in mig på en bröstsele, främst pga att jag tycker de är snyggst och enklast men jag får nog tänka om där.
Han kan ju gå med den jag har nu, även om den är för kort och liten så jag tänkte bara jag får en välsittande brösta så borde det gå finfint.

Finns kanske någon i närheten som har bröstor och lokor som jag kan kolla med hur de sitter. Problemet med att vilja harva/sadda ridbanan kommer ju försvinna om jag alltid har ett loksele iaf ;)

Jag har för mig (efter mycket sökning) att man behöver justera och hålla på med skakelfästet och sånt om man har en loka?

Men det bröstselet du har nu, är det för långt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 398
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar