Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Jag har ju slagit till på en bröstsele (som jag egentligen inte har råd att köpa... ) för att köra rockarden med. Rockarden är ju välbalanserad och jag har löstagbara dragläder, men eftersom jag är en helgrön kusk och kan väldigt lite beslutade jag mig att köpa "rätt" grejer. Det är ju lättare att läsa på och kunna se att allt blir rätt avpassat för mig om jag gör "enligt skolboken" än om man använder hemmabyggda lösningar. Det senare fungerar säkert kanon om någon som vet vad hen gör passar in det så det blir bra för hästen.
Jo, på plan mark drar jag min rockard med lätthet också. I uppförsbacken från stallet till gårdsplanen får jag dock ta i lite mer, även om det går... Och kan jag borde det vara en lätt match för hästarna.
Ang. loksele och rockard kombinerat då.
Jag har också en hög rockard där svängeln sitter högt, det kan funka att få plats med både högt skakelfäste och fortfarande ha rum att höja/sänka upphållsremmen tillräckligt men jag förstår din tanke, och håller med om det att det kan bli svårt om man har en hög rockard. I så fall får man kanske sänka svängeln och då kan man nog lika gärna köra med en annan sele än att göra en massa ingrepp på vagnen.
Jag har ju slagit till på en bröstsele (som jag egentligen inte har råd att köpa... ) för att köra rockarden med. Rockarden är ju välbalanserad och jag har löstagbara dragläder, men eftersom jag är en helgrön kusk och kan väldigt lite beslutade jag mig att köpa "rätt" grejer. Det är ju lättare att läsa på och kunna se att allt blir rätt avpassat för mig om jag gör "enligt skolboken" än om man använder hemmabyggda lösningar. Det senare fungerar säkert kanon om någon som vet vad hen gör passar in det så det blir bra för hästen.
Min rockard är också en rejäl bit (ungefär som du beskriver din) men rullar lätt och jag kan enkelt dra den själv på plan mark och ger inte mycket tryck i däckel, det var mest det jag menade, men givetvis beror det på hästen vad som är tungt eller ej och i vilken terräng man kör om det blir tungt att dra den framåt. Körde härom sistens i en uppförsbacke i tung snö och då fick hästen ta i ordentligt. När jag körde 190 kg kälke på samma underlag så var det däremot mycket lättare att dra.
Jo, på plan mark drar jag min rockard med lätthet också. I uppförsbacken från stallet till gårdsplanen får jag dock ta i lite mer, även om det går... Och kan jag borde det vara en lätt match för hästarna.