Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ang. loksele och rockard kombinerat då.
Jag har också en hög rockard där svängeln sitter högt, det kan funka att få plats med både högt skakelfäste och fortfarande ha rum att höja/sänka upphållsremmen tillräckligt men jag förstår din tanke, och håller med om det att det kan bli svårt om man har en hög rockard. I så fall får man kanske sänka svängeln och då kan man nog lika gärna köra med en annan sele än att göra en massa ingrepp på vagnen.

Jag har ju slagit till på en bröstsele (som jag egentligen inte har råd att köpa... :angel: ) för att köra rockarden med. Rockarden är ju välbalanserad och jag har löstagbara dragläder, men eftersom jag är en helgrön kusk och kan väldigt lite beslutade jag mig att köpa "rätt" grejer. Det är ju lättare att läsa på och kunna se att allt blir rätt avpassat för mig om jag gör "enligt skolboken" än om man använder hemmabyggda lösningar. Det senare fungerar säkert kanon om någon som vet vad hen gör passar in det så det blir bra för hästen. :D

Min rockard är också en rejäl bit (ungefär som du beskriver din) men rullar lätt och jag kan enkelt dra den själv på plan mark och ger inte mycket tryck i däckel, det var mest det jag menade, men givetvis beror det på hästen vad som är tungt eller ej och i vilken terräng man kör om det blir tungt att dra den framåt. Körde härom sistens i en uppförsbacke i tung snö och då fick hästen ta i ordentligt. När jag körde 190 kg kälke på samma underlag så var det däremot mycket lättare att dra.

Jo, på plan mark drar jag min rockard med lätthet också. I uppförsbacken från stallet till gårdsplanen får jag dock ta i lite mer, även om det går... :D Och kan jag borde det vara en lätt match för hästarna. ;)

*kl*
off topic men här är Tummen framtida parkompis :love::love:

Hon är heeelt underbar och jag längtar så efter att köra henne!!

pippi1.jpg

*kl*

Idag har min gamla fina dam dragit rockarden. :) En kort skrittur, men fasen vad grym hon är. I första igångsättningen sökte hon lite trygghet genom att höja huvudet så att hon kunde se att jag satt där bak (hon har lite... rondör... så hon ser inte så bra bakåt med huvudet i sin vanlig avslappande position... ;)). Det var vad som hände. På hela rundan. Spetsade öron och spänstig skritt hela den lilla vändan - verkade helt klart som hon gillade uppgiften! Mina två medhjälpare hade det inte så jobbigt idag heller. ;)

Va skojjigt att det gick så bra!

Tummen har fått vila några dagar nu men imorgon ska jag försöka ta oss ut på en tur igen!

Grattis, vad roligt!

Idag har jag kört Dingla med den nya vagnen och nya selen. Hon var sååå stilig så. Har inte vågat köra med den innan men nu så, åker den andra vagnen ut på annons! Lite ovant att sitta högt upp, men annars kändes det riktigt bra.

Kuul! Men jag vill ju se bild ju!

KL
Fick inte hem nån rockard i fredags, den kommer förhoppningsvis i veckan istället.

Men idag har min lilla kille varit helt fantastisk underbart jättesuperdupermegaduktig! :love: :bump:

Jag tog hjälp av sambon och tränade honom på lite skaklar! På med selen i stallet, men hade honom bara i grimma och grimskaft. Först fick Kaptenen kliva i och ur skaklarna ett par gånger från alla håll tills han inte brydde sig. Då släpade sambon på skaklarna medan jag ledde Kaptenen bredvid. Det var lite läskigt i början, men det tog inte alls lång tid innan han struntade i dem fullständigt. Då övergick vi till att släpa skaklarna en bit bakom honom - noll reaktion. Då ställde sig sambon på ena sidan och jag på andra och jag ledde duktiga hästen samtidigt som vi drog skaklarna bakom honom - de satt alltså inte fast i honom alls. Han brydde sig inte alls - bara traskade på.
Då stannade vi och drog balsnören genom hålen på skaklarna och sen genom fästena på selen, också höll vi fortfarande i balsnörena så om han blev rädd eller så var det bara att släppa balsnöret så skulle han vara helt lös.
Sen gick vi! Kaptenen blev lite konfunderad när det tog emot lite - men tänk att han drog som om han aldrig gjort annat! :love: Vi stannade och startade ett par gånger, och det märktes på honom att han fattade efter några gånger för sen syntes det hur han tog i för att rubba dom!
Sen kom ju såklart ett litet bakslag - det var lite för intressant på sidan vid ett träd så han hoppade till - slog i ena skakeln och blev skraj. :grin: Det var bara att lugna honom och börja om lite, gå i och ur skaklarna och stanna och sen provade vi släpa dom igen. Gick bra igen! Sen blev det så att han gick närmare och närmare mig, och tryckte ut mig i en snödriva, så då blev vi tvungna att släppa skaklarna för att inte jag skulle ramla, och jag tror att han fick den ena på bakbenet för han hoppade till igen.
Efter det var han lite mer skeptisk och vi började om helt från början med att sambon drog dem och vi gick bredvid. Provade efter ett tag att kliva i skaklarna igen och dra dom åt honom, bara att han hade dom runt sig utan att dra dom - då blev han lite testig och försökte dra iväg mig ett par gånger (det märktes så väl att han INTE var rädd - bara trotsig) - jag blev arg och sa till på skarpen - sen var han som ett lamm! :D Det gick jättebra! Lite skeptisk i början en sväng men sen när han slappnade av slutade vi för dagen! :laugh: Sambon drog hem skaklarna och vi gick bredvid och bakom och kikade - han brydde sig inte alls! Som avslutning fick han ställa sig på plats igen och stå stilla där medan vi lyfte och lade ner skaklarna. Han stod heeeeelt stilla och bara suckade. :D Sen slutade vi och han fick MASSOR med morötter och gooos! :love:

Synd att det blev litet bakslag när det började så bra, men jag tror ändå att han tar med sig en positiv upplevelse av dagen eftersom att det avslutades så lugnt! :)

Vi kunde inte fixa bildbevis, men ni får en bonus från hagen efteråt!

Pussunge067.jpg

Så snygg han är! :love: Åh va roligt att det gick så bra!

*kl*

Tummen har varit på tömkörningstur och det gick superbra. Han lyssnade kanon! Vi fick till en superbra skritt och jag jobbade honom hela tiden. Så länga han har driv och går på tömmen och jobbar bra så lyssnar han på allt, han måste verkligen aktiveras för att inte hitta på dumheter :)

Men det känns bra!

*kl*

Ligger helt utslagen med influensa och har dyngtråkigt! Har ni inte gjort nått med era pluttar som ni kan berätta om :-)

Åh vad jobbigt att vara sjuk! Krya på dig :)

Jag har inte kört något nu i veckan, men i måndags åkte båda ponnyerna till ridhuset för att ridas lite av ett par duktiga tjejer. De var jätteduktiga både hästar och barn. Har haft problem att´hitta sadel till Dingla då hon är väldigt bred och inte har någon manke. Har lånat hem flera fina sadlar för provning men det var ingen som passade (hittade en jättefin stubben o en hubertus) . Så jag beställde en sån där billig från börjes. Och tänk att den passar faktiskt! Så nu får hon ha den tills vidare, får se om jag hittar en bättre senare. Jag suddade lite på ryttarna, det är ju inte mina barn så jag vill inte lägga ut dem i helbild.

32894660.jpg

Trötta efter träningen.
32894659.jpg

Jag ligger med sjuk :( Eller har gjort nästan hela veckan, såå tråkigt.
Men igår begav jag mig ut en sväng med Isakfisak!
Han har haft en liten minivila nu (han kan inte ha längre viloperioder då han blir mer än hyper och extremt odräglig, suck). Efter att han "vilat" är han alltid lite osäker första gången vilket han även var idag men inte så farligt faktiskt! Vi gick igenom en byggarbetsplats och bredvid de mest läääskiga saker, inga problem. Hoppade även över några pinnar, klättrade lite, gick igenom vattenpölar (jääääätteläskigt säger Isak) och bytte underlag så ofta det gick.

På hemvägen övade vi även lite halter och övergångar. Gick MYCKET bra :D
Snart dags för vagn för Isak och jag längtar sååå mycket :D (Blir nog om ca 1 månad).

Här kommer ett par bilder iallafall!

Provade nya körpisken som jag köpte på Göteborg Horseshow :D

Nu är det ju ääääntligen så bra väder och jag är mer motiverad än någonsin!

Någon mer som snart ska ha vagn på för första gången?

Åh vad mysigt det ser ut! Tack för motivationen ;)

Ser att du också är från Lund, bor där med och har hästen för inridning vid Dalby/Arendala och min egna i Björnstorp :)

Härligt :D Jag har hästen precis norr om Lund, ca 5-6 minuter på cykeln från mig. Helt perfekt :D

Han är ju sååå söt! Kul att det gick bra! jag är så fasligt avundsjuk på er neröver som har snöfritt! Vi har ju massor av snö överallt men äntligen börjar det töa iallafall!

32896442.jpg

32896443.jpg

Körning i paddocken idag! Körde även ut en runda på grusvägen.

Senast ändrad:

Men vad duktiga ni är! :laugh:

KL
Jag får sån himla motivation av att läsa era inlägg! Dessutom alla fina bilder! :bow: Men här är det isgata... :( När hovis var här och skodde nordisen idag var jag väldigt sugen på att ge Kaptenen dojjor också... :grin: Jag vill så gärna fortsätta nu när det börjat så bra!!! Men det är liksom inte riktigt värt risken, det är tillräckligt "farligt" att ha dem i hagen som det känns. :cool:

Jag förstår att du vill fortsätta, men du gör rätt i att avvakta, snart är snö o is borta och då blir det lättare :)

Tack :laugh: Ja det blev riktigt bra till slut! Och vi satt ju två vuxna i den när vi körde ut en runda på grusvägen och Dingla drog den lätt så den är inte för stor för henne som jag först var rädd för.

Åh vad härligt det ser ut :D

Kan ju meddela att jag och Isak anmält oss till tömkörningskurs på min gamla ridklubb. Ska bli sååå spännande :D Gissar på att det blir Isak och halvbloden :p haha. Men vad gör det?
Väntar bara på platsbekräftelse men tror det ska vara ok :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 397
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar