Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul att det går i rätt riktning! :)

Jag hade övat vidare på svängar, halt och back med - lydnaden vid hand alltså.
Jag tömkörde ca 2 år innan jag fick tanken att köra in så jag vet inte hur länge jag hade tömkört från början om jag skulle köra in då.

Jag gick vidare med att dra en svängel. I med att jag hade tömmat så länge så vad hästen van vid rep kring benen, annars borde man öva in det först. :)

*kl*

Vet inte om jag kan lägga in det här, annars får någon hänvisa mig till en annan tråd :)

Mätte häromdagen för och se ev. bröstselar. Funderar på om han är så pass kort i halsen för att inte kunna dra i ett bra bröstsele...
Det kommer ta några månader innan jag införskaffar det, men spånar för fullt här :)
Läste trådarna jag hittade ang. islandshästar och körselar och många använde sig utan bröstsele för lättare arbete såsom sulky eller rockard - vilket jag kommer göra.

Här är en översikt på hur han ser ut - taget maj 2011.

Sele 1
Stl / brösta / Däckelomfång
Ponny / 110cm / 180cm +-5cm
Cob / 125cm / 200cm +-5cm

Sele 2
Stl / brösta / Däckelomfång
Ponny / 105cm / 150cm +- 15cm
Cob / 115cm / 184cm +- 15cm

Här är ju sele 2, stl. cob den bästa men även dyrast.
Funderar på om sele 1, stl cob passar?

Ska som sagt kolla över vänners selar ooch storlekar om ens bröstsele är att tänka på i vårt fall. Men vad tror ni utöver bilden?
Tacksam för svar!

Kul att det går i rätt riktning! :)

Jag hade övat vidare på svängar, halt och back med - lydnaden vid hand alltså.
Jag tömkörde ca 2 år innan jag fick tanken att köra in så jag vet inte hur länge jag hade tömkört från början om jag skulle köra in då.

Jag gick vidare med att dra en svängel. I med att jag hade tömmat så länge så vad hästen van vid rep kring benen, annars borde man öva in det först. :)

Ja han är så duktig! :laugh:

Han bryr sig ingenting om tömmarna kring benen, men såklart kommer jag tömköra mycket mer innan det blir tal om vagn. ;) Jag kommer köra nordisen med rockarden några gånger så att vi vänjer oss båda två, och sen tänkte jag försöka ha lillkillen på släp bredvid. :) Det borde vara det bästa sättet att vänja honom vid den. Han är ju cool i sig själv så jag tror inte det blir så mycket protester.

Men vad är en svängel? :)

Varför inte loksele till rockard?

Det beror ju på hur rockarden ser ut naturligtvis, men anledningen till att det kan vara svårt att kombinera loksele och rockard är att dragringen på lokselen sitter så långt ned och rockarden behöver fästas längre upp. Då kan rockarden "tippa" framåt tyngdpunktsmässigt så att hästen får onödigt mycket tyngd i skaklarna nedåt. Typ att hästen får "bära" en stor/större del av rockardens vikt med däckeln, eftersom det troligen kan vara svårt att balansera upp rockarden med sätesflytt när det "tippar" så mycket.

Ett annat problem med att skaklarna på en rockard sitter fästa högre upp på vagnen än kärror/släpor/slädar som är tänkta att dra med en loksele är ju att skaklarna blir mer vågräta vid infästningen så att hästens rörelsefrihet hämmas (särskilt illa om man dessutom inte har baksele som kan bromsa upp!). Svårt att förklara, så jag ritar på en bild från en inkörningskurs...

loksele.jpg

När hästen bromsar eller svänger här så skjuts den blå in mot hästens överarm vilket gör att det hämmar rörelsefriheten för hästen. Den röda skjuts ju i samma situation upp mot lokorna istället och ger alltså inte alls samma problem. Den gröna är hur man vill att rockarden ska vara infäst (lite överdrivet kanske, jag ritade fort...), och då ser man ju också att skaklarna inte hämmar rörelsefriheten då heller. :)

Och sitter draglinorna också "för högt", blir det ju svårt för hästen att dra vagnen med lokorna, som det är tänkt, utan kommer faktiskt få dra lite med däckeln också. Med den röda skakeln ser du ju att hästen drar i en rak linje från draglädrets infästning i lokan till skakelns infästning i släden, och att draglädret är vinkelrätt mot lokorna. Då belastas ju lokorna jämt och bra så att hästen får en grym arbetsmiljö när det gäller att dra tungt!

Sen kan man ju fixa en skakelinfästning högre upp på sin loksele så att det blir bättre balans på rockarden och så att rörelsefriheten inte begränsas. En rockard ska ju inte vara så tung att dra, så då gör det väl inte så mycket heller att lokorna inte används optimalt och att hästen får dra lite med däckeln också, antar jag. Med en bröstsele-däckel som är lite bredare (och alltså mer tryckutjämnande) har man ju kommit ännu ett steg på vägen. Det förespråkas i alla fall här och där här i körningsforumet att man kan göra så här (höja skakelinfästningen för att köra rockard) vad jag har läst, men jag kan inte riktigt se att det skulle bli lika bra som en korrekt inpassad bröstsele? Men någon som förstår bättre får gärna förklara! :idea:

Senast ändrad:

Ja han är så duktig! :laugh:

Han bryr sig ingenting om tömmarna kring benen, men såklart kommer jag tömköra mycket mer innan det blir tal om vagn. ;) Jag kommer köra nordisen med rockarden några gånger så att vi vänjer oss båda två, och sen tänkte jag försöka ha lillkillen på släp bredvid. :) Det borde vara det bästa sättet att vänja honom vid den. Han är ju cool i sig själv så jag tror inte det blir så mycket protester.

Men vad är en svängel? :)

Det är den man fäster draglinorna i! I princip kan man säga att det är en pinne med en ögla på mitten på ena sidan där man fäster det man ska köra (vagn/släde/etc) och två öglor längst ut i vardera änden på den motsatta sidan där man då fäster draglinorna som hästen ska dra det hela med. Skaklarna är ju till för att bromsa och svänga med egentligen, inte att dra, även om det finns rätt gott om rockarder utan svängel. :)

Svängeln (eller rekade skaklar om man har det) gör det mycket skönare för hästen att dra, eftersom de följer med i hästens rörelser. Låter man hästen dra i vanliga skaklar glider ju bröstan fram och tillbaka över bogen en del och/eller låser hästens rörelser, och vagnen tenderar att kränga lite fram och tillbaka i takt med hästens rörelser. Så skönare för både häst och kusk alltså. ;)

Tusen tack för svar! :bow: Undrar om detta är sådana "rekade skaklar" som du skrev om?

001.jpg

De rör sig liksom fram och tillbaka med hästens steg och är inte "låsta" eller vad man ska säga. Ganska dålig bild på det kanske... Men varje sida kan alltså vridas utåt/inåt/åt sidorna utan att den andra följer med. Är en svängel nånting liknande? :)

Bilden föreställer ett ypperligt sätt att rasta både hundar och häst samtidigt! ;)

Rör de sig är de rekade :)Svängel och linor funkar lite på samma vis.

Till loksele och rockard vill jag rekommendera Tärnsjös snabbkopplingar som man fäster i upphållsremmen. Vips, högre skackelinfästningar på lokselen för rockard!
Numer har DriveOut en kopia på dessa spännen för en mycket billigare peng :)

En kraftig bågdäckel fördelar trycket minst lika bra men har ingen silettfunktion som man helst har när man kör med enaxlad rockard.
Dock anser jag att en väl balanserad rockard är så pass lättkörd, att har man en ordentlig bågdäckel kan man klara sig utan silettfunktionen. Därmed inte sagt att det är det allra bästa eller att jag alltid har rätt ;)

Rör de sig är de rekade :)Svängel och linor funkar lite på samma vis.

Till loksele och rockard vill jag rekommendera Tärnsjös snabbkopplingar som man fäster i upphållsremmen. Vips, högre skackelinfästningar på lokselen för rockard!
Numer har DriveOut en kopia på dessa spännen för en mycket billigare peng :)

Hm, men sitter de ihop som ett U är de väl inte rekade? Väl? De ska väl röra sig relativt varandra, inte bara svänga relativt vagnen? De ska väl se ut ungefär såhär: http://www.pullert.se/bilder/pullert_rekade_skaklar_mellan.jpg eller typ: http://medlem.spray.se/traditionellaskor/images/rekad2.jpg för att de ska vara rekade?

Tusen tack för svar! :bow:

Ärligt talat... Nu när jag läser det i efterhand vet jag inte om jag förstår själv vad det var jag försökte skriva... Det var riktigt snurrigt! :D Jag borde göra ett nytt försök, men det skulle säkert bli lika snurrigt, så det är nog bättre att fråga mig hur jag egentligen menar när man inte förstår mina synnerliga skumma stycken... Pedagogik har aldrig varit min starka sida!

Mina skaklar är inte fasta på nåt sätt, de är väldigt rörliga i kanterna där de sitter ihop med "stången". Haha, gudars så svårt att förklara! :p Det är nog bäst att ta kort och visa. ;)

Mina skaklar är inte fasta på nåt sätt, de är väldigt rörliga i kanterna där de sitter ihop med "stången". Haha, gudars så svårt att förklara! :p Det är nog bäst att ta kort och visa. ;)

Jag tror jag förstår hur du menar, då borde de nog räknas som rekade (säger jag utan att egentligen veta särskilt mycket om saken i fråga...)

En kraftig bågdäckel fördelar trycket minst lika bra men har ingen silettfunktion som man helst har när man kör med enaxlad rockard.
Dock anser jag att en väl balanserad rockard är så pass lättkörd, att har man en ordentlig bågdäckel kan man klara sig utan silettfunktionen. Därmed inte sagt att det är det allra bästa eller att jag alltid har rätt ;)

Jag har funderat på en sak, och du kanske vet svaret: Var sätter man draglinorna i lokselen när man använder ett förhöjt skakelfäste (t.ex. snabbfästet)? I dragringen har jag förutsatt. Men svängeln på min rockard sitter ju ingefär i samma höjd som skaklarna, och om jag skulle använda mina lokselar (renoverade arméselar) känns det intuitivt som att dragringen är på gränsen till att sitta lägre än svängeln! Det borde bli väldigt konstig vinkel för hästen att dra i, och att den nedåtkrökta draglinjen skulle innebära att bukgjorden skulle strama när hästen drar? Nu har jag en ganska hög rockard (lite åt gigghållet) så det är säkert ett specialfall, men skulle jag alls kunna använda min loksele och min rockard på ett sätt som inte blir obehagligt för min häst?

Som du säger så kräver en välbalanserad rockard inte så mycket dragkraft från hästen. Om man nu inte kör i mycket kuperad mark? Min rockard väger närmare 100kg exklusive last och kusk, och alltså runt 200kg med mig och min bisittare. Det är ju inget hästen känner av på plan mark, men väl i en ordentlig uppförsbacke?

Tycker du beskriver det väldigt bra!
Det är just den här justeringen som man undviker med ett bra bröstsele. Förutsatt att själva rockarden inte är alldeles för hög eller låg för hästen då.

Så jag får funderar vidare på om jag ens kan köra med ett bra bröstsele eller inte :(

Rekade för mig är när de kan röra sig fram och tillbaka. En U-form (skakelrede) är mer eller mindre rekad, beroende på hur mycket svängrum de har.
Denna lunningsbåge är t.ex rekad, eftersom bågen sitter lite "löst" på vardera skackel och kan därmed svänga med hästen när den går.
422135_10150624040489648_568189647_8887436_1770972985_n.jpg

Ang. loksele och rockard kombinerat då.
Jag har också en hög rockard där svängeln sitter högt, det kan funka att få plats med både högt skakelfäste och fortfarande ha rum att höja/sänka upphållsremmen tillräckligt men jag förstår din tanke, och håller med om det att det kan bli svårt om man har en hög rockard. I så fall får man kanske sänka svängeln och då kan man nog lika gärna köra med en annan sele än att göra en massa ingrepp på vagnen.

Man kan ju även ta bort draglädret helt om man har löstagbara sådana, och sedan fästa linor direkt i lokan, det borde vara optimalt eftersom draglinjen alltid blir rak, och kanske är ngt för Wippos häst om han inte kan ha brösta? :) Jag körde så förut men köpte en brösta då lokorna jag hade inte passade optimalt på min häst, och lokselen min har fasta dragläder. Sparar vad jag kan till en bröstsele då de är enklare att sela med och mycket snyggare till dressyrkörning, det blir mera enhetligt. Stör mitt öga lite med den ihopaplockade selen jag har nu! ;)

Min rockard är också en rejäl bit (ungefär som du beskriver din) men rullar lätt och jag kan enkelt dra den själv på plan mark och ger inte mycket tryck i däckel, det var mest det jag menade, men givetvis beror det på hästen vad som är tungt eller ej och i vilken terräng man kör om det blir tungt att dra den framåt. Körde härom sistens i en uppförsbacke i tung snö och då fick hästen ta i ordentligt. När jag körde 190 kg kälke på samma underlag så var det däremot mycket lättare att dra.

Tycker du beskriver det väldigt bra!
Det är just den här justeringen som man undviker med ett bra bröstsele. Förutsatt att själva rockarden inte är alldeles för hög eller låg för hästen då.

Så jag får funderar vidare på om jag ens kan köra med ett bra bröstsele eller inte :(

En "French Collar" kanske kan passa? Ger ju inte samma punktryck som en svängd men sitter bekvämare än en rak. Funderar på sådana till russens parselar senare.

En "French Collar" kanske kan passa? Ger ju inte samma punktryck som en svängd men sitter bekvämare än en rak. Funderar på sådana till russens parselar senare.

Roligt! Tittade och sökte fakta om en sådan hela kvällen igår! :)
Ja de verkar väldigt bra om man måttbetsäller den så den sitter bra.
Absolut något jag ska fundera vidare på :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 398
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30