Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Varför inte loksele till rockard?
Det beror ju på hur rockarden ser ut naturligtvis, men anledningen till att det
kan vara svårt att kombinera loksele och rockard är att dragringen på lokselen sitter så långt ned och rockarden behöver fästas längre upp. Då kan rockarden "tippa" framåt tyngdpunktsmässigt så att hästen får onödigt mycket tyngd i skaklarna nedåt. Typ att hästen får "bära" en stor/större del av rockardens vikt med däckeln, eftersom det troligen kan vara svårt att balansera upp rockarden med sätesflytt när det "tippar" så mycket.
Ett annat problem med att skaklarna på en rockard sitter fästa högre upp på vagnen än kärror/släpor/slädar som är tänkta att dra med en loksele är ju att skaklarna blir mer vågräta vid infästningen så att hästens rörelsefrihet hämmas (särskilt illa om man dessutom inte har baksele som kan bromsa upp!). Svårt att förklara, så jag ritar på en bild från en inkörningskurs...
När hästen bromsar eller svänger här så skjuts den blå in mot hästens överarm vilket gör att det hämmar rörelsefriheten för hästen. Den röda skjuts ju i samma situation upp mot lokorna istället och ger alltså inte alls samma problem. Den gröna är hur man
vill att rockarden ska vara infäst (lite överdrivet kanske, jag ritade fort...), och då ser man ju också att skaklarna inte hämmar rörelsefriheten då heller.
Och sitter draglinorna också "för högt", blir det ju svårt för hästen att dra vagnen med lokorna, som det är tänkt, utan kommer faktiskt få dra lite med däckeln också. Med den röda skakeln ser du ju att hästen drar i en rak linje från draglädrets infästning i lokan till skakelns infästning i släden, och att draglädret är vinkelrätt mot lokorna. Då belastas ju lokorna jämt och bra så att hästen får en grym arbetsmiljö när det gäller att dra tungt!
Sen kan man ju fixa en skakelinfästning högre upp på sin loksele så att det blir bättre balans på rockarden och så att rörelsefriheten inte begränsas. En rockard ska ju inte vara så tung att dra, så då gör det väl inte så mycket heller att lokorna inte används optimalt och att hästen får dra lite med däckeln också, antar jag. Med en bröstsele-däckel som är lite bredare (och alltså mer tryckutjämnande) har man ju kommit ännu ett steg på vägen. Det förespråkas i alla fall här och där här i körningsforumet att man kan göra så här (höja skakelinfästningen för att köra rockard) vad jag har läst, men jag kan inte riktigt se att det skulle bli lika bra som en korrekt inpassad bröstsele? Men någon som förstår bättre får gärna förklara!