Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Gud var duktiga ni är! Tycker du ska vara minst lika nöjd med dig själv som med Tummen, tycker du verkar göra ett superjobb med honom! Kul att du känner att du får så bra respons på din nya taktik!

Åh men vad härligt :D Är så spännande att följa er, kul att det går framåt. Tummen verkar ju verkligen inte vara en lätt häst men du gör ett toppenjobb :bump:

Ny på det här med körning. Vad menar du med att "driva framåt", kan du eller någon förklara hur ni tänker / gör? Har ni hjälp av enbart tyglar och röst då eller använder ni pisksnärt vid sidan av hästen när de krånglar mycket? Har en bråttlig pålle som visserligen inte kommit ivagn än men blev nyfiken.

Körkurs låter kul, synd att de inte har någon nära mig för nybörjarkuskar.
Vi har bara kommit till köpa in selstadiet ännu, tömkör ut vanligt.

Driva på framåt är för mig både röst, kroppsspråk och att använda pisken. Jag behöver sällan använda pisken i vanlig drivning, Tummen är duktig på kommandon men då han tänker hitta på hyss använder jag mig av den och det är det jag menar med driva på framåt som jag skrev ovan. Jag ser på en gång när Tummen börjar tänka på att "bryta ut" och går då på snabbt med både röst och pisk, om det behövs(inte hårt) eftersom han måste lära sig att man kan inte kasta sig runt till höger och vänster för då kan det bli riktigt farligt när man kör.

Bra då vet jag. Tror jag kommer att ha en del duster med mitt sto. Tömkör ut med vanlig gjord ännu, men är beställar tagen till riktig sele snart.

Hur är selen från driveout, är det lösa draglinor eller långbrösta?
Vilket går snabbast att sela med? Någon som kan svara på detta?

driveout start har lösa draglinor som man justerar vid bröstan, vissa justerar man vid svängeln oxå. Långbrösta vet jag inte så mycket om än att det är travfolk som brukar använda sig av det.

Jag ser på en gång när Tummen börjar tänka på att "bryta ut" och går då på snabbt med både röst och pisk, om det behövs(inte hårt) eftersom han måste lära sig att man kan inte kasta sig runt till höger och vänster för då kan det bli riktigt farligt när man kör.

Jag har fått lära mig knepet att inte dra tömmarna i tömringarna när jag börjar tömköra, utan sänka dem lite genom att dra tömmarna genom öglor som hänger ned från tömringarna. I början kanske så långt ned som 30cm lägre än tömringarna på en stor häst. Då kommer tömmarna liksom "rama in" hästen bättre när jag kör unga, orutinerade och/eller vingliga hästar, och hjälper dem att förstå vad det är jag vill rent styrningsmässigt. :idea: Effekten blir ju något som lite mer liknar ett ledande tygeltag, vilket man ju använder mycket på unghästar vid inridning för att lära dem att förstå hur man vill svänga och vända.

Jag tycker att det har fungerat kanon på de två jag har haft som haft tendenser att vilja snurra runt eller blir lite oroliga. Det verkar som de blir tryggare med den uppsättningen och snabbare förstår. Jag har använt snokremmar till aschengrimmor (som jag har ett helt lager av eftersom jag aldrig använder sådana till det de är tänkta för) att hänga tömmarna i eftersom jag tycker de är smidiga att ta av/på (har samma sele till flera hästar) och lätta att korta in (har gjort fler hål) allt eftersom hästen blir mer rutinerad och trygg, men det går ju utmärkt med ett balsnöre också. ;)

Jag misstänker att detta knepet liksom har mindre verkan när man tömkör små ponnyer jämfört med halvblod dock. Har man händerna högre än tömringarna får man ju liksom motsatt verkan eftersom tömmarna då hamnar ovanför tömringarna... ;) Men man kanske kan göra så då att man fäster öglan att dra tömmarna igenom längre ned på lokan eller något, huvudsaken är ju att man får tömmarna lite lägre än när de går genom tömringarna och att det inte trasslar till sig på något vis när man är ute och kör!

Ovan knep är naturligtvis inget substitut till att driva hästen framåt, vilket bör vara den primära hjälpen (för jag antar att det funkar precis på samma sätt när man kör som när man leder eller rider), men ju tydligare man kan vara mot hästen om vad det är man vill desto bättre är det ju!

Men Tummen kanske redan vet och förstår vad det är du vill, bara att han klurat ut hur man kommer undan? För då gör ju inte sänkta tömmar någon större skillnad.

Senast ändrad:

Jag har en tömkörningsgjord och använder lägre satta tömringar just för det du beskriver :) Han är dock så liten och snabb att om jag inte har fullt fokus och är på så vänder han på en femöring ändå :D Men han vet mycket väl vad jag vill, det är när han vill nått annat som vi får strida lite :devil:

Här händer det saker! Vad kul att tummen drar vagn! Grattis!:bump::banana:

Vi har vintervila. Han gick i vagn ca 7 ggr i höst och sista gången satt vi båda i och både skrittade och travade.:bump: Eftersom vår "olycka" :crazy: hände på vintern förra året tog vi paus när snön kom. Han fick dock backa in i vagnen för bara någon vecka sedan för en liten påminnelse! Det gick helt oki. Till våren ska vi börja lugnt igen och halvt om halvt köra in på nytt.
Lite tolkning blir det nog dock snart, vi har perfekt före för det här nu!:banana:

Ja det är helt perfekt underlag för tolkning nu :)

*kl*

Igår tränade jag lite tömkörningsövningar på gårdplanen där det är skottat.
Ställde upp fyra foderhinkar till en fyrkant och tömkörde runt och genom dem.
Stannade sen i mitten och rullade ihop tömmarna och la dem på ryggen och gick sedan ca 5 m runt, runt hästen då han skulle stanna kvar.
Provade sen att gå iväg 10-15 m. med gott resultat.

Så ska ut i skogen sen när det inte är så fasligt mycket snö (häst 16 broddar, matte 0 st...) och göra stå- stilla- övningar.

Ska nästa gång träna på backning tänkte jag.

Funderar på att leta upp några provisoriska skaklar att fästa i "draglinorna" för att träna med. Tänkte om man kunde göra några i trä?
Hur har ni gjort? :)

Jag drar snabbversion av vad jag använt mig av :D

Först hade jag bara små träpinnar-brädor som vi har gamla en hel hög av. Tog dom bara för att jag hade dom lätt tillgängliga. Först band jag balsnöre i änden och drog balsnöret i ringarna och gick och ledde honom, då kunde jag släppa om det behövdes. Sen knöt jag fast dom på samma sätt med en lätt knut så jag kunde dra upp dom om det skulle behövas.

Sen när jag gjorde vår släpa så tog jag två tunna björkar och slog på en tvärslå längst ner bara. Gick med den som ovan först och när han började bli trygg med den så körde jag in "skaklarna" i skakelhållarna och band sedan fast dom uppe i ringarna med "snabb-knut". Och sen fortsatte jag bygga på med däcket.

Man kan ju träna med nästan vad som helst :-)

Tummen har varit på tömkörningstur igen idag. Idag fick vi vara ute i solskenet, gud så skönt det var! Och Tummen var sååå duktig, är jättenöjd!

Sen när vi kom hem så provade jag lite inkallning, inspirerad av er som visat och pratar om trickträningen. Han var så söt. Vi stannade längs vägen på väg hem och han kan ju stanna/stå kvar så jag sa till han att stå och gick sen iväg kanske 10 meter och stannade och tittade på han och kallade sen in han. Första gångerna gick han såå saktai början, såg verkligen ut som att han inte riktigt var säker på att han faktiskt fick gå :D Men det var riktigt skoj, ska träna lite mer på det!

Kul att läsa om era projekt!

Idag har det varit en liten tjej här och provridit Silver. Jag visade henne även körd. Det gick så himla bra och hon var väldigt duktig med den lilla tjejen som red henne i både skritt och trav. Tror nog inte att det blir någon affär i alla fall, men jag är väldigt nöjd med Silver hon var verkligen duktig!

Va roligt att hon skötte sig bra iaf! :) Det är så roligt när man känner sig stolt över dom!

Härlig tömkörningstur igen idag med Tummen. Det är verkligen underbart roligt nu! :love:

Här har vi stått stilla i 10 minuter :love:
stilla.jpg

Sen när vi var klar så lekte vi lite med inkallning igen
http://www.facebook.com/video/video.php?v=2932959835761

Och här är vi på väg hem :love:
http://www.facebook.com/photo.php?v=2932962795835&set=vb.1013970727&type=2&permPage=1

Vad duktiga ni är!

Kl

Idag Ställde jag mig på kälken så L fick dra mig en liten bit!! Och det gick kanon :bump: Det var en fantastisk känsla att bli dragen av min häst, går just nu på små rosa moln.

Okey, det låter som ett bra sätt att börja och gå vidare med :)
Just det med att antingen kunna släppa dem ifall att.

Jag leta lite ute på logen och hittade först ett par träskaklar som hade används till gårdens arbetshästar för 50-60 år sedan.
Mitt i allt stod även en jättefin träsläde med järnbeslag :love:
Dock på tolk för stor/tung för att min ska kunna dra den.
Sen hittade jag även ett par lite mindre träskaklar som inte ens va upppackade utan låg i papper med ett gammalt snöre runtom.

De har varit målade svarta, men färgen håller på att lossna.
Sen är underdelen järnklädda, vilket är bra då ändarna kommer gå lite i marken.

Här är lite bilder på mitt fynd :)

En ände från båda

Dock får jag vänta någon dag eller två innan jag kan testa dem, hästen fick massage igår så nu är det lite vila som gäller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 418
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 934
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar