Sv: Presentera era inkörningsprojekt.
Jag ser på en gång när Tummen börjar tänka på att "bryta ut" och går då på snabbt med både röst och pisk, om det behövs(inte hårt) eftersom han måste lära sig att man kan inte kasta sig runt till höger och vänster för då kan det bli riktigt farligt när man kör.
Jag har fått lära mig knepet att inte dra tömmarna i tömringarna när jag börjar tömköra, utan sänka dem lite genom att dra tömmarna genom öglor som hänger ned från tömringarna. I början kanske så långt ned som 30cm lägre än tömringarna på en stor häst. Då kommer tömmarna liksom "rama in" hästen bättre när jag kör unga, orutinerade och/eller vingliga hästar, och hjälper dem att förstå vad det är jag vill rent styrningsmässigt.
Effekten blir ju något som lite mer liknar ett ledande tygeltag, vilket man ju använder mycket på unghästar vid inridning för att lära dem att förstå hur man vill svänga och vända.
Jag tycker att det har fungerat kanon på de två jag har haft som haft tendenser att vilja snurra runt eller blir lite oroliga. Det verkar som de blir tryggare med den uppsättningen och snabbare förstår. Jag har använt snokremmar till aschengrimmor (som jag har ett helt lager av eftersom jag aldrig använder sådana till det de är tänkta för) att hänga tömmarna i eftersom jag tycker de är smidiga att ta av/på (har samma sele till flera hästar) och lätta att korta in (har gjort fler hål) allt eftersom hästen blir mer rutinerad och trygg, men det går ju utmärkt med ett balsnöre också.
Jag misstänker att detta knepet liksom har mindre verkan när man tömkör små ponnyer jämfört med halvblod dock. Har man händerna högre än tömringarna får man ju liksom motsatt verkan eftersom tömmarna då hamnar ovanför tömringarna...
Men man kanske kan göra så då att man fäster öglan att dra tömmarna igenom längre ned på lokan eller något, huvudsaken är ju att man får tömmarna lite lägre än när de går genom tömringarna och att det inte trasslar till sig på något vis när man är ute och kör!
Ovan knep är naturligtvis inget substitut till att driva hästen framåt, vilket bör vara den primära hjälpen (för jag antar att det funkar precis på samma sätt när man kör som när man leder eller rider), men ju tydligare man kan vara mot hästen om vad det är man vill desto bättre är det ju!
Men Tummen kanske redan vet och förstår vad det är du vill, bara att han klurat ut hur man kommer undan? För då gör ju inte sänkta tömmar någon större skillnad.