Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att han kan och också sätter undan tallriken när du påminner honom. Tja, det låter väl precis som de allra flesta barn eller? (Och det är väl kanon att han GÖR det på en gång utan protester när du säger till. Det tyder ju på att han inte låter bli av nonchalans eller för att jävlas med dig. Han glömmer helt enkelt.) Att man som vuxen får påminna/"tjata" rätt mycket innan saker sitter av sig själv. Speciellt om han sedan tidigare aldrig behövt komma ihåg att ta undan sin tallrik och nu förväntas kunna komma ihåg det. Han kommer behöva påminnas ofta. Det låter fullständigt normalt tycker jag.
Detsamma tänker jag om problemet med hunden; han glömmer bort sig och agerar "fel", han behöver påminnas. Om och om och om igen innan det "sitter". Herreminje han är ju bara 6 år!
Då är nog inte ironier som den om tallriken rätt väg.
Gillar man inte barn så verkar det vara ett urtråkigt ansvar att ta på sig.
Absolut att barn har olika stadier i livet och det ska man givetvis ha förståelse för.Pojken framstår som gott och väl "normal". De flesta barn är mer ivriga att göra rätt och behaga sina föräldrar när de är 2-4 år än när de är 6-7 år. Har med frigörelse och sådant att göra. Skitjobbigt för de vuxna, men man får lära sig.
Men varför ligger då denna tråd på Förälder? Freudiansk miss...?Det är dock inte det som är "problemet" i TS fall om man skall lyssna på vad hon säger. Pappans beteende är konstant.
Liten undran, varför är det ointressant att diskutera på nätet vad en 6 åring ska kunna och inte kunna?
Självklart kan vi inte avgöra huruvida barnet är curlat eller ej heller, som jag skrivit så är det en tolkning av vad TS skriver.
Hennes åsikter och tyckande tycker Jag är vettiga, ....
Det klassiska "du har inga barn så du kan inte veta något" köper jag inte.
Gillar man inte barnet, blir denna del av uppfostran alltför lätt respektlös.
Att bara sätta gränser runt sig själv tycker jag vore att avvisa barnet, det är väl väldigt omoget om något?
Liten undran, varför är det ointressant att diskutera på nätet vad en 6 åring ska kunna och inte kunna?
Om jag förstod TS rätt (men jag kan givetvis ha missuppfattat henne) så menar hon att barnet inte tidigare behövt ta undan sin tallrik övht hemma hos pappan, innan TS kom in i bilden. men som sagt, jag kan förståss ha missuppfattat henne.
Att hon inte gnäller på att han glömmer, utan att hon menar just faktum att pappan inte låter sonen få börja ta ansvar över saker. Något barn Behöver för att lära sig bli självständiga individer.
Sådant påbörjas redan vid liten ålder, vissa "vanor" och kunskaper etableras så mkt mer än man kan tro vid barnåldern.
Svaret är inte bara riktat till dig Inte_Ung;
Första gångerna jag träffade ungen/barnet/sonen, var i stallet, då jag lånat en liten shettis som han skulle få rida på, han älskar hästar och älskar att vara i stallet. När han ridit och gjort allt de roliga så ville han bara lämna hästen med sadel och hela kittet på, då fick jag, trotts att jag inte kände honom säga at man måste ta hand om djuret, nu när hon burit runt på dig så måste du ju ta av henne sakerna, ja något i den stilen.
Då sa Sambon/gubben/pappan att de var jättebra att jag sagt till att man måste ta hand om det man börjat göra, därför uppfattar jag inte de som något negativt att han får göra lite saker själv, sambon/gubben/pappan "glömmer" av sig ibland, det säger han själv, att han springer och gör allt åt ungen/barnet/sonen.
Han sa även att innan han skiljde sig så satt han hela dagarna, när ungen/barnet/sonen kom hem från dagis, han lämnade aldrig hans sida och gjorde Allt åt honom, detta säger han själv, han säger även att han vet om att han "curlat" ungen/barnet/sonen...