Plastmamma...

Sv: Plastmamma...

Nu blir jag väl dödad här i tråden men jag tycker nog att du ska fundera över hur du låter när du talar om barnet. Du låter otroligt hård (TinyWiny är ju ingenting i den här tråden jämfört med dig) och kallar honom konsekvent för 'ungen'. Hade det varit mitt barn hade jag blivit irriterad på dig faktiskt.

Då jag inte vill nämna min gubbe/sambo/kille eller barnet/ungen/sonens namn här, då problemet är mitt och vill inte att deras namn står här.

Men om mitt sätt att "namnge" sonen här är ett problem för dig, ber jag om ursäkt, då jag vanligtvis, eller alltid förutom just nu, använder hans nämn när jag pratar om eller med honom tycker jag inte att det har så stor betydelse vad jag namnger honom för här?!

Eh va? Du kan inga synonymer till ordet 'unge' förutom namnet på barnet? Vad sägs om 'barnet' istället kanske? :idea:

Givetvis ska du inte skriva barnets riktiga namn. Men att du konsekvent kallar barnet för ungen och låter så jäkla hård och irriterad tycker jag tyder på att din version här av mannens uppfostran av sitt barn är liiiite färgad av din egna syn på barn (i allmänhet eller just den här, vad vet jag).

Just saying - vill man ha en bra relation med någon bör man inte låta så bitchig om deras barn. De brukar inte uppskatta det.

Du tänker säkert inte alls på det, men "ungen" uppfattas lätt som något negativt framförallt i kombinationen med det övriga du skriver och den attityden du har gentemot barnet.

Då det i mina öron låter kosntigt att kalla honom "barnet" inte i den meningen att jag vill vara bitchig, absolut inte!

Jag och sambon har aldrig bråkat om hans son, klart har vi pratat, men aldrig så att vi haft vilda disskutioner eller varit arga på varandra för de...

*KL*

Jag älskar barn, men när man daltar och springer för minsta lilla så blir jag faktiskt irriterad. Nog för att man ska ge dem kärlek, men att dalta och skämma bort leder inte till något bra. Min lillasyster är ett perfekt exempel på det.

Nu blir jag väl dödad här i tråden men jag tycker nog att du ska fundera över hur du låter när du talar om barnet. Du låter otroligt hård (TinyWiny är ju ingenting i den här tråden jämfört med dig) och kallar honom konsekvent för 'ungen'. Hade det varit mitt barn hade jag blivit irriterad på dig faktiskt.

Fast det är helt upp till vad man har för associationer till ordet "Unge".
Jag säger också "unge". Hade jag haft barn hade jag Ändå sagt unge. Jag är uppfödd med att ordet "unge" är ett annat ord för barn, jag associerar det inte med något negativt. Vilket jag antar att du gör, vilket är helt ok, det är din erfarenhet av hur ordet används som gör hur du associerar ordet.
Jag är inte ensam om att associera ordet Unge till något positivt.

TS vill ju inte skriva ut sonen/barnet/ungens namn, så då säger hon Unge istället för hans namn. Helt ok i mina ögon.

Skulle hon skrivit "hans" hade iallafall jag troligast haft problem med att hålla isär om hon menar pappan eller sonen.

Men snälla rara barnet är bara 6 år.
Vilka krav du har.

Och du kan ju kalla honom "Pojken" det låter så mycket bättre än "Ungen".
Man brukar säga "Mina Barn och andras Ungar", vilket ju visar värderingen av orden.

*hugger knappen*

Jag måste fråga, ni som går i anfall mot TS, vart får ni ifrån att hon inte gillar Ungen(!) (mwhohahahaha)?

Helt ärligt så har jag 110% förståelse för att TS blir frustrerad, trött, irriterad när pappan curlar sin son!
Hon blir trött på barnets beteende, inte på barnet själv.

Tycker ni det är ett ok beteende att curla barnet och "inpränta" negativa beteenden? Kan ni inte se TS frustration över att barnet uppför sig illa och blir på råge Uppmuntrad till att göra det?
Ibland är våra känslor svåra att förstå orsaken till och i TS fall så tror jag att hon, om hon satte sig ner och tänkte igenom det hela på en mer grundlig nivå (inte illa menat TS), skulle inse att det är själva uppfostran och beteendet hon blir irriterad över, inte själva pojken!

Till TS

Ett tips för att vända din frustration och göra den hanterbar är att acceptera att det faktist inte är barnet du ska bli frustrerad på!
Detta har tagit mig År att inse, att det faktist är föräldern man ska bli irriterad på om ett barn (upp till en viss ålder) uppför sig illa.
Om någon annans barn springer och skriker och uppför sig illa, tex kastar sten på andra, på allmän plats och föräldern inte bryr sig eller tycker "snäääälla gubben nu mååååste du sluta" sagt med rosor i rösten till en 5 åring, då är det inte barnet utan föräldern som är den som orsakar problemet. Barnet är bara symptomen!

Så nästa gång Ungen (ja nu gör jag det abra för att...) uppför sig illa, se det för vad det är, din pojkväns, i all välmening, felaktiga uppfostran.

/sammet som inte vill ha barn, någonsin.

Jag förstår precis hur du menar Sammet, tänker som du med just vem de är man ska bli irriterad på jag vet att de inte är ungen/barnet/sonens fel utan den som bör uppfostra den, men ibland är de reptilhjärnan som styr, tyvärr och jag tror att de är där jag måste förstå, koppla bort den när den spritter till...

Sen har jag väl aldrig sagt att jag ogillar ungen/barnet/sonen?! Har jag de?! Eller är ni så snabba att dömma mig för det skrivspråk jag använt?
Jag har aldrig påstått att de är ungen/barnet/sonens fel, utan de är ett beteende och ett "klimat" jag känner mig obekväm i, jag bad om att få något tips vad jag gör för fel och hur JAG kan göra för att minska mina upplevda problem...

Sen självklart så ställer många mig frågan i tråden; Vad jag vill, jag borde kanske fundera över om jag kan acceptera ungen/barnet/sonen m.m. tycker det är ganska tydligt vad jag vill, annars hade jag väll flyttat utan att ens be om råd?!

Men snälla rara barnet är bara 6 år.
Vilka krav du har.

Och du kan ju kalla honom "Pojken" det låter så mycket bättre än "Ungen".
Man brukar säga "Mina Barn och andras Ungar", vilket ju visar värderingen av orden.

Jag assoicerar INTE ungen till något negativt, kan ni snälla bortse från det nu?! Har nu mer skrivit flera ord för Ungen/barnet/ sonen så nu kan ni sluta haka upp er på de...

Vill du verkligen vara bonusmamma redan? Jag undrar lite över din ålder, du låter ganska ung, och det är inte konstigt att du tycker en 6-åring är jobbig.
Av det skälet har jag valt att inte ha seriösa relationer med personer som har barn, jag behöver få vara med från start för att orka. Nu när jag har ett eget skulle nog tanken på bonusbarn inte vara lika skrämmande.

Eh va? Du kan inga synonymer till ordet 'unge' förutom namnet på barnet? Vad sägs om 'barnet' istället kanske? :idea:

Givetvis ska du inte skriva barnets riktiga namn. Men att du konsekvent kallar barnet för ungen och låter så jäkla hård och irriterad tycker jag tyder på att din version här av mannens uppfostran av sitt barn är liiiite färgad av din egna syn på barn (i allmänhet eller just den här, vad vet jag).

Just saying - vill man ha en bra relation med någon bör man inte låta så bitchig om deras barn. De brukar inte uppskatta det.

till dig m fl

Alla kanske inte har just er åsikt om det ordet/benämningen? Jag hade fattat er upprördhet om hon skrivit skitungen men ungen.. kom igen kan ni inte hitta nåt annat att klaga på? (Dessutom är det ju en tråd som med all säkerhet inte är till för sambon att läsa, och när man ska skriva av sig använder man ofta andra ord än man gör till personer. )

TS

Jag förstår hur det känns och tycker Sammet skrivit kloka saker- själv är jag inte en så pass tolerant människa att jag orkar med (i mitt tycke) bortskämda barn/ungar. Därför lägger jag åxå benen på ryggen när det närmar sig en kille med knodd. Här håller jag även med Kanelbulle.

En bra sak att göra när man kommunicerar med andra, både barn och vuxna, är att använda ord som får mottagaren att associera i rätt banor.
Att ha samma språk med samma värde i orden hjälper oerhört mycket.

Hur gör du med det hemma?
Kör på som du tycker och anser att sambon med son skall förstå i alla fall?
Ett tips från mig som har barn och lever i bonusfamilj är att synkronisera språket.
Så att orden har samma värdeladdning för alla.
Det blir annars svårt att få barn att förstå när det verkligen är allvar-allvar eller så kan man göra dem ledsna och ovilliga genom att säga fel saker.

Jag själv är ingen barnälskare. Sådär allmänt. Det värsta jag vet är ouppfostrade barn.

Jag var ett tag i min ungdom tillsammans med en kille som hade 2 barn sen tidigare. De var väldigt unga föräldrar. Och jag var inte ett dugg intresserad av att vara bonusmamma. Jag var inte alls 'där' i mitt liv. Jag var precis över 20, pluggade på universitetet, hade häst och hund osv. Barnens föräldrar hade hoppat av skolan i gymnasiet (för att planera familj), han jobbade skiftjobb inom industrin hon gjorde- ingenting. Jag ser inte ner på människor som väljer att leva så självklart, men jag vill bara visa att vi var på helt olika ställen i livet trots att det inte var så många år mellan oss i ålder.

Jag tyckte det var jättejobbigt och som sagt det sprangs för minsta lilla.
Eller rättare sagt, det förutsattes att jag som helt ointresserad skulle springa för minsta lilla. Det var säkert inget fel på barnen egentligen, om de fått en konsekvent uppfostran och jag varit äldre. Droppen för mig var när jag fick veta att föräldrarna (mamman och min pojkvän alltså) varit på utvecklingssamtal och lämnat ut mitt telefonnummer som person att kontakta om barnen blev sjuka eller något.
Då hade vi dejtat i kanske 3 månader och var inte i närheten av att ens diskutera att bli sambo.

Så då sprack det och sen dess har jag bestämt att jag aldrig ska bli tillsammans med en kille med barn igen. Jag är hemsk, men det är så jag känner.

Nu har jag själv barn (som är mitt absoluta :love:) och jag skulle aldrig vara tillsammans med någon som inte tycker att hon är fantastisk. Nu har jag en ny sambo sen över 3 år (utan barn) som faktiskt tycker att hon är fantastisk. :love:
Fast liksom att han får finna sig att hon är nummer ett för mig så får jag numera finna mig i att hon är nummer ett för honom också. Vilket känns enormt tryggt eftersom att barnets pappa jämt satte mig före barnet vad det än gällde. (inget jag bad om alltså)

Vi har dock en lite speciell sits och pappan finns inte i hennes liv på det viset och då tror jag det är lättare för en 'ny' förälder.

Jag har varit på båda sidor och det är inte alltid lätt. Men man får försöka tänka från barnets perspektiv. Vilket jag själv inte var så bra på när jag var helt ung.

Senast ändrad:

Jag tycker som du. Frågan jag ställer är, om TS styrde pappan bort från curlandet, vore inte det i barnets bästa? Jag vill iallafall hävda det.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 983
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 460
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 277
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar