Plastmamma...

Sv: Plastmamma...

Jag skiter i normen, nu råkar bara normen gå hand i hand med vad som faller samman med mitt högst individuella ställningstagande. Det är dock rätt trevligt att falla in i norm för en gång skull.

Nu är jag ingen expert på den bakomliggande teoribildningen, men så som du skriver, har jag förstått det som att man anser att det här med normer öht inte fungerar. Att följa en norm - att en norm är verksam i en - känns som ens egen vilja. Det är en del av själva grejen.

Och att det känns trevligt att leva normenligt är också en del av själva grejen. Det är så vi skapar tillhörighet och sammanhållning.

De gånger man inte handlar enligt det som känns som ens egen vilja, utan snarare tänker att "ja, ja, jag anpassar mig väl då, det kommer att vara det som är enklast i längden i det här fallet" eller något liknande, är kanske normen lite svagare, mindre välinternaliserad, än när det man känner att vill verkligen sammanfaller med det normen föreskriver. Så på sätt och vis skulle ju sådana anpassningar kunna ses som att man individuellt väljer att följa en norm - tex för att det lönar sig på något sätt.

Men i fall som ditt blir det ju istället helt omöjligt att ens teoretiskt göra skillnad mellan normen och din individuella vilja.

Sv: Plastmamma...

Nu är jag ingen expert på den bakomliggande teoribildningen, men så som du skriver, har jag förstått det som att man anser att det här med normer öht inte fungerar. Att följa en norm - att en norm är verksam i en - känns som ens egen vilja. Det är en del av själva grejen.

Och att det känns trevligt att leva normenligt är också en del av själva grejen. Det är så vi skapar tillhörighet och sammanhållning.

De gånger man inte handlar enligt det som känns som ens egen vilja, utan snarare tänker att "ja, ja, jag anpassar mig väl då, det kommer att vara det som är enklast i längden i det här fallet" eller något liknande, är kanske normen lite svagare, mindre välinternaliserad, än när det man känner att vill verkligen sammanfaller med det normen föreskriver. Så på sätt och vis skulle ju sådana anpassningar kunna ses som att man individuellt väljer att följa en norm - tex för att det lönar sig på något sätt.

Men i fall som ditt blir det ju istället helt omöjligt att ens teoretiskt göra skillnad mellan normen och din individuella vilja.

Okej, då kan jag säga att jag är normen personifierad när det gäller ordning och reda för majoriteten av de individer jag träffar på är enligt mig rätt oordningsamma. På jobbet är dem det definitivt.
Älskar ordning och reda normen :D

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 983
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 460
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 277
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar