Plastmamma...

Sv: Plastmamma...

Fast nej - nån som inte kan städa och hålla ordning alls riskerar att bo i en svinstia när man flyttar hemifrån, oavsett kön.

Och vad skulle i så fall vara problemet med det?
Om vi ponerar att hemmet håller en ur hälsosynpunkt godtagbar hygienisk standard.

Vad är problemet med att leva i ett ostädat hem?

Och vad skulle i så fall vara problemet med det?
Om vi ponerar att hemmet håller en ur hälsosynpunkt godtagbar hygienisk standard.

Vad är problemet med att leva i ett ostädat hem?

Om man träffar en partner som är lika grisig så blir det inga problem alls.
Däremot kan det bli friktion med andra människor/arbetsgivare om man drar med sig kulturen utanför hemmets fyra väggar.

Ser du några fördelar med att anamma ostädat/stökigt?
Ser du några nackdelar med att anamma ordning/reda?

Ser du några fördelar med att anamma ostädat/stökigt?
Ja man får mycket tid över till annat.

Ser du några nackdelar med att anamma ordning/reda?
Ja det tar tid från annat.

Städning är en färskvara som räcker i någon vecka.
Annat kan vara sådant som räcker en livstid, som att bygga ett till rum till huset t.ex.
Städa kan man alltid göra den dag som man tycker att man vill ha det städat, det blir ju samma resultat efteråt som om man städar hela tiden.

Många undrar hur jag hinner med så mycket i mitt liv.
Och svaret till det är två orsaker.
Jag undviker att städa och jag festar oerhört sällan.
Det är aktiviteter som bara ger tillfälligt nöje utan framtida resultat.

Ja man får mycket tid över till annat.

Ja det tar tid från annat.

Städning är en färskvara som räcker i någon vecka.
Annat kan vara sådant som räcker en livstid, som att bygga ett till rum till huset t.ex.
Städa kan man alltid göra den dag som man tycker att man vill ha det städat, det blir ju samma resultat efteråt som om man städar hela tiden.

Många undrar hur jag hinner med så mycket i mitt liv.
Och svaret till det är två orsaker.
Jag undviker att städa och jag festar oerhört sällan.
Det är aktiviteter som bara ger tillfälligt nöje utan framtida resultat.

Detta har du och jag (mfl) diskuterat tidigare och jag skriver som jag skrev då: dålig ursäkt.
Antingen är du ineffektiv och/eller är kass på logistik/simultan förmåga :D
Men jag antar att du precis som för några år sedan, antagligen ännu mer, vägrar gå med på att ordning och reda inte behöver vara någon tidsbov, snarare tvärtom ;)

Senast ändrad:

Jag ser ju hur mycket enklare liv jag har jämfört med dem som ständigt jagar ordningen.
Så jag vill faktiskt inte byta.
Alla extremt produktiva människor som jag känner lever i en ganska så stor oreda.
De som ständigt jagar sin ordning och reda har jag aldrig sett bli lika produktiva.

Det krävs i stället att man har oerhört bra logistisk och simultan förmåga för att behärska kaos till fullo.
Kaos handlar till stor del om att ha många projekt i luften samtidigt.
Jag har fotografiskt minne och klarar av en större oordning än de utan.
Saker behöver inte vara sorterade för att jag skall kunna hitta dem, utan bara inte runtflyttade av andra

Detta har du och jag (mfl) diskuterat tidigare och jag skriver som jag skrev då: dålig ursäkt.

Vadå dålig ursäkt. Vad jag kan se ursäktar hon sig inte. Hon förklarar.

Om man har den avspända inställning till städning som jag unnar alla döttrar i hela världen att få växa upp med, så behöver man inte ursäkta att man inte har nystädat hela tiden.

Det där säger mer om dig än om henne.

Men du vet "Kvinnor skall ha det städat - annars så är de dåliga kvinnor".
Jag är gärna en "dålig kvinna" det är så mycket roligare.

Vadå dålig ursäkt. Vad jag kan se ursäktar hon sig inte. Hon förklarar.

Okej, ihålig förklaring.
Att hålla ordning och reda behöver inte ta tid och finns det ordning och reda finns det många gånger effektivitet att vinna.
Bättre att säga att man trivs i röra eller saknar intresse av ordning och reda istället för att hävda vinster av oreda.
Så länge de inte är av psykologisk art, mår man dåligt av ordning/reda så ska man givetvis inte utsätta sig för det.

Det där säger mer om dig än om henne.

Löjligt.

Könet bakom oredan/redan är helt ointressant, iaf för mig.

Är du säker på det?
Din kommentar var nämligen den klassiska från den ordningsamma kvinnan till den slarviga.
Ofta så åtföljs den av "Du kommer aldrig att hitta någon man som vill ha dig".

Jag uppskattar ordning och reda och vet precis vad den är bra för.
Men arbetsinsatsen för att upprätthålla den motsvarar inte vinsten av den.
Jag har provat båda varianterna - har du?

Okej, ihålig förklaring.
Att hålla ordning och reda behöver inte ta tid och finns det ordning och reda finns det många gånger effektivitet att vinna.

Två saker:

1. Jag håller helt enkelt inte med dig om att städning är så tidseffektivt som du säger. Tydligen gör inte IU det heller. Det blir lite fånigt att du då envisas med att det är det visst. Vi håller helt enkelt inte med. Din förklaring är lika ihålig i mina ögon som IU:s är i dina. Översatt till din logik skulle jag väl skriva "Bättre att säga att man är komplett neurotisk och bryter ihop när man ser ett dammkorn, istället för att hävda tidsvinster av städning."

2. Även om du nu ivrar för ordning och reda, så är det obegripligt för mig varför du väljer att bidra till det där normerandet om att ordning är bra och oordning dåligt. Varför vill du bidra till att hålla liv i den normen? Det är ju inte som om IU stod i begrepp att komma hem till dig och stöka ner.

Är du säker på det?
Din kommentar var nämligen den klassiska från den ordningsamma kvinnan till den slarviga.
Ofta så åtföljs den av "Du kommer aldrig att hitta någon man som vill ha dig".

Hä! Skiter fullständigt i könen bakom tillvaron och själv vill jag varken ha en oredans man eller kvinna som partner.

Jag uppskattar ordning och reda och vet precis vad den är bra för.
Men arbetsinsatsen för att upprätthålla den motsvarar inte vinsten av den.
Jag har provat båda varianterna - har du?

Jag har fått smaka effekter av stora doser reda kontra oreda av alla de sorter under många långa år så jag är på det solklara med kostnaderna och vinsterna av bägge alternativ.

Men det är inte andras oreda som är effektiv utan bara den egna.
Andras oreda är i vägen.
Vinsten i den egna oredan är att man skiter i det triviala och tar det väsentliga först.
Sedan så röjer man av allt på en gång vilket går fortare än allt plockande efter varje liten sak som man gör.

Två saker:

1. Jag håller helt enkelt inte med dig om att städning är så tidseffektivt som du säger. Tydligen gör inte IU det heller. Det blir lite fånigt att du då envisas med att det är det visst. Vi håller helt enkelt inte med. Din förklaring är lika ihålig i mina ögon som IU:s är i dina. Översatt till din logik skulle jag väl skriva "Bättre att säga att man är komplett neurotisk och bryter ihop när man ser ett dammkorn, istället för att hävda tidsvinster av städning."

Okej, du anser att jag ivrar mer än någon annan, intressant och noterat.

2. Även om du nu ivrar för ordning och reda, så är det obegripligt för mig varför du väljer att bidra till det där normerandet om att ordning är bra och oordning dåligt. Varför vill du bidra till att hålla liv i den normen? Det är ju inte som om IU stod i begrepp att komma hem till dig och stöka ner.

Jag skiter i normen, nu råkar bara normen gå hand i hand med vad som faller samman med mitt högst individuella ställningstagande. Det är dock rätt trevligt att falla in i norm för en gång skull.
Jag älskar givetvis ordning och reda, mina poster är resultatet av att jag ibland finner det intressant att ta del av annat ställningstagande än mitt eget, oavsett fråga.

Men det är inte andras oreda som är effektiv utan bara den egna.
Andras oreda är i vägen.
Vinsten i den egna oredan är att man skiter i det triviala och tar det väsentliga först.
Sedan så röjer man av allt på en gång vilket går fortare än allt plockande efter varje liten sak som man gör.

Jag gav en gång i tiden mina motargument, du köpte dem inte då och lär nog inte göra det nu heller.

Du har däremot väldigt rätt i att andras oreda är en jävla oangelägenhet :D

Det tar tid även om du inte mäter den.
5 min här och 10 min där.
Det blir mycket när man lägger ihop det.

Något som ordningsmänniskorna alltid tjatar om är "Det tar bara några minuter".
Men saken är ju att det tar dessa minuter så oerhört ofta.

Det tar tid även om du inte mäter den.
5 min här och 10 min där.
Det blir mycket när man lägger ihop det.

Något som ordningsmänniskorna alltid tjatar om är "Det tar bara några minuter".
Men saken är ju att det tar dessa minuter så oerhört ofta.

Javisst, säger inte emot dig där, men jag tillhör inte dem. Jag ser det rent logistiskt.
En ordningsmänniska behöver absolut inte vara effektiv och en oeffektiv ordningsmänniska bränner mycket tid i sin strävan efter ordning.

Jag tror att folk fungerar olika. En del av oss föredrar hem utan stök och andra med. De ser det helt enkelt inte som ett problem. Snarare så är bristen på stök ett problem "varför ska jag ställa undan något jag använder ofta"?
Det är helt enkelt olika sätt att fungera.

Jag har två syskon i min släkt/familj där den ena är neurotiskt städfreak i vars hem man inte vågar röra sig för risken att råka sätta ett fingeravryck någonstans och den andra en slarver utan dess like. Personen kan gå in i ett nystädat rum och få det att se ut som ett bombnedslag på ingen tid alls... Jag kan inte ens förstå hur personen bär sig åt lyckas. Men personen ÄR fullt nöjd och tillfreds och blir bara störd om man städar. "Gör något roligare istället".

Jag är ett levande bevis på att man även om man växer upp i ett stökigt hem inte behöver vara speciellt stökig själv. Inte i samma utsträckning som min familjemedlem i alla fall. Det är inte så svårt att lista ut hur man gör liksom.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 983
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 460
Senast: Bri
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 277
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar