Sv: Plastmamma...
Du verkar veta väldigt mycket och ha mycket åsikter med tanke på att du varken har barn eller vill ha barn.
Dina kunskaper och åsikter går också tvärs mot vad jag har för erfarenheter, kunskaper och åsikter.
Och jag har tre barn och tycker om barn.
Ja när planeterna står rätt.
En 6-åring är inte stabil nog att kunna detta i alla lägen.
T.ex. inte i läget där det finns en ny kvinna som stör pappas uppmärksamhet.
Det var oerhört hårt.
Måtte du inte behöva ha andras barn i ditt hem på permanent basis.
Det klassiska "du har inga barn så du kan inte veta något" köper jag inte.
Jag har haft nog med barn runtomkring mig för att veta en hel del om barnuppfostran.
Framför allt så utgår ni ifrån att jag kritiserar sonen, vilket jag inte gör (och har skrivit Många gånger att jag inte gör) Jag kritiserar pappan, att han känner att han ska släppa allt han har för att komma springandes till barnet om det ropar.
Tycker Du att han ska göra det?
Låter det som en bra ide? Vad tror du det leder till om sonen ska kalla till sig pappan Varje gång (eller största delen) han vill prata med pappan?
Jag pratar inte om när "planeterna står fel", dvs ibland när saker är jobbiga, utan ett konstant beteende.
Om vi pratat om en häst som stegrat under ryttare, hade du sagt samma sak?
Att "det är för mkt att begära av en unghäst på 4 år att den inte skall stegra under ryttare"?
Själv anser jag att en frisk 4 åring ska kunna gå ordentligt under ryttare utan att stegra.
Självklart kan det komma in saker i livet som gör att barnet känner sig otrygg, men av hur pappan beter sig, så skulle jag vilka påstå att detta inte är något som kommit på senaste tiden sen TS kom in i bilden utan att det pågått länge. Annars borde pappan ha reagerat på sonens förändrade beteende.
Jag kommer inte ihåg om jag läst hur länge TS och pappan varit tillsammans?
Sådant påverkar ju också.
Hur kan det vara hårt sagt att ett 6 årigt barn som inte kan ta undan sin tallrik, av den anledningen att den aldrig behövt göra det, är bortskämd? Nu syftar jag givetvis inte på om det skulle vara så att tallrik är det enda den inte kan utan även andra "uppgifter" i samma skala klarar barnet inte av.
Tex att det 6 åriga barnet inte behöver städa sitt rum, eller sätta fram sina kläder, eller hjälpa till att duka fram Någon gång.
Att barn kan "glömma" är fullt förståeligt, därav skrev jag "
och det inte finns en vettig anledning".
Ett 6 årigt barn som inte behöver göra
något ÄR bortskämd och curlad.
Det är det curling handlar om, att föräldern gör allt för barnet för att det inte ska behöva göra det själv och stöta på "problem".