Pelle Svanslös och Ficktjuven *Ulvlek*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu så... Först så är jag fortfarande rätt upptagen, nu med en annan ansökan som jag... eh... glömt bort att jag skulle hjälpa till med. Plus att jag jobbar då jag ska börja nytt jobb (vara tjänstledig året ut) och därför måste avsluta en hel del saker på mitt ordinarie jobb. Och sedan funderar jag på att skriva en ansökan själv som i så fall ska vara inne på söndag. Så nu får det bli lite mindre aktivitet än vanligt. Och alltid, alltid, alltid förr när jag har skrivit så brukar det sluta med att jag spammar leken mer än vanligt. Bara så att ni vet!

Fråga: hur är det man gör när man läser spelares inlägg samlat med nya Buke?

@Sasse - du vet ju att jag var skitskraj för din förrförra avatar, den som du själv tyckte var "skitläslig, men inte så läskig så att jag inte vill ha den". Typ. Den här ser ut att vara syrran till den.

Gårdagens röstning: jag reagerade ju mest på drama. Sedan är det naturligtvis så att man ska rösta på den man misstänker mest, men när man vet att det är en spelare som ofta drar på sig röster (i detta fall Habina) även som god och det uppstår något som kan vara början till ett drev tycker jag att det finns anledning att verkligen fundera över om man vill placera rösten på den spelaren. Det kanske är bara jag som resonerar så men... ja, jag gör det i alla fall. Om jag fortsätter att reagera på drama idag återstår att se. Nu går jag igenom tråden med fokus på röstningen och reflekterar över den. Resten kommer senare.

Sasses röst tycker jag inte är märklig. För mig känns den som en (tydligt) förtäckt BOP. Att vara tvungen att lägga första rösten är ofta "farligt" och därför är det ganska smart att skriva så att det framgår att det är en förtäckt BOP. Jag tycker mig ha märkt att dessa får mindre uppmärksamhet än dåligt underbyggda förstaröster som inte är så tydligt förtäckta BOPar. Just Sasse har jag sett göra förtäckta BOPar tidigare och jag tror inte det säger ett skvatt om hennes roll.

Ursäkta, telefonsamtal. Postar det här så länge och återkommer.

Fråga: hur är det man gör när man läser spelares inlägg samlat med nya Buke?

Om man går in på Profilsidan och Information, så finns där något som heter "Hitta allt material från Myrten" typ. Så är det relativt lätt att hänga med vad "sådana som du" skriver, jämfört med "sådana som Hedinn" som skriver i sjuttioelva trådar. Men @Hedinn kanske har något annat sätt? Har för mig att hon/du typ kan alla ändringar buke har gått igenom.

Där man ser alla trådar, så står det under varje tråd hur många svar den har, klicka på den så får man upp en lista precis som förr hur många inlägg varje har gjort. :)

@Sasse måste sluta byta profilbild, för jag blir förvirrad! :p

Om man går in på Profilsidan och Information, så finns där något som heter "Hitta allt material från Myrten" typ. Så är det relativt lätt att hänga med vad "sådana som du" skriver, jämfört med "sådana som Hedinn" som skriver i sjuttioelva trådar. Men @Hedinn kanske har något annat sätt? Har för mig att hon/du typ kan alla ändringar buke har gått igenom.
Haha! :D

Det är som förut nu, man kan klicka på antalet inlägg i tråden så får man upp alla som skrivit som tidigare. :) Den länken försvinner dock när tråden når 1000 inlägg, men då kan man lösa det genom att klicka in på tråden och lägga till /whoreplied i slutet av webadressen, så får man upp samma lista. :)

Fortsättning på reflektioner om gårdagens röstning:

Cirkus röst tycker jag inte var så anmärkningsvärd med tanke på att hon måste iväg. Däremot fattar jag inte alls Matmissbrukarens resonemang om Cirkus röst, vilket leder till hennes egen röst. Ska kolla lite mer på de diskussioner som har varit runt det senare.

Mumorsan
röstar också på Cirkus och där förstår jag röstmotiveringen. Det är väl ungefär samma som jag själv tycker, att det finns stor anledning att vara vaksam när det gäller spelare man vet brukar dra röster (men visst, ibland är även de onda). Reagerar alltså inte på Mumorsans röst.

Caisa röstar på Vira. Nu, när jag läste igenom de inlägg som (som jag förstår det) Caisa baserar sin röst på men som även drama tyckte var konstigt, blir jag lite fundersam. Vira skriver visserligen de två omtalade inläggen med ca en halvtimmes mellanrum. Det är kort tid, det är bara ett inlägg mellan dem. Men Vira skriver också i sitt röstinlägg att hon måste rösta för att hon kanske inte hinner hem före DL. Slutsatsen blir väl att hon ville se mer, men det kom ingen mer information och därför så röstade hon eftersom hon tyckte att Habina stack ut?

bumpo röstar också på Vira. Jag känner att det är lite märkligt att ingen som röstar på Vira eller diskuterar henne lyfter fram det faktum att hon skriver att hon måste rösta och att man därför kan tänka sig att hon ändå fick ta det som hon tyckte var mest misstänkt, även om hon skulle vilja ha mer info. Samtidigt lade jag inte ihop två och två igår själv heller (var himla stressad) och det är kanske lätt att se det uppenbara nu när man vet att Vira var god. Men det får mig ändå att fundera lite.

Att Habina röstar på Vira tycker jag inte är märkligt alls. Habina motiverar visserligen rösten, men en röst på Vira är bästa sättet att rädda sig själv i det läget. Om detta generellt ser jag på det på följande sätt: oavsett roll vill man ju fortsätta spela. Det finns de som tycker att det tyder på ondska att rädda sig själv, men jag ser det tvärt om. Så länge du inte är typ bybo och misstänker/vet att den du röstar på har en viktig god specialroll (vilket en bybo kan veta exempelvis i en lek där det finns brevbärare) så är det ju bara dumt att inte rädda sig själv. Som god vet man ju då att en god räddas. Om man inte försöker rädda sig själv kan man ryka och så kanske den man är upp mot visar sig vara ond.

Outofservice (som jag härmed offentligt ber om ursäkt för särskrivning av namnet) röstar på drama. Jag reagerade ju också på drama och tycker väl inte att rösten är märklig. Men inte heller att den säger något om var OOS står.

Var det alla?

Där man ser alla trådar, så står det under varje tråd hur många svar den har, klicka på den så får man upp en lista precis som förr hur många inlägg varje har gjort. :)

@Sasse måste sluta byta profilbild, för jag blir förvirrad! :p

Kan man gilla ett inlägg flera gånger? Medan jag skrev mitt förra inlägg (vilket tog tid eftersom jag läste alla röstmotiveringar flera gånger) hade @Sasse tre olika profilbilder. Jag gillar bäst den du hade efter den jag tyckte var läskig Sasse. En kvinna i någon uniformsartad mössa.

@Myrten Ser ni alla mina bildändringar? Det trodde jag faktiskt inte. Trodde bara det syntes efter att jag "okejat" bilden jag valt.

Men för den sakens skull har jag ingen aning om vilken bild du snackar om :p

@Myrten Ser ni alla mina bildändringar? Det trodde jag faktiskt inte. Trodde bara det syntes efter att jag "okejat" bilden jag valt.

Men för den sakens skull har jag ingen aning om vilken bild du snackar om :p

Jo, jag tror det här är din fjärde (kanske bara tredje) profilbild sedan jag började gå igenom tråden:p.

@Myrten
I mitt inlägg #46 nämner jag i sista meningen att "...men samtidigt kan det ju vara så att hon verkligen inte hittade något annat att bygga en teori kring?", som en reflektion kring hennes röstinlägg eftersom den var formulerad som den var. "Jag måste rösta nu...", "Habina är den enda som sticker i ögonen" osv (jag hinner inte gå tillbaka och dubbelkolla ordvalen, då jag har bråttom till tåget nu. :p ). Så jag hade det i åtanke, men det var ändå svängandet gällande Habina jag fann mest misstänkt så därför hamnade rösten där. :)

Oups! Lyckades somna (igen) vid två och sova till nu... Har förkylningen från hell bara för att jag är ledig. :(

Skumläst tråden och skall läsa allt igen så fort jag är inne och kan läsa på dator (lyx!). Vill bara påpeka att jag inte såg Caisas röst på Vira innan jag röstade, så jag hade ingen aning om att hon skulle få fler röster än mig då. Hon var den som kändes mest misstänksam, men fel hade jag. :crazy:

OT - just nu så funkar buke helkonstigt. När jag frösker se hur många inlägg var och en gjort så får jag upp resultat från tråden innan i trådlistan. Men klickar jag på tråden under denna så blir det rätt.

Jag hoppas att jag hinner teoria ordenligt idag. Jag är på besök hos mina vänner i Skåne så jag hoppas att de inte gör anspråk på att umgås alltför mycket.

Jag tittade lite på hur rösterna kom in för att se om det finns något mönster, men jag vet inte om jag i nuläget kan dra några direkta intressanta slutsatser. När man läser spelarnas diskussioner om röstningen så tycks många varit tvungna att försvinna iväg, alternativt varit upptagna. Inte speciellt konstigt egentligen då det är långhelg. I sådana situationer och vid första DL som alltid är ursvårt är det ofta svårt att utläsa något tycker jag. I alla fall när det bara varit ett dag-DL. Längre fram när man kan lägga ihop fler röstningar blir det kanske annorlunda. Det är då man kan se mönster. Visst kan det finnas onda i alla "läger", både bland de som röstade på "huvudkandidaterna" och bland oss som lade röster på andra spelare. Men i nuläget vill jag i alla fall inte låsa fast mig vid att resonera utifrån det och koppla ihop spelare. Det känns allt för löst.

Har gått igenom tråden nu, och det är hemskt vad alla verkar neutrala hittills idag tycker jag.

Om jag också ska snacka lite om röstningen då, så är jag inte alls så säker på att ulvarna finns bland de som röstat på huvudkandidaterna (bra ordval Myrten!:P) igår. Min erfarenhet säger mig mer att det brukar vara goda som drevar ihop sig första dagen medan ulvarna röstar spritt och sedan tittar på när de goda lynchar varandra utifrån att det ju måste varit ulvar bland de som röstat på den som lynchades. I de flesta fall (enligt min erfarenhet) är det alltså förvirrade goda som brukar rösta ut varandra (speciellt i början). Men sedan säger jag inte heller att det inte kan finnas någon ulv bland de som röstade på huvudkandidaterna igår, för det är mycket möjligt. Jag menar bara att det inte tvunget måste vara så.

Jag håller med @dramatik om att alla är så väldigt neutrala idag. Så det är svårt att bilda sig en uppfattning om någon...
Lite OT här och var men det säger ju absolut ingenting.

Kan lika gärna OTa jag med och säga att din avatar du har nu @Sasse med den färgglada tjejen är finast av dom du haft idag.

Lite funderingar då:
Sasse röstar på Vira
cirkus röstar på Habina
Vira röstar på Habina
Dramatik röstar på Habina
CaisaLundblad röstar på Vira
Habina röstar på Vira
Myrten röstar på dramatik
Bumpo röstar på Vira
Matmissbrukaren röstar på Cirkus
Mumorsan röstar på Cirkus
Outofservice röstar på Dramatik

Vira var tvilling och då känns det som om de som röstade på henne i allafall inte är hennes tvilling. Eftersom det är rätt många röster på henne så bör det finnas ulvar bland de som la sin röst där. Sasse lag sin röst tidigt på Vira och jag vet ju hur det är att röst tidigt, man försöker skrapa fram nånting av det lilla som finns, så den rösten känna inte särskilt skum. Då återstår CaisaLundblad, Habina och Bumpo som potentiella ulvar om min tanke att någon av de som röstat på Vira borde vara ulv och att jag just för stunden inte tror att det är Sasse. CaisaLundblad lägger en röst på Vira som känns lite defensiv på något vis, hon vill inte lägga något avgörande på Habina som i det läget har en hel del röster, jag vet inte om det är skumt eller inte men det bidrog ju helt klart till att goda Vira lynchades. Habina då? en motivering som i stort innebär att hon begränsar urvalet till någon som röstat på henne något som dramatik (?) noterar och också röstar på Habina, vilket Myrten i sin tur tycker är underligt att dramatik inte håller kvar vid sina tankar runt Vira, iom att vi vet att Vira var god så känns den vändningen mer som en ambivalent god än som en ulv (för onekligen drog det ju blickarna till drama). Bumpo var den sista att lägga röst på Vira, en ångestfylld röst som jag kan läsa det, hon vacklar men väljer ändå Vira, kanske för att det finns några kvar att rösta så det behöver inte vara en avgörande röst (men det blev det)

Det var också flera som röstade på Habina, varav jag la den första rösten, men en motivering som Matmissbrukaren tyckte var .. misstänkt välmotiverad(?) dvs att jag fått ihop mycket av inget. Matmissbrukaren la sen sin röst på mig, det känns som om hon är lite "defensiv" hon vill inte lägga en avgörande röst på Habina eller Vira samtidigt som hon teoriar om att jag inte vill sticka ut (i det läget hade ingen funderat i de banorna). Efter min röst på Habina så lägger goda Vira en röst på henne. Och den tredje rösten kommer från dramatik med en motivering som jag tycker är helt okej.

Efter detta så röstar Mumorsan och Outofservice bägge två lägger röster på någon som inte är upp för lottningen eller som är särskilt mycket misstänkta. Ströröster lite sådär. Mumorsans röst på mig känns som lite desperat att hugga tag i typ vad som helst och rösta, vilket är rätt normalt första dagen om man då dessutom har lite tidsbrist. Sen så har vi d OutOfServices röst på dramatik, det känns som en ströröst som inte heller är så välmotiverad i det läget

CaisaLundblad skriver ett långt tankeväckande inlägg #69. Och drar ganska liknande slutsater som jag -typ att det troligtvis finns ulvar både bland de som ströröstat och bland de som röstat på Habina och de som röstat på Vira.....

Så detta är mina tankar, jag återkommer med en röst efter att jag gjort min husmorsplikt och lagat middag (he he så är det i Skåne ser ni - jag lagar maten alltid)

Jag håller med @dramatik om att alla är så väldigt neutrala idag. Så det är svårt att bilda sig en uppfattning om någon...
Lite OT här och var men det säger ju absolut ingenting.

Kan lika gärna OTa jag med och säga att din avatar du har nu @Sasse med den färgglada tjejen är finast av dom du haft idag.

Fast jag vet inte om jag tycker det varit så hög andel OT. Dramas senaste inlägg här t ex är inte OT. Jag har skrivit OT men även några "seriösa" (#101, 105, 112), Sasse och bumpo hade en diskussion i morse som inte var OT.

Att du skriver att du skriver "Kan lika gärna OTa jag med" känns lite som att dölja frånvaron av egna teoriinlägg i allmänna OT-trenden - alla OTar ju. Men som sagt - jag uppfattar inte att det är så hög andel OT.

EDIT: Kom på att "ursäkta sig" är bättre urval än "dölja frånvaron av" i ovanstående mening.

Fast jag vet inte om jag tycker det varit så hög andel OT. Dramas senaste inlägg här t ex är inte OT. Jag har skrivit OT men även några "seriösa" (#101, 105, 112), Sasse och bumpo hade en diskussion i morse som inte var OT.

Att du skriver att du skriver "Kan lika gärna OTa jag med" känns lite som att dölja frånvaron av egna teoriinlägg i allmänna OT-trenden - alla OTar ju. Men som sagt - jag uppfattar inte att det är så hög andel OT.

EDIT: Kom på att "ursäkta sig" är bättre urval än "dölja frånvaron av" i ovanstående mening.

Nu skrev jag aldrig att det är en hög andel OT. Det var du som skrev. Jag skrev OT lite här och var. Var någonstans tolkas det som en hög andel OT?

@Matmissbrukaren - det skrev du inte. Men du skrev: " Så det är svårt att bilda sig en uppfattning om någon...
Lite OT här och var men det säger ju absolut ingenting." Vilket jag tolkar som att du tycker att det inte finns något att ta på och att det är en hel del OT. Speciellt när du fortsätter "Kan lika gärna OTa jag med" (jag med = som andra) så tycker jag inte att det är så märkligt att jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att det finns lite inlägg med substans.

@Matmissbrukaren - det skrev du inte. Men du skrev: " Så det är svårt att bilda sig en uppfattning om någon...
Lite OT här och var men det säger ju absolut ingenting." Vilket jag tolkar som att du tycker att det inte finns något att ta på och att det är en hel del OT. Speciellt när du fortsätter "Kan lika gärna OTa jag med" (jag med = som andra) så tycker jag inte att det är så märkligt att jag tolkar ditt inlägg som att du tycker att det finns lite inlägg med substans.

Men att jag då tyckte att det var få inlägg med substans betyder ju inte att jag tycker att det är en hög andel med OT.
Och ja, jag OTade själv eftersom jag ville kommentera @Sasse s nya avatar som jag tycker är superfin.
Nu har det ju däremot kommit in lite fler inlägg att gå igenom.
Jag förstår inte riktigt vad det är att haka upp sig på att jag skrev att det Otas lite i tråden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 576
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar