passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

Hej!

Skulle vilja låna denna "tråden" och också få "bedömt" om min lilla sadel passar min pålle! Vet att jag har lagt sadlen något långt fram men hade bråttom att ta fottona. Kan ju också tillägga att bomvidden är W (wide) och märket är Bates Caprilli så det är absolut inte något lågrpismärke då en sådan sadel ligger på 10 000. Bilder på sadeln här:
photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

Mvh Linnea

För smal? Och hur menar du med "för böjd"?

Tycker också att bommen ser ut att vara för böjd till din häst.
Om du tittar så ser det ut som om sadeln släpper baktill (i vart fall när hästen står still).Det tyder på att den är för böjd.
Skulle testa modeller med rakare bom såsom Kentaur,Kieffer,Pfiff mfl.

Ja, den ser ut att vara för smal. Sadeln ligger i bakvikt. Men den är så böjd så den ligger ändå för nära manken. När hästen kommer upp med ryggen i arbete borde den ligga riktigt illa, men din häst kanske inte ens kan få upp ryggen utan obehag iom att bommen är i vägen...

Men vilken sorts sadel tror ni skulle passa hans rygg då?
Och skulle han då ha vidden extra vid?

Okej, men sulkle han då ha bommen extra vid? Och finns det fler modeller som har rak bom?

Ännu vidare kommer bli ännu mer böjd.
Vill du ha tips på märken får du lägga in bra bilder på hästen så vi kan se ryggen.

Kan någon förklara för mig hur denna ligger fel....

13312725.jpg

13312726.jpg

13312727.jpg

13312728.jpg

Och hur denna ligger:

13312729.jpg

13312730.jpg

13312731.jpg

Ligger för högt bak..
Och för långt fram..

Kvalitet är det ju inte... Lågprismärke är det...
Vad som är fel...
1. Båda sadlarna ligger för långt fram.
2. dressyrsadeln har fel balans i sadeln.
3. dressyrsadeln har för lite mankfrihet.
4. hoppsadeln har för dålig mankfrihet.
5. hoppsadeln är för böjd.
6. hoppsadeln har också fel balans.

Är PIAB skit?

Jag har haft en Piab redline dressyrsadel och det var faktiskt riktigt, riktigt fint engelskt kvalitetsläder på den! Rak och korrekt sydd samt att den hade bred kanal för ryggraden också!

Dock har jag sett andra Piab (äldre än den jag hade) och de är inte mkt att satsa på främst pga. att kanalen var för smal - som på många gamla sadlar.

Okej, här kommer länkar till bilderna så att ni kan se vad det är för sadel som kan passa honom:
photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

photos2.asp

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros