passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

Pfiff är faktiskt en riktig tysk sadel så då borde den ju vara en kvalitets sadel enligt dina bedömmningar!

Men en riktig tysk sadel menar jag inte bara en tysk sadel, (trodde det framgick av inlägget) utan jag menar märken som t.ex. Passier och Stubben osm har funnits i måååånga år och håller riktigt hög kvalitet.

Jag fick tag i en mycket fin Passier sadel 5 år gammal men som inte alls mycket använd. Fick ge 5500kr för den och enligt sadelprovaren låg nypriset på denna sadel på strax över 20 000kr. Ett riktigt fynd anser ja..:)

Var har du fått höra det? De Piab jag har sett har kommit från Argentina och har kostat mindre än halva priset om man jämför med HD.

Från en välkänd sadelmakare. Min egen Piab står det "Made in England" på.

Och ja de kanske var billigare än Harry Dabbs-märkta sadlar (för jag antar att det är det du menar med HD) men det är inget ovanligt att sadelmakerier gör flera märken med både högre och lägre pris, ett exempel är Stübbens St Martin-sadlar.

Men inte ens Stubben gör SÅ billigare sadlar. St Martin kostar bara ett par tusenlappar mindre än deras Siegfriedmodeller. HD kostar ca 15 000, de Piab jag har sett har kostat mindre än hälften....
Har Piab annars "finmodeller" som tillverkas i England? Eller finns det ett märke till som heter Piab?

Vet ej men de modeller som är gjorda i England tillverkades av Dabbs. Min Piab (Avant) har jag inte köpt ny så jag vet inte vad den en gång kostat men av hantverket av döma bör den inte varit i den lägsta prisklassen. Jag har inte sett några nyare Piabsadlar så om de tillverkas fortfarande, var och av vem har jag ingen aning om.

Det var fler i den här tråden som hade bra Piabsadlar så de kommer troligen från UK de med.

QUOTE=Diabolical_Kitten;8991839] Stubben osm har funnits i måååånga år och håller riktigt hög kvalitet.[/QUOTE]
min stubben har ett "hål" i ena sidan:angel: ingen vidare kvalitet:P fast sen så vet jag inte hur gammal den är heller:P
14392001.jpg
[/url][/IMG][[/IMG]

Den sadeln var ju uppenbarligen och gammal och inte särskilt välskött heller. Jag har sett både Stubben och Passier som varit 30-40 år gamla och fortfarande i fullt bruksskick och hela!

fast den är riktigt mjuk och fin i lädret och på andra sidan är den inte de minsta sliten:angel: vet inte vad som har hänt den:p är foderhästens sadel så har ingen aning om hur gammal den är

För att lägga mig i lite...
För mig är inte stübben en kvalitetsadel! Tycker de är uruselt uppbyggda och många (OBS inte alla) är hårda och jag gillar absolut inte läderkvaliten. De är väldigt hårt stoppade och jag har fortfarnde inte sett en stübben som ligger bra på någon häst hittills. (men visa mig gärna bilder) Visst håller de kanske 30-40år men tycker inte man får mycket mer än just det.

Senast ändrad av en moderator:

Men om det bara är på ena sidan har det ju hänt nåt där... Om sadeln i övrigt är fin, då är det inte konstigt. Olyckor kan ju hända oavsett om sadeln är gammal eller ny.

Men vad har sätets mjukhet med kvaliten att göra? Det finns faktiskt ryttare som gillar ett hårdare säte. Och att du inte gillar Stubbens uppbyggnad har inte heller med kvaliten att göra, alla sitter inte bra i alla sadlar. Att du inte gillar lädret förstår jag dock inte... Jag tycker dom är helt underbara... ;)

Jag har sett Stubben som ligger bra (tror vi har haft en diskussion om detta innan?) men har inga bilder tyvärr.
Vill du ha mjukare stoppning kan du säga det, så får du mjukare stoppning.
På de flesta nyare exemplaren har de faktiskt rätt mjuk stoppning. Passier däremot, där kan vi snacka stenblock...

får jag också plats att fråga om sadeln på foderpålle?
jag har itne så stor koll på sadlar men tror itne denna ligger så bra för den har en tendens att glida fram vid ridning. pålle verkar ändå inte ha ngt emot den men hästar är lite för snälla ibland och säger inte alltid till om ngt är fel...

14452345.jpg

14452346.jpg

14452350.jpg

14452347.jpg

14452438.jpg

14452348.jpg

och pålle ser ut så här när han inte står korrekt:
14452442.jpg

14452441.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka