passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

Men,nya Piab finns väl inte att köpa? Har för mig att de slutade tillverkas för ett antal år sedan,så där är det begagnat som gäller om man vill ha en!
Har själv haft en redline dressyr för många år sedan och läderkvaliten var det inga fel på!
Däremot hade den inte mkt knästöd (var inte så "inne" som nu) och det jag inte gillade var permanentstoppningen!
Sedan bytte jag häst och då passade den inte,därför sålde jag den!

Någon Griffin kanske kan passa, men frågan är om han är för bred. Du kan ju prova Wintec Isabell med, men jag tror att den blir för böjd i xw.

okej :S Men finns det inte extravid i griffin? Det finns ju sån special sadel för raka ryggar.

Den tror jag blir för böjd... Men dom har någon modell som är lite rakare än Cob modellen, men den finns bara upp till vid bom.

Vilken är det? Den för hög manke eller? Men den halvblod, den för låg manke den funkar inte då?

Hej!

Någon som har en Griffin syntetsadel? Undrar då hur är sadeln och hur tycker ni att dom fungerar och så och om dom är värda sitt pris? :) Vill veta hur ni över huvud taget tycker att dom är!

Hoppas på svar :)

Men du, det där beror på vad man menar med ordet kvalitet. "Kvalitet" betyder egentligen bara att varan motsvarar kundens förväntningar.

Ja, men ingen sadel under 10 000 är verkligen kvalitet. Alla för 10 och under är t.ex. argentinska/indiska lågprissadlar med rätt så dåligt hantverk och läder om du jämför med en riktig engelsk eller tysk sadel som kostar 20.

Jag tycker att kvaliten är hygglig på dessa sadlar!
Man ska givetvis inte jämföra med dyra märken,men jag tycker att man får mkt sadel för pengarna!
Dock anser jag att skinnet och hantverket i mina Kenatur sadlar är betydligt bättre,trots att de inte är så mkt dyrare:bump:

Återigen så använder du (och många andra) ordet kvalitet felaktigt. Kvalitetsbegreppet innebär att varan/tjänsten stämmer överens med kundens förväntningar, inte med något som är "bra".

Jag kan förstå att om man betalar 20000 kr för en sadel så förväntar man sig ett bättre läder, hantverk, design m m än om man betalar 7000 kr för en ny sadel. Jag tror att de flesta köpare är medvetna om det. Däremot frågar jag mig ibland om vissa av 20000 kr-sadlarna är så otroligt mycket bättre än 10000 kr-sadlarna så det motiverar priset. I vissa fall ja, i andra kanske inte.

Jag har inte samma generella uppfattning som du om sadlarna under 10000 kr. Jag tycker att flera av dem är klart prisvärda för den vanlige Svensson-ryttaren. Till Svensson-ryttarna tror jag att majoriteten av bukefalisterna hör. Därmed inte sagt att det är fel på något sätt att ställa höga krav på sin utrustning. Det är upp till var och en vad man väljer att lägga sina pengar på så länge grejorna passar hästen.

Men om jag ska tycka att en sadel är et kvalitetsmärke så ska det vara bra kvalitet. Jag har inte sagt att lågprissadlar inte funkar för vanliga ryttare, det funkar för os-ryttare också, sålänge sadeln passar häst/ryttare. Men jag tycker fortfarande inte att det kan räknas som kvalitet... Det är nåt helt annat för mig.

Du förstår fortfarande inte vad jag menar med den felaktiga användningen av ordet "kvalitet". Jag ska inte tjata mera om det heller eftersom jag är för lat för att försöka förklara mera.

Om ja hade varit du så hade jag försökt åka på sadelprovning.
Var själv på de för ca 1 månad sen och fick med mig en super fin sadel hem som ligger perfekt. Sadelprovningen kostade bara mig 200kr för 1,5 timme.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros