passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

Passier däremot, där kan vi snacka stenblock...

ja min gammla passier som var 50 år gammal, som hade använts dagligen, hade ett stenhårt säte, stoppningen var oxå stenhård, men det var fullt funkitions duglig, den var hel och helt OK! dock var den hemsk att rida i, men det får man leva med ;)
det är vad jag kallar kvalitet/hålbarhet!

Senast ändrad:

Hej!
Är bara tvungen att säga att en sadelinprovare var här och tittade på en ny sadel till min pålle och hon tittade även på hur dne gaml låg och hon tyckte faktiskt att den var för vid! Så den var inte för smal.

MVH Linnea

Vet ej men de modeller som är gjorda i England tillverkades av Dabbs. Min Piab (Avant) har jag inte köpt ny så jag vet inte vad den en gång kostat men av hantverket av döma bör den inte varit i den lägsta prisklassen. Jag har inte sett några nyare Piabsadlar så om de tillverkas fortfarande, var och av vem har jag ingen aning om.

Det var fler i den här tråden som hade bra Piabsadlar så de kommer troligen från UK de med.

Jag hade en Piab redline dressyrsadel, den var i otroligt fin kvalitet och det stod också made in england i den. SÅ SKÖN var den också :love: Var dock tvungen att sälja den pga. passade ej hästen längre :cry:

Jag har varit med om utprovare som tycker att Passier passar perfekt på min häst. Vill du se hur den låg? (den är måttbeställd efter hästen och ändrad flera gånger om när kortet togs)

108_0849.jpg

Med andra ord: Lita inte blint på en utprovare! Många vill bara sälja... Och många har inte rätt kunskap.

Får jag bara gå in med ett knapplån här!?

Hur ska man veta om en sadelutprovare är seriös då? Finns det något intyg eller någon bank där dom är samlade. Eller ska det vara så att man helt enkelt ska gå på magkänsla och höra sig om vad andra haft för erfarenhet av den personen?

Bara undrar liksom, har fått den uppfattningen som att det är ganska lätt att få kalla sig sadelutprovare även fast man inte kan tillräckligt mycket? :crazy:

¨Man får höra sig för, och även gå på magkänsla. Men framförallt - lär dig hur en sadel ska ligga! Så kan du ifrågasätta om du inte tycker utprovaren gör ett bra jobb.

Jag har varit med om utprovare som tycker att Passier passar perfekt på min häst. Vill du se hur den låg? (den är måttbeställd efter hästen och ändrad flera gånger om när kortet togs)

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Passier PSL/108_0849.jpg

Med andra ord: Lita inte blint på en utprovare! Många vill bara sälja... Och många har inte rätt kunskap.

Det är PRECIS det där som gör att jag INTE vill ta hjälp av sk sadelutprovare...
Verkar inte finnas många alls som vet vad de pratar om :crazy:

*KL*

Dumt att inte sadelutprovaryrket kan bli mer seriöst. :mad:
Som Diabolical_Kitten sa till mig; att man ska lära sig hur en sadel ligger rätt, tror jag de flesta vill, men det dära med sadlar är ju inget man lär sig över en dag... Jag tycker det är så synd att sadelutprovaryrket ska vara så oseriöst så man ska behöva känna som hopp_o_galopp gör.

Borde man inte kunna utveckla detta yrke på något sätt? Så man kan få en vettig bank eller en riktigt bra utbildning? Vad vet jag...

Bara ett litet tankeinlägg jag var tvungen att skriva, förlåt att jag lämnar trådspåret...

eller jag hade samma utprovare som D_K hadde. fick en lika dan sadel, på en likadan häst!
den låg inte bra, den ligger ihellre inte bra. när han var hoss oss och provade ut så kunde jag inte mycket om sadlar på den tiden, nu har jag lärt mig betydligt mer och ångrar att jag inte sa till den jävla gubben att denna sadlen liket hel tokit!
samma historia som D_K. de skickade ner sadlen till passier i tyskland för att ändra den efter hästen, det tyckte jag ju lät bra, att de gör en sadel efter hur hästen är. första hoppträningen när jag kom så va det första min tränare sa,
- har ni köppt en ny sadel?
- ja det har vi. svarade jag
- jasså? vem har provat ut den?
- ehm.. hurså?
- ja den ligger ju ingen vidare..
- jasså? den är ju utprovad o allt?

10 minuter senare så gled sadlen fram på halsen, och jag höll på att ramla av..

vi kallade till baka utprovaren och sa att den gled fram hela tiden, inte ens cavaletti i skritt kunde man rida..
då kom han efter mycket om och men och sa att det var sadeljords stropparna det var fel på:eek:

jag viste då att den var för smal, det sa jag oxå till gubben,
- eh, du. denna sadlen är lite för smal kanske?
- nädå, den formar sig efter hästen snart ska du se..

ja vad ska man tro??

*KL*

Dumt att inte sadelutprovaryrket kan bli mer seriöst. :mad:
Som Diabolical_Kitten sa till mig; att man ska lära sig hur en sadel ligger rätt, tror jag de flesta vill, men det dära med sadlar är ju inget man lär sig över en dag... Jag tycker det är så synd att sadelutprovaryrket ska vara så oseriöst så man ska behöva känna som hopp_o_galopp gör.

Borde man inte kunna utveckla detta yrke på något sätt? Så man kan få en vettig bank eller en riktigt bra utbildning? Vad vet jag...

Bara ett litet tankeinlägg jag var tvungen att skriva, förlåt att jag lämnar trådspåret...

Därför är jag så aktiv här för att lära andra! Har hållit på med detta i 4 år nu...

Tyvärr är det oftast pengarna som styr. Sadelutprovarna vill tjäna pengar, därför säljer dom vilken skit som helst till vilken häst som helst.

Jag hade ju samma problem med Olof. Till slut skällde jag ut både honom och hans fru och de tog tillbaka sadeln.
Men hela tjafset med Ingdams går att läsa i mina gamla trådar...
Aldrig att jag köper något där igen, och definitivt inte en sadel! :mad:

Ja tänk alla stackars hästar som går runt med sadlar som egentligen inte passar... :(

En eloge till dig, i alla fall, som orkar lära alla frågevisa och mer eller mindre duktiga bukeare. Trådarna är ju inte direkt få! :bow:

// Kattis (som brukar följa med i sadeltrådarna sådär i bakgrunden...:angel:)

Tack :D
Ja, jag tycker det är riktigt hemskt när jag ser hur vissa sadlar ligger :( Och ägarna inser det inte. Även fast man säger till dom. Och sen är hästen halt stup i kvarten och väldigt omusklad, förstår dom inte att nåt är fel då? :crazy: Konstigt nog så oftast inte...

D.K. har du lust att kolla bilderna på foderpållen igen och fundera på vilka sadeltyper du tror passar honom?

Bilderna är ju tagna lite snett... Ta helst nya och bättre bilder... Men de sadlarna jag kan tipsa om tills vidare är Frank Baines. För att ge fler tips måste jag se fler och bättre (ljusare) bilder.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka