passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

hur utbildar man sig till sadelutprovare?

Hur brukar de som är utprovare utbilda sig och vad finns det för bra utbildningar som man kan gå om man vill bli sadelutprovare och sadelmakare?

Man kan gå kurser hos SBO och NSK. Dessa är dock på bara några dagar... Det är dom som finns i Sverige, men man kan också gå som lärling hos en sadelmakare, eller gå en utbildning i England.

Och är man lite ambitiös och bara vill lära sig för sin egen (hästs) skull så är det bara att börja ringa runt till alla möjliga som har med sadlar att göra och börja ställa frågor ;)

den här som är på hanverksakademin på 1 år då man går som lärling, blir man tillräckligt bra då om man är lärling hos en bra sadelmakare/utprovare? då blir man sadelmakare står det men jag tycker de skulle vara intressant o kunna både stoppa om o justera samt prova ut.

Men dom här utbildningarna på bara några dagar:eek: man lär ju inte bli så himla bra på så kort tid:crazy:

Jag skulle vilja börja sälja begagnade sadlar till bra priser och kunna reparera stoppa om och komma och prova ut dom :) det skulle jag tycka va jätte kul o dessutom finns de så få som kommer ut till stallet med dom.

Har inte hört talas om den utbildningen...
Om man blir bra beror på vem man går som lärling hos. Men är det bara ett år som krävs för att få göra gesällprov? Det är väl iaf 3 år? Har själv kollat upp det, och har för mig att det var 3 år som man behövde gå som lärling (eller en riktig utbildning + praktik)

Utbildningarna på några dagar är endast sadelutprovning, men nej - man blir inte så bra på några dagar...

nej den var ett år och man gjorde gesällprov och fick gesäll... vad det nu heter och man blev sadelmakare, är en sadelmakare en sån som bara fixar med sadlar eller innebär det att man kan prova ut också?

Frågan är om man blir tillräckligt duktig på ett år?? Jag har ingen aning om hur pass mkt utbildning som krävs för att bli riktigt bra men ett år låter ju ganska mkt för att kunna prova ut sadlar o stoppa om o greja, de e ju inte kirurg man ska bli liksom.

Det fanns hovslagare också och det var också bara ett år och man gick som lärling och fick gesäll..... hovslagare tycker man ju borde ta mkt mer tid.

En sadelmakare kan hjälpa med utprovning också, men det är sällan sadelmakare verkligen kan så mycket om utprovning är min erfarenhet.
Ett år är inte lång tid... Jag har hållit på i 4 år och lär mig fortfarande. Och att stoppa en sadel är inte lätt det heller. Men så fort du börjar lära dig om sadlar kommer du förstå hur lite du faktiskt vet ;)

jag tycker jag har hyffsad koll nu iaf och min granne är väldigt duktig så jag har lärt mig mkt av henne, jag ser när en sadel ligger bra och inte, det jag inte är bra på däremot är att veta passformen på olika märken så jag har provat böjda bommar på en rak rygg och sen sett att det där går ju inte alls.

Så nybörjare är jag verkligen inte, har till o me haft en utprovare ute en gång och den kunde mindre än mig:crazy:

Så ja jag tycker att ett år låter mkt för o lära sig prova ut sadlar, men däremot lär det ju vara svårare och kunna reparera och stoppa om och sånt och göra nya sadlar lär ju vara svårt.

Är du verkligen säker på det? Det är inte svårt att se när en sadel ligger dåligt, men det är svårt att se om en sadel ligger halvbra eller perfekt om man inte vet vad man ska leta efter, för det är dom små detaljerna som man som nybörjare inte ser.

Ganska säker är jag absolut och jag är inte nybörjare utan vet en hel del men jag vill inte sitta och diskutera hur pass bra/dålig jag är här det enda jag undrade var hur man på ett bra sätt blev en bra sadelutprovare för en vacker dag är alla gubbar utrotade o alla kan inte sitta o fråga på buke hur man ska göra för det är väl inte så smart egentligen för bilder kan vara väldigt missvisande och det bästa är väl om folk får hjälp i verkligheten:idea::angel:

Nu håller jag inte stenhårt på att jag ska bli sadelutprovare heller men jag tycker det är intressant med sadlar och har funderat på att gå utbildningen.

Och om jag nu är så jäkla dålig så har jag faktiskt en granne som är otroligt duktig och hon är dessutom min tränare som jag tar hjälp av och hon har lärt mig mkt.

Jag gillar inte att buke ofta ska va så att folk ska tala om för andra hur dåliga dom är hästfolk asså:p

Då kan jag varmt rekommendera en Sadelinprobare som heter Catrin Henriksson! Hon vad super duktig och provade flera stycken olika sadlar tills hon fick fram den perfekta, och hon var inte sån att hon bara marknadsförde sina egna nya sadlar utan hon gav oss även tips om var vi kunde hitta begagnade sånna sadlar som passade min lilla pålle. Så henne kan jag VARMT rekommendera!

vad tror du om en thorowgood, T4, antingen för normal eller hög manke? den kanske är alltför rak, eller?

Om jag me ska visa upp kort på min pålle.(och om du vill hjälpa mig så klart.) Hur ska då korten va knäppta? :)

Fortsätt gärna i Sadellistan istället :)
Ta bilder på din häst från alla möjliga håll och kanter. Kolla i tråden så ser du hur folk har tagit sina kort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka