passar denna sadel?

Sv: passar denna sadel?

den glappade ingenting när jag red och hästen verkade trivas kanon, tycker det ser ganska bra ut förutom det lilla glappet, den ligger an bra överallt förutom just de cm där bak, och guppar inte.

Har bara ridit i den en gång för att känna hur den kändes på hästen, nu ska jag låta den hänga tills nästa vecka då sadelutprovaren kommer för jag vill inte nöta på den om jag inte ska ha den och jag vill vara helt säker på att den är bra för hästen innan jag rider i den mer.

Ja då så.
Jag tycker det låter toppen att du dessutom får hjälp. Har själv letat sadlar till mina två ett bra tag nu, men har lagt det på is lite över sommaren. Har två olika ryggan, men vill ju helst ha en och samma iaf när man tränar och hoppar, eller två lika.

Såg att det var en Bates, är på lut åt det också just på grund av att den går att ändra (unghäst). Har provat en Momentum och satt helt korrekt i den bara så där automatiskt. Min gammelman gillade den skarpt, men jag blev lite osams med mockan i sitsen då det känns som man kissat på sig efter ett tag (blir varmt!), men det kanske är en vanesak.

haha man vänjer sig nog vid mockan:D

Jo dom är riktigt trevliga att sitta i bates och mina ben hamnar rätt också, jag har korta ben så ofta hamnar benen långt bakom stöden.

Om sadelutprovaren säger att de inte e ok så ska jag kolla om Bates elevation eller momentum e rakare min häst kan ha för rak rygg o att de e därför de glappar lite, dom e ju lite mer böjda när dom e vidare och min pålle har näst bredarste järnet i.

Men jag hoppas verkligen hon kan ha nån av Bates hoppsadlarna för dom e himla sköna och jätte fin läderkvalitet trots att dom e så pass billiga.

Det är helt klart en av de skönaste sadlar jag ridit i och då har jag ändå provat en del riktigt dyra sadlar och dom har inte varit lika sköna.

Luften gör nog att dom e så sköna också:) så om ingen bates ligger perfekt får jag väl ta nåt annat o luftstoppa.

Först blev jag helt kär i en Crown Patriot, som enligt sadelinprovaren låg perfekt på min unghäst, dock något lite för vid. Skulle alltså inte kunna gå in och hoppa 1.40, för då skullle den slå i manken, om jag inte hade en fårskinnspad under. Gillar inte riktigt tanken på att behöva padda en sadel så att den blir bra. Möjligtvis under uppmuskling eller kortare stunder, men ska jag köpa en ny så vill jag ha den helt bra.
Nu är unghästen bara 4 så 1.40 hinder får väl vänta ett tag till, och just därför tycker jag en ställbar kan vara en god investering. För endast rackarn vet hur hon ser ut nästa år...

Provade faktistkt 3 st Crown Patriot. En 33a och en 32a, dom låg exakt likadant. Tog hem en begagnad 30a och tänkte att den måste ju minst passa den gamle totton som är cirkus 2 storlekar mindre över manken. Men den var vidare än 33an och gick nästan i däck på unghästen till och med!! Ringde en återförsäljare som sa att det tyvärr var vanligt på Crown att vidderna varierade, även inom samma storlek. Så hade jag orkat att leta fram fler Patrioter så hade det nog blivit 2 såna, men med tanke på att unghästen ändrar sig verkar Bates vara en bättre investering
För även om många sadelmärken finns med ändringsbara bomvidder, så måste dom flesta justerad av sadelmakare.
Jag vill gärna kunna flytta över sadeln till min gammelman, om jag hittar en skön hoppsadel som jag trivs med.
Så just nu lutar det åt att kolla om unghästen kan ha en Bates, för då försöker jag ev hitta två likadana så att man slipper att ändra koppjärn varje dag, men ändå kunna rida i "samma sadel". Bates är ju också lite lättare att hitta begagnat än vad Patriot är.
Så om nån vet om det finns en Bates Momentum UTAN mocka i sätet så hojta till, annars blir det kanske en Caprilli.

ja varför ska dom ha mocka i sätet?? det tycker jag är en dum ide, det blir ju också fult och slitet.

Det är ju väldigt bra om en ställbar sadel passar på en unghäst, min häst e också bara 4 och jag har redan bytt sadlar några ggr.

Får hoppas på de bästa, håll tummarna för mig när sadelutprovaren kommer nästa vecka.

Jobbigt att det kan skulja sig så mkt mellan olika sadlar med samma bomvidd, jag har tänkt tanken att åka o prova ut o sen köpa lika dant fast begagnat men nu vet man ju inte om man vågar det längre.

tkr de e så jobbigt när de inte passar o man får sälja vidare även om jag tjänat lite på att sälja sadlar.

Knapplån, om det är OK??

Är också helt grön på detta, hur ser detta ut på mina 2??

13312721.jpg

13312722.jpg

13312723.jpg

13312724.jpg

Den andra:

13312725.jpg

13312726.jpg

13312727.jpg

13312728.jpg

Tack så länge för hjälpen :)

Den första är för långt fram , och för smal. Den andra är bättre men fortfarande för smal enl den första bilden, fast jag överlåter det åt experterna :smirk:.

Den låg helt katastrofalt på alla sätt och vis!
Köp en märkessadel istället, för en lågprissadel är ingenting att ha. Dålig bom, dålig stoppning, och barnarbete.

En märkessadel är från ett välkänt kvalitetsmärke. T.ex. Stubben, Passier, Crown, Albion, Wintec, osv osv...
Om vi säger såhär: I princip alla sadlar som kostar över 12 000 är av mer eller mindre bra kvalitet. Hitta en begagnad om du inte har råd med en ny.

Hur är det med PIAB, HUBERTUS, Henri De Rivel, Albion Legend, Knight´s King Edward, Isabell Werth och robert whitaker?

Albion, Griffin och Wintec är kvalitetsmärken. De andra du nämde är inget vidare... Om du vill veta hur de är att sitta i är det bara att prova....

Så om nån vet om det finns en Bates Momentum UTAN mocka i sätet så hojta till, annars blir det kanske en Caprilli.

Har hört att Elevation är nästan samma som Momentum, men helt i läder, dvs inte grepp i vulster och säte. Dessa två är också rakare än Caprilli, om jag förstått det hela rätt.

Själv har jag en Momentum och älskar mockan! :love: Blir inte alls svettig av den utan tycker att materialet andas riktigt bra och även om det är bra grepp (vilket jag på en 4-åring tycker är bra, hatar när man halkar runt i sadeln som i många andra) så blir jag absolut inte låst tack vare det flata sätet. :bow:

Jag tycker sadeln är kanon iaf! Men som sagt, är man helt anti "mockan" så kan man kika på Elevation istället. Ang. varför det är mocka på Momentum, som någon undrade, så är det ju för att det är en fälttävlanssadel egentligen och där vill man ju gärna ha bästa, möjliga grepp!

Men vänta lite nu, är Griffin en kvalitetssadel...?
:confused:

Vad är det för fel på Griffin, menar du? Att materialet inte är lika hållbart som ett bra läder? Det betyder inte att det inte är en kvalitetssadel.

Inget fel på Griffin, folk får använda vad dom vill så länge hästen inte far illa av grejerna.
Men om du läser hennes tidigare inlägg;
I princip alla sadlar som kostar över 12 000 är av mer eller mindre bra kvalitet.
; så talat hon väl emot sig själv, för sist jag kollade så kostade en Griffin inte över 12.000 kr. Och det gör väl inte de flesta Wintec heller...
Läs citatet en gång till och lägg märke till "mer eller mindre bra kvalitet". Det tyder jag som att även om sadeln kostar mer än 12' så behöver den inte vara bra, vilket jag instämmer i. Men sen skriver hon ju då att Griffin är en kvalitetssadel. Så jag bara undrar över hennes definition av "kvalitet".

En sadel som håller länge, eller en sadel som är välgjord, eller ska den ligga bra, eller...:confused:

För mig är kvalitet nåt som passar just den hästen och ryttaren och som inte går sönder hur som helst vid normal hantering, eller ändrar form efter en vecka. Sen struntar jag fullständigt i om det är en Butet för 28' eller en Griffin för 4'.

Det är ju en stor skillnad mellan läder och syntet förstår du väl... Wintec och Griffin är bra syntetsadlar...
En kvalitetssadel är en sadel som håller länge, som är välgjord, har en bra bom med bra uppbyggnad, ett bra läder (eller syntetmaterial), bra service av tillverkaren (t.ex. ändring av bom, specialbeställa sadeln hur man vill osv) osv. Om den passar hästen har inget med kvaliten att göra... Bara för att den inte ligger bra på en häst behöver den inte ligga illa på någon annan häst. De enda som inte kan ligga bra på någon häst är sadlar som t.ex. Hi lite och liknande, där passformen är helt åt helvete och inte gjord för att passa någon häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 767
Senast: Ceta
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10